۰
شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۰

غرب اجازه نخواهد داد پوتین پیروز میدان باشد

یک کارشناس مسائل روسیه گفت: روسیه تمام ظرفیتش به غیر هسته ‌ای را استفاده کرده و دیگر توانی ندارد اما غرب همچنان ظرفیت‌هایی دارد که در اختیار طرف مقابل قرار دهد. همزمان این نگرانی هم وجود دارد که اگر ظرفیت بیشتری وارد جنگ شود، نبرد شکل دیگری به خود گرفته و از کنترل خارج شود و مسکو به سمت استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و نامتعارف برود.
غرب اجازه نخواهد داد پوتین پیروز میدان باشد
به گزارش مردم سالاری آنلاین،نعمت‌الله ایزدی در تحلیل صحنه جنگ اوکراین در سالگرد تجاوز روسیه به این کشور و در پاسخ به این پرسش که رئیس جمهور ایالات متحده چه اهدافی را در سفر به کی‌یف دنبال کرده است، گفت: معتقدم پوتین امروز در شرایطی قرار گرفته که فکر می‌کند آمریکا و کشورهای اروپایی فشارشان بر مسکو بیشتر شود. هم پوتین و هم غربی‌ها انتظار داشتند این جنگ خیلی زودتر به پایان برسد که انتظار هیچ کدام عملی نشد و برای همین هم هر دو طرف تلاش‌هایی می‌کنند که این جنگ هر چه سریع‌تر به سرانجام برسد. سفر بایدن به اوکراین در نوع خودش سفر مهمی است و می‌تواند حاکی از تصمیمات مهمی باشد.
وی ادامه داد: رئیس‌جمهوری آمریکا انتظار نداشت که این جنگ انقدر طولانی شود. تصور نمی‌کردند روس‌ها با ظرفیت کامل وارد این جنگ شوند و هر روز هم ظرفیت خود را افزایش دهند. در مقابل اوکراین به میزان روسیه از ظرفیت برخوردار نبود و انتظارش این بود که غربی‌ها کمک کنند که من معتقدم خیلی انتظارش برآورده نشد و کمک‌ها فقط در حدی بود که جنگ در حالت نه برد و نه باخت باقی بماند.
وی افزود: این به نظرم برای اروپا که به شدت از سوی روسیه احساس ناامنی می‌کند که اگر پیروز این نبرد باشد اهداف دیگری را دنبال کند و به کشورهای دیگر دست درازی کند، نگران‌کننده است. بایدن می‌خواست در این سفر این پیام را بدهد که اجازه نمی‌دهند پوتین برنده جنگ باشد و می‌خواهند در همین راستا کمک به زلنسکی و اوکراین را افزایش دهند.
سفیر پیشین کشورمان در روسیه گفت: شاید یک بحث دیگر این باشد که روسیه تمام ظرفیتش به غیر هسته‌ای را استفاده کرده و دیگر توانی ندارد اما غرب همچنان ظرفیت‌هایی دارند را که در اختیار طرف مقابل قرار دهند اما همزمان این نگرانی هم وجود دارد که اگر ظرفیت بیشتری وارد جنگ شود، نبرد شکل دیگری به خود گرفته و از کنترل خارج شود و پوتین به سمت استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و نامتعارف برود که من به شخصه احتمال آن را ضعیف می‌دانم اما به هر صورت جنگ است و ممکن است هر اتفاقی در آن رخ دهد.   
این کارشناس مسائل روسیه همچنین در پاسخ به این پرسش که در سفر جو بایدن به اوکراین مجددا یک کمک نیم میلیارد دلاری در اختیار کی‌یف قرار گرفت؛ واشنگتن تا کجا در کمک به این کشور پیش خواهد رفت، گفت: همه این‌ها به شرایط جنگ بستگی دارد؛ آمریکا تا امروز نشان داده که خیلی علاقه ندارد به لحاظ نظامی از اوکراین حمایت کند و تسلیحاتی در اختیار این کشور قرار دهد که در صحنه نبرد تاثیرگذار باشد اما اگر بنا باشد روسیه با فشارهایش بخواهد صحنه جغرافیای اروپا را تغییر دهد یا حتی اراضی اشغالی را حفظ کند برای آمریکا و اروپا خط قرمزی باشد که آن‌ها هم تسلیحاتی وارد میدان شوند چرا که تا امروز کمک‌ها بیشتر مالی بوده و پول تنها تاثیرگذار نیست.
وی ادامه داد: از سوی دیگر باید بدانیم که اوکراین امروز در حال جنگ نیابتی است و خودش نیست که می‌جنگد و سدی در برابر تهاجم روسیه به سمت اروپاست و باید همه هزینه‌های مالی و تسلیحاتیش پرداخت شود تا بتواند مقاومت کند.  
کد مطلب: 190254
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *