۰
سه شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۲۰

صف‌های طولانی اتوبوس تهران به پردیس

فرماندار شهرستان پردیس با بیان اینکه قرار است ۲۰ اتوبوس برای مسیر تهران_پردیس خریداری شود، گفت: تازه اگر این ۲۰ اتوبوس به صورت کامل به مسیر پردیس_تهران اضافه شود هم ما کاری ۶۰ درصدی انجام داده‌ایم و همچنان پاسخگوی حمل و نقل عمومی به صورت کامل نخواهیم بود، اما تا حدی مشکلات را کم خواهد کرد.
صف‌های طولانی اتوبوس تهران به پردیس
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سال ۱۳۹۱ شهر جدید پردیس در ۱۷ کیلومتری تهران که از سمت شمال با شمیرانات، از جنوب با پاکدشت، از شرق با دماوند و از غرب با شهر تهران همجوار است، تبدیل به شهرستان شد و به نظر می‌رسید این شهرستان قرار است به عنوان شهرستانی کوچک برای سرزیر جمعیت انبوه کلانشهر تهران کارکرد داشته باشد، اما رشد سریع پردیس و ساخت مسکن‌های مهر در برخی از فازهای آن و جذب مهاجران از سایر شهرها و شهرستان‌های کشور و حتی مهاجران اتباع، این منطقه را با مشکلات متعددی از جمله کمبود مراکز درمانی و بهداشتی، آموزشی و شاید از همه چالشی تر، مشکلات حمل و نقل مواجه کرد. 
شهرستان پردیس از حدود ۵۵ آبادی و روستا، اراضی کشاورزی، نواحی کارگاهی و بومهن تشکیل شده و در سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۷۰ هزار نفر جمعیت داشته و در حال حاضر به گفته فرماندار پردیس این جمعیت حداقل به ۳ برابر جمعیت سال ۹۵ یعنی به جمعیتی بالغ بر ۵۱۰ هزار نفر رسیده است. با این حال توسعه سیستم حمل و نقل این شهرستان به هیچ عنوان متناسب با رشد روز افزون جمعیت آن نیست. این افراد هر روز برای کار به تهران سفر می‌کنند و شب‌ها باید برای چند ساعتی استراحت، به این شهرستان بازگردند و تعداد معدودی اتوبوس غیراستاندارد نمی‌تواند پاسخگوی این جمعیت باشند و نتیجه آن صف‌های طولانی در ایستگاه فرهنگسرای اشراق در ناحیه تهرانپارس است که خود گواه وجود این معضل شهری در شهرستان پردیس است. 
آیت الله رئیسی؛ رئیس جمهوری در ۹ فروردین ۱۴۰۱ از پردیس بازدید کرد و دستور داد که کارگروهی را برای مرتفع شدن مشکلات پردیس ایجاد کنند. براساس شنیده‌ها، در این کارگروه خرید ۲۰ دستگاه اتوبوس تصویب شده است که تا به امروز شهرداری پردیس بنابر اظهارات فرماندار این شهرستان توانسته تعدادی اتوبوس را تامین و به ناوگان حمل‌ونقل شهری اضافه کند. 
در حال حاضر اما معضلات مربوط به حمل و نقل پردیس تنها از بعد کمی و کمبود اتوبوس نیست. یکی از مشکلات این شهرستان که خطراتی را برای شهروندان آن ایجاد می‌کند، مربوط به نوع اتوبوس‌هایی است که مسیر آزادراه تهران-پردیس را طی می‌کنند؛ این اتوبوس‌ها متناسب برای سفر بین شهری نیستند و در گفت و گو با مسافران این خط متوجه شدیم که این وسایل نقلیه بارها در بین راه در فصول سرد و گرم خراب می‌شوند و جمعیت مسافر باید در کنار آزادراه یا جاده قدیم منتظر بمانند تا اتوبوس سالم دیگری آن‌ها را سوار کرده و به مقصد تهران به پردیس یا بالعکس برساند. 
جدا از اینکه تردد اتوبوس شهری در مسیر آزادراه قانونی نیست، رانندگان این خط از کمبود گازوئیل و درآمد کم و استهلاک بالای ماشین‌های خود شکایت دارند. 
شهرداری پردیس موظف نیست مسافران را تا تهران برسانند
در ایام تعطیلات با اینکه با مساعدت مسئول خط و رانندگان تلاش می‌شود، مسافران به مقصد برسند، اما به هر حال اتوبوس‌هایی که در مسیر تهران تا پردیس تردد می‌کنند، در ایام تعطیلات فعالیت کمتری دارند و حتی در برخی ایامی تعطیل، چالش حمل و نقل پردیس بیشتر شده و هیچ کس در آن روزها پاسخی برای کمبود محسوس اتوبوس‌ها نمی‌دهد. براساس قانون شهرداری موظف نیست مسافران را از پردیس تا تهران برسانند بلکه آن‌ها تنها موظف به حمل و نقل داخل شهر و نهایتا تا عوارضی آزادراه تهران-پردیس هستند. 
مشکل حمل و نقل شهر پردیس در فازهای نوسازتر آن بیشتر هم هست؛ فاز ۱۱ پردیس که به شهرک آرا شهرت دارد، ۳۵۰۰۰ واحد مسکن مهر را در خود جای داده است. فازهای ۵ و ۶ و ۸ این شهرستان بزرگ نیز ساکنانی دارد که به تازگی تنها برای فاز ۸ چند عدد اتوبوس جداگانه از مترو فرهنگسرا اختصاص داده شده، اما ساکنان فاز ۵ مجبور هستند بعد از عوارضی تهران-پردیس، وسط آزادراه پیاده شوند تا بتوانند به فاز ۵ بروند. 
جای سوال است که چطور توسعه دهندگان شهرستان پردیس که یکی از بزرگترین شهرستان‌های حاشیه کلانشهرهای کشور است، تا این حد در توسعه حمل و نقل این منطقه غفلت کرده‌اند و آیا محاسبه افرادی که قرار است در تکثیر قارچ گونه این واحدهای مسکونی ساکن شوند، تا این حد دشوار و غیر قابل پیش بینی بوده که سازندگان و صادر کنندگان مجوز ساخت این خانه‌ها نتوانسته‌اند از قبل تدابیری برای چالش‌های احتمالی رفت و آمد این افراد به مرکز تهران داشته باشند؟ مردم به دلیل گرانی خانه در تهران به حاشیه شهرها کوچ کرده‌اند و حالا به نوعی از چاله به چاه افتاده‌اند! 
به همین بهانه با توجه به درخواست مردم برای پیگیری این مشکلات، با «ظفر پورابراهیم» فرماندار شهرستان پردیس در مورد دستورات رئیس جمهور در بازدید از این شهرستان پیرامون مشکلات حمل و نقل و اجرایی شدن آن گفت‌وگویی داشتیم. 
۱۶ دستگاه اتوبوس دیگر تا پایان سال به پردیس اضافه شود
فرماندار شهرستان پردیس در این رابطه به خبرنگار ایلنا توضیح داد: رئیس جمهور دستور دادند که کارگروهی برای رفع مشکلات شهر پردیس تشکیل شود. در آن کارگروه‌ها یکی از مصوبات این بود که ناوگان حمل و نقل عمومی را افزایش دهند و وزارت کشور هم موظف شد مطابق وظیفه‌ای که دارد، ۲۰ دستگاه اتوبوس و تعدادی خودروی ون به ناوگان حمل و نقل عمومی این شهرستان اضافه کند. 
او در ادامه تصریح کرد: این موضوع از طریق شهرداری پردیس پیگیری می‌شود و تا به حال ۴ دستگاه اتوبوس به این مسیر اضافه شده است و برای خرید باقی اتوبوس‌ها شهرداری مبالغ را واریز کرده تا قبل از اتمام سال جاری، ۱۶ دستگاه اتوبوس دیگر به پردیس اضافه شود ضمن اینکه همین حالا برای تردد داخل شهری، تعدادی ون خریداری شده تا مقاصد داخل شهری را پوشش دهد. 
پورابراهیم در مورد صف‌های طولانی اتوبوس پردیس بخصوص عصرها و در ایستگاه فرهنگسرا در مسیر رفت به شهرستان پردیس نیز گفت: به این دلیل که همه اتوبوس‌ها هنوز خریداری و به این خط اضافه نشده است، هنوز مشکلات زیادی داریم. تازه وقتی این ۲۰ اتوبوس به صورت کامل به مسیر پردیس و تهران اضافه شود هم ما کاری ۶۰ درصدی انجام داده‌ایم و همچنان پاسخگوی حمل و نقل عمومی به صورت کامل نخواهیم بود، اما تا حدی مشکلات را کم خواهد کرد. 
بیمه اتوبوس‌های پردیس به تهران فقط داخل شهری است
فرماندار شهرستان پردیس در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا اتوبوس‌های داخل شهری که در مسیر بین شهری تهران تا پردیس تردد می‌کنند، قانونی است؟ بیان کرد: این اتوبوس‌ها به هر حال برای تردد داخل شهر هستند و اصلا بیمه آن‌ها داخل شهری است و راهور اجازه مسافربری این دستگاه‌ها به صورت بین شهری را نمی‌دهد، اما در شرایط فعلی برای اینکه حمل و نقل عمومی برای پردیس داشته باشیم، چاره‌ای جز این نیست و اگر بخواهیم این حمل و نقل را به صورت استاندارد داشته باشیم، عملا باید اتوبوسرانی حومه راه اندازی کنیم یعنی اتوبوسرانی تهران و حومه. 
او تاکید کرد: چنین کاری ضوابط و استانداردهای خاصی دارد پس ما چاره‌ای نداریم و فعلا مجبوریم از همین اتوبوس‌ها استفاده کنیم که داخل شهری هستند که ترددشان در آزادراه ممنوع است. این اتوبوس‌ها جریمه هم می‌شوند، اما برای اینکه بتوانیم فعلا مشکل مردم را حل کنیم این کار را انجام می‌دهیم.
به کارگیری اتوبوس بین شهری صرف ندارد!
پورابراهیم در ادامه بیان کرد: اینکه اتوبوس‌های بین شهری را برای مسیری نیم‌ساعته به کار بگیریم، عملا صرفه‌ای هم برای رانندگانش ندارد که سرمایه‌گذاری کنند یا به نحوی در این خط مشغول شوند. 
فرماندار در مورد اینکه آیا اتوبوس‌های پردیس به تهران در تعطیلات موظف به خدمت‌رسانی هستند و نظارت دولتی روی کار آن‌ها وجود دارد؟ اظهار کرد: اتوبوس‌هایی که در حال حاضر به این مسیر اضافه می‌شود یعنی ۲۰ دستگاهی که به دستور رئیس جمهور قرار است خریداری شود، مربوط به شهرداری پردیس است و شهرداری برای اینکه بتوانیم خدمات بهتری برای حمل و نقل ارائه کند تعدادی راننده و اتوبوس را به صورت برون دستگاهی به کار می‌گیرد. اتوبوس‌هایی که قرار است به صورت کمکی در این مسیر همکاری کنند، مطابق ضوابطی که شهرداری تعیین می‌کنند در خط خدمات می‌دهند. 
او در مورد مشکلات تامین گازوئیل برای رانندگان این خط نیز توضیح داد: گازوئیل مطابق قرارداد به رانندگان داده می‌شود و وقتی گرانی رخ می‌دهند، آن‌ها می‌گویند مبلغ کرایه را در وسط سال اضافه کنید. کرایه اتوبوس‌های پردیس مدتی اضافه نشده بود در حالی که باید سال به سال مطابق ضوابط شورای ترافیک کرایه‌ها افزایش یابد تا به راننده فشار نیاید. به واسطه اینکه می‌خواهیم مردم را راضی نگه داریم نباید اجحافی در حق رانندگان رخ دهد. 
فرماندار پردیس ادامه داد: وقتی کرایه اضافه می‌شود، مسافران شاکی می‌شوند. ابتدای سال مقداری کرایه افزایش داشت و عده‌ای ناراضی بودند و می‌گفتند چرا این کار را انجام دادید؟ اگر کرایه‌ها به صورتی که ضوابط می‌گوید اضافه نشود، رانندگان نیز انگیزه خود را از دست می‌دهند. این موضوعات حلقه‌هایی به هم متصل است و باید منطقی و عقلانی تصمیم گیری کنیم. 
پیشنهاد راه اندازی کارگروه مترو پردیس
پورابراهیم در مورد آخرین اخبار از فرایند راه اندازی مترو شهرستان پردیس عنوان کرد: ما پیگیر هستیم تا شرکت سرمایه گذار؛ چه داخلی چه خارجی، در این روند حضور پیدا کند و اگر صددرصد سرمایه‌گذاری را انجام دهند، با بهره برداری طولانی مدت، این آمادگی وجود دارد که مترو پردیس راه اندازی شود در غیر این صورت به دلیل‌ عدم تامین بودجه امکان راه اندازی مترو وجود ندارد. دولت هم به دنبال این نیست که کاری را شروع کند که مثلا ۱۰ یا ۲۰ سال طول بکشد و نارضایتی‌ها را افزایش دهد. 
او افزود: کارهای مطالعاتی مربوط به راه اندازی مترو پردیس انجام شده و اخیرا مسئله‌ای در خصوص مطالعات مترو پیش آمد که طرح مطالعاتی آن به بازبینی رفته و اگر این بازبینی نهایی شود، ما از استاندار درخواست کرده‌ایم کارگروه مترو را در سطح استان با حضور معاونین، به صورت ویژه برای مترو شهرستان پردیس راه اندازی کنند و در آن کارگروه بتوانیم مسائل مربوط به مترو را بررسی کنیم. 
فرماندار پردیس خاطرنشان کرد: اگر بازبینی نهایی طرح مطالعاتی مترو پردیس انجام شود، تازه ما باید دنبال سرمایه گذار بگردیم که پای کار بیاید و قرارداد را امضا کند و بعد در آن مرحله است که مشخص می‌شود راه‌اندازی مترو پردیس در چه بازه زمانی انجام خواهد شد.
در ادامه پیگیری مشکلات حمل و نقل شهرستان پردیس، با یکی از رانندگان اتوبوس‌های این خط گفت‌وگو کردیم. این راننده در مورد علت مشکلات حمل و نقل در این مسیر به خبرنگار ایلنا گفت: تا وقتی که ماشین جدیدی به این مسیر اضافه نشود، بخصوص در ایامی مانند شب‌های نزدیک به عید نوروز، وضعیت همین است و در ساعات شلوغی صف‌های طولانی تشکیل می‌شود که هم مردم هم رانندگان را کلافه و عصبی می‌کند. واقعیت این است که در شهرستان پردیس کمبود جدی اتوبوس وجود دارد. البته با همین وضع باز هم رانندگان واقعا همکاری می‌کنند، اما احتمالا تا شب عید سرکار بیایند و با این کرایه‌های کم، بیشتر از یک ماه دیگر دوام نمی‌آورند و ممکن است در پایان سال با این خط قطع همکاری کنند. 
یکی دیگر از رانندگان نیز در ادامه بحث گفت: علاوه بر اینکه کرایه‌های این مسیر کم است، تجهیزات و وسایل مربوط به ماشین خیلی گران شده و اصلا نمی‌توانیم از پس مخارج‌مان برآییم. وعده‌های زیادی به ما می‌دهند، ولی هیچ کدام عملی نمی‌شود. اینکه می‌گویند اتوبوس‌های جدیدی به خط پردیس-تهران اضافه شده، درست نیست. هیچ اتوبوسی خریداری و به این خط اضافه نشده است. 
او تاکید کرد: پردیس در حال حاضر فقط ۲۰ اتوبوس دارد و نه تنها اتوبوس‌های این شهر زیاد نشده که کم هم شده است؛ قبلا ۲۴ اتوبوس داشتیم که به ۲۰ اتوبوس رسیده است. دلیلش هم این بود که برای رانندگان صرف ندارد و مبلغ کرایه‌ها مناسب نیست. رانندگان این خط هیچ سوبسیدی دریافت نمی‌کنند؛ نه روغن و گازوئیل به آن‌ها می‌دهند نه لاستیک. 
این راننده با بیان اینکه اتوبوس‌های جاده پردیس به تهران دولتی نیستند، گفت: این اتوبوس‌ها در واقع شرکتی هستند و زیر نظر حمل و نقل پردیس کار می‌کنند. در واقع پردیس حمل و نقل دولتی ندارد.
کد مطلب: 190539
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *