۰
جمعه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۵

6 کشور اروپایی در جمع 10 کشور اول صادرکننده به ایران

عمده کشورهای صادرکننده کالا به ایران در سال 1401 از سوی گمرک معرفی شدند. داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد که شش کشور اروپایی در جمع 10 کشور اول صادرکننده به ایران قرار دارند.
6 کشور اروپایی در جمع 10 کشور اول صادرکننده به ایران

به گزارش مردم سالاری آنلاین،داده‌های اعلام شده نشان‌دهنده آن است که در مدت زمان مورد بررسی کشورهای «امارات متحده عربی»، «چین»، «ترکیه»، «هند»، «آلمان»، «فدارسیون روسیه»، «سوئیس»، «انگستان»، «هلند» و «پاکستان» 10 صادرکننده اصلی کالا به ایران بوده‌اند.
بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی گمرک، حجم تجارت کشور در 12 ماه سال گذشته به لحاظ ارزشی برابر با ۱۱۲ میلیارد و ۸۲۱ میلیون دلار بوده است. با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت در سال 1401 میزان واردات کالا به کشور کاهشی ۹.۷۶ درصدی در وزن و افزایشی ۱۲.۵۷ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با 1400 داشته است.
در بازه زمانی مورد بررسی ۳۷ میلیون و ۱۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۵۹ میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار وارد کشور شده است. با این شرایط می‌توان گفت که احتمالا بخشی از کالای وارد شده به کشور به لحاظ ارزشی در رده کالاهای گران قرار داشته‌اند.
اما در مدت زمان مورد بررسی عمده کالاهای وارداتی از چه کشورهای وارد ایران شده است؟ بر اساس آمار اعلام شده در این مدت بیشترین واردات از «امارات متحده عربی» صورت گرفت، بطوریکه 18 میلیارد و 394 میلیون دلار ارزش واردات از این کشور بوده است. به گفته فعالان این بخش امارات یکی از پایگاه‌های صادراتی محسوب می‌شود و شاهراه تجاری به بسیاری از کشورها است. در این میان ایران هم سال گذشته بیشترین کالای وارداتی خود را از این کشور وارد کرده است. امارات یکی از کشورهای پایلوت صادراتی محسوب می‌شود و به همین دلیل بخش اعظمی از کالاهای وارداتی ایران از این طریق وارد کشور می‌شود؛ روندی که هزینه‌های واردکنندگان را افزایش می‌دهد، با این حال با توجه به شرایط موجود، واردکنندگان ناچار به استفاده از این روش هستند.
کشورهای صادرکننده کالا به ایران
بر اساس آمار اعلام‌شده، پس از امارات، «چین» با 15 میلیارد و 743 میلیون دلار، «ترکیه» با 6 میلیارد دلار، «هند» با 2 میلیارد و 849 میلیون دلار و «آلمان» با صادرات کمی بیش از 2 میلیارد دلار، پنج کشور اول مبداء واردات در هشت ماه منتهی به آبان سال جاری به ایران محسوب می‌شوند.
اما پنج کشور دیگر که در فهرست گمرک توانسته‌اند بیشترین سهم از واردات کالا به ایران را بر عهده بگیرند، شامل چه کشورهای است؟ داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است که «روسیه» با یک میلیارد و 576 میلیون دلار کالا به ایران در جایگاه ششم قرار گرفته و پس از آن «سوئیس» با صادرات یک میلیارد و 199 میلیون دلاری جایگاه هفتم را به خود اختصاص داده است. اما سهم واردات کالا از انگستان در مدت زمان مورد بررسی برابر با یک میلیارد و 130 میلیون دلار بوده است و رده هشتم را دارد.
هلند هم در این مدت 886 میلیون دلار کالا وارد کشور کرده است و سهم پاکستان هم در صادرات کالا به ایران بیش از 841 میلیون دلار ارزیابی شده است که این دو کشور را در رده‌های نهم و دهم این ارزیابی قرار می‌دهد.

کد مطلب: 194263
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *