۰
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۵

مقدمه‌چینی رئیسی قبل از سفر چین

ابراهیم رئیسی در حالی به پکن سفر کرد که پیش از این سفر از یک سو با رهبری دیدار کرد و از طرف دیگر مقاله‌ای در یک روزنامه پرتیراژ چین منتشر کرد؛ مقدماتی که از اهمیت این سفر برای دولت سیزدهم خبر می‌دهد.
مقدمه‌چینی رئیسی قبل از سفر چین
به گزارش مردم سالاری آنلاین،رئیس جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به دعوت رسمی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین، در رأس هیأتی بلندپایه و برای دیدار رسمی در سفری سه روزه، عصر امروز دوشنبه عازم پکن، پایتخت چین شد.
در همین راستا، رئیس‌جمهور در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی همتای چینی، ابتدا دیداری خصوصی با شی جین پینگ خواهد داشت و سپس مذاکرات هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور و نیز مراسم امضای اسناد همکاری، در حضور روسای جمهور برگزار خواهد شد.
یکی از گمانه‌زنی‌ها درباره سفر ابراهیم رئیسی به پکن، اجرایی شدن قرارداد 25 ساله میان ایران و چین است که اظهارات محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، مهر تاییدی بر این گمانه می‌زند.
جمشیدی شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی گفت: «به دنبال همکاری‌های گسترده اقتصادی با چین هستیم که بستر آن، سند مشارکت جامع راهبردی ایران و چین است.»
جمشیدی تاکید کرد که «در سفری که معاون نخست‌وزیر چین به ایران داشت، مذاکراتی در کمیته‌های مختلف انجام شد و اکنون آماده اجرایی کردن آن هستیم. مکانیزم‌های عملیاتی کردن توافق جامع ایران و چین را که در ابتدای دولت یک توافق روی کاغذ بود، پیش برده‌ایم و در این سفر نهایی کردن آن دنبال خواهد شد.»
از دیدار با رهبری تا انتشار مقاله در روزنامه چینی
با این حال، اهمیت سفر رئیسی به چین آنقدر برای این دولت زیاد است که دولت سیزدهم پیش از رفتن به پکن به دنبال مقدمه‌سازی برای آن بوده تا جایی که صبح امروز رئیس‌جمهور با رهبر انقلاب دیدار کرد و گزارشی از برنامه‌های کاری پیش رو در این سفر و جلسات و ملاقات‌های در نظر گرفته شده ارائه کرد.
همچنین، مقاله رئیسی با عنوان «دوستان قدیمی بهترین شرکا برای آینده روشن هستند» در آستانه سفر رسمی وی به پکن، در شماره امروز روزنامه پرتیراژ people (مردم) ارگان رسمی حزب حاکم چین منتشر شد.
رئیسی در این مقاله نوشته است: «اولویت سیاست خارجی دولت من، سیاست همسایگی است و در این راستا دست دوستی به تمامی همسایگان دراز کرده و امیدوارم با تلاش‌های جمعی، همگرایی منطقه‌ای محقق شود. جناب آقای شی نیز با ابتکار کمربند - راه، مسیرهای نوینی برای توسعه جمعی و مشارکت حداکثری کشورها جهت نیل به سرنوشت مشترک بشری معرفی کرده است. جمهوری اسلامی ایران ابتکار کمربند - راه را نه تنها به عنوان یک کریدور بین‌المللی بلکه بستری برای توسعه و ایجاد یک تحول تمدنی و صنعتی در امتداد این مسیر می‌داند.»
این اولین سفر رئیسی به پکن بعد از بیانیه ضدایرانی مشترک رئیس‌جمهور چین و سران کشورهای عربی است و بر همین اساس باید دید که در این سفر به این بیانیه پرحاشیه نیز اشاره خواهد شد یا خیر؛ بیانیه‌ای که چین و عربستان و سران کشورهای عربی ضمن درخواست از ایران برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و محترم شمردن رژیم عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، خواهان عدم دخالت ایران در امور داخلی کشورهای همسایه شدند و در این بین، پای بحث پرحرف و حدیث جزایر سه‌گانه را هم وسط کشیدند.
کد مطلب: 189345
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *