۰
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۲۰

تمامی ارز حاصل از فروش نفت را دریافت کردیم

وزیر نفت اظهار داشت: تمامی ارز حاصل از فروش نفت، میعانات، پتروشیمی و فراورده را در سررسید دریافت کردیم و در ۱۱ ماهه ۱۴ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما و مرکز مبادلات ارزی تزریق کردیم.
تمامی ارز حاصل از فروش نفت را دریافت کردیم
به گزارش مردم سالاری آنلاین، جواد اوجی در حاشیه مراسم راه اندازی گواهی سپرده نفت خام و میعانات گازی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در آستانه ملی شدن صنعت نفت این رونمایی که حاصل ۱۵ ماه تلاش سازمان بورس، وزارت اقتصاد، وزارت نفت و بانک مرکزی روی قضایای اوراق سپرده نفتی و میعانات بوده، رقم خورد. 
وی افزود: با رونمایی از این اتفاق ورود سرمایه گذاران خرد داخلی و مشارکت مردمی را شاهد خواهیم بود و می‌توانیم در بحث صادرات تنوع ایجاد کنیم، همچنین جمع آوری نقدینگی و سرمایه‌های خرد در بازار رقم خواهد خورد.
وزیر نفت ابراز امیدواری کرد که گاز هم در بازار بورس ارائه شود.
وی میزان عرضه را روزانه ۱۰۰ هزار بشکه عنوان کرد و گفت: ماهانه ۳ میلیون و سالانه ۳۶ میلیون بشکه نفت و ۳۶ میلیون بشکه میعانات عرضه می شود که قطعا تحول در صادرات نفت خواهد بود.
وی تاکید کرد: با استفاده از همه ظرفیت‌ها در صادرات نفت امروز بالاترین رقم فروش را داریم، در ۱۱ ماهه حدود ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ و ۱۹۰ میلیون بیشتر از سال ۹۹ نفت صادر کرده ایم.
اوجی خاطرنشان کرد: تمامی ارز حاصل از فروش نفت، میعانات، پتروشیمی و فراورده را در سررسید دریافت کردیم و در ۱۱ ماهه ۱۴ میلیارد دلار ارز به سامانه نیما و مرکز مبادلات ارزی تزریق کردیم.
وی با بیان اینکه این اتفاق کمک موثری در جمع آوری نقدینگی خواهد بود، درباره قیمت گذاری گفت: قیمت در بازه زمانی مشخص به نرخ روزی که به مشتری تحویل داده می‌شود، محاسبه خواهد شد.
وی بیان داشت: در حال حاضر این اوراق داخلی فروخته می شود، امیدواریم بین‌المللی شده و کشورهای همسایه هم ورود کنند.
اوجی درباره تاثیر توافق با عربستان بر فروش نفت گفت: ایران و عربستان امروز در اوپک و اوپک پلاس دیدگاه‌های بسیار نزدیکی با هم دارند، تصمیماتی که در اوپک و اوپک‌ پلاس طی چند ماه گذشته رقم خورده با همفکری دو کشور بوده و اکنون نقاط مشترک زیادی باهم دارند.
وی درباره توسعه میدان آرش گفت: پیشنهاد کردیم توسعه میادین مشترک توسط کشورهای همسایه انجام شود که خوشبختانه با شرکت‌های عمانی در توسعه میدان هنگام توافقنامه امضا شد که به صورت مشترک انجام شود و امیدواریم در سایر میادین مشترک بخصوص در حوزه خلیج فارس نیز این اتفاق رقم بخورد.
وی درباره وضعیت قرارداد با شرکت‌های روسی گفت: با شرکت‌ها و کمپانی‌های روسی ۴۰ میلیارد دلار تفاهمنامه و ۴ میلیارد دلار قرارداد داریم، مذاکرات آغاز شده که تفاهمنامه‌ها در بالادست و پایین دست وارد فاز قرارداد شوند.
اوجی در پاسخ به سوال ایلنا درباره واردات گاز از ترکمنستان برای سال آینده گفت: ما یک قرارداد سواپ گاز با این کشور داشتیم و میزان ۵ میلیون متر مکعب در روز با آذربایجان سواپ انجام می‌شد و اخیرا به ۱۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است، مذاکراتی هم با ترکمنستان داشتیم که قراردادهای جدیدی هم با ترکمنستان داشته باشیم.
کد مطلب: 191618
برچسب ها: ارز فروش نفت
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *