۰
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۰

دولت باید پول مردم برای ورود به بورس را تضمین کند

علیرضا پاک‌فطرت گفت: اگر بخواهیم جلوی تورم و سفته‌بازی را بگیریم و پول‌های سرگردان، وارد بازارهای طلا و ارز نشود، دولت باید پول مردم را تضمین کند تا پول آن‌ها وارد بورس یا کار‌های تولیدی شود و با این کار، کم‌کم تورم کاهش می‌یابد.
دولت باید پول مردم برای ورود به بورس را تضمین کند

به گزارش مردم سالاری آنلاین، علیرضا پاک‌فطرت، نماینده شیراز در مجلس یازدهم در خصوص «مهار تورم و رشد تولید» که از سوی رهبر انقلاب به عنوان شعار سال انتخاب شده است، به اقتصاد۲۴ گفت: مهار تورم فقط با کار، تلاش و تولید امکان‌پذیر است. از این‌رو، صحبت رهبر انقلاب هم همین بود که افزایش تولید، لازمه مهار تورم است.

وی افزود: متاسفانه فرهنگ کار و تلاش در ایران، پایین است. ما نیرو‌های خدماتی و دولتی به تعداد زیاد داریم، اما این تعداد، دلیل بر افزایش تولید نیست. خیلی وقت‌ها این امکان وجود دارد که داشتن پرسنل اداری بیش از حد، موجب ترمز تولید شود و اخلال در سیستم به وجود آورد. کشور ما در حال حاضر، تورم نیرو با کمترین کار خروجی را دارد.

بورس بهترین بازار برای سرمایه گذاری است

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: دولت باید کاری کند که مردم بتوانند به آن‌ها اعتماد کنند، چون با اعتماد است که مردم سرمایه‌های خود را وارد تولید می‌کنند. بهترین جایی که می‌توان سرمایه‌گذاری کرد، بورس است به شرطی که دولت از پول مردم به خوبی محافظت کند. مردم ما هنوز بورس را به درستی نمی‌شناسند. اگر هم مردم سری قبل، پول‌شان را به بورس آوردند به اعتماد دولت بود و دولت هیچ‌گاه نمی‌تواند بگوید بورس همین است و من کاره‌ای نیستم و یا بورس دولتی نیست. اگر شما نمی‌گفتید و مردم را ترغیب نمی‌کردید، مردم هیچ‌گاه چنین پول عزیمی را وارد بورس نمی‌کردند.

پاک‌فطرت اظهار داشت: اگر بخواهیم جلوی تورم و سفته‌بازی را بگیریم و پول‌های سرگردان، وارد بازارهای طلا و ارز نشود، دولت باید پول مردم را تضمین کند تا پول آن‌ها وارد بورس یا کار‌های تولیدی شود و با این کار، کم‌کم تورم کاهش می‌یابد.

وی افزود: در حال حاضر برای چنین کارهایی، اراده وجود دارد، اما این اراده باید روی کاغذ بیاید و دولت به مردم تعهد بدهد، ولی این کار هنوز عملی نشده است. البته در مقطعی، جدیداً همین دولت سیزدهم گفت که ما به آن‌هایی که ۱۰۰ میلیون تومان به بالا وارد بورس کنند و پول‌شان را تا یک سال از بورس خارج نکنند، حداقل ۲۰ درصد سود می‌دهیم و این مقدار را برایشان تضمین می‌کنیم. البته در شرایطی که الان بانک‌ها بهره‌های ۲۳ و ۲۴ درصد می‌دهند، این موضوع برای مردم خیلی هم اغواکننده نیست.

نماینده شیراز بیان کرد: تورم هیچ‌گاه صفر نمی‌شود. فرمایش رهبری بسیار درست است، اینکه گفتند تلاش کنیم تا تورم مثل دو، سه سال قبل نشود، چون قبلاً تورم بالای ۵۰ درصد بود و این خیلی خطرناک است. در حال حاضر با صحبت‌های رهبری امیدواریم که دولت بتواند، اول رشد تورم را متوقف کند و بعد تورم را نسبت به سال گذشته کاهش دهد.

پاک‌فطرت تصریح کرد: فکر می‌کنم اگر امسال، دولت با کمک همه دستگاه‌ها از جمله مجلس بتواند تورم را روی ۳۰ درصد نگه دارد، بسیار خوب است و این هم یادمان باشد که از نظر اقتصادی، درصدی از تورم خوب و قابل قبول است. اگر درصد کمی تورم در جامعه باشد، یعنی رکود وجود ندارد، چون اگر تورم خیلی زیاد کاهش یابد، رکود هم به وجود می‌آید؛ رکود هم به معنای کاهش اشتغال بوده و این بسیار خطرناک است. همه این موارد باید با هم پیش بروند. هر بار دیدید معیشت مردم بهتر شده و سطح رضایت‌مندی آن‌ها بالا رفته است، بدانید که در جامعه، هم تورم کاهش یافته و هم اشتغال به وجود آمده است.

کد مطلب: 193884
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *