۰
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۵

در دولت احمدی نژاد هم بخشی از اقتصاد دست هیئتی‌ها بود اما آیا اوضاع خوب بود؟

هادی حق شناس در واکنش به اظهارات دستیار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت که خواستار واگذاری اقتصاد کشور به هیاتی‌‎ها شده بود، گفت: مگر بخشی از کار در دولت‌های نهم و دهم دست هیئتی‌ها نبود؟ در آن دوره که اتفاقاً نفتِ بالای ۱۰۰ دلاری نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار وارد خزانه ملی کرد، اقتصاد به چه روزی افتاد؟
در دولت احمدی نژاد هم بخشی از اقتصاد دست هیئتی‌ها بود اما آیا اوضاع خوب بود؟

به گزارش مردم سالاری آنلاین، «هیات‌های مذهبی باید وارد اقتصاد شوند و با جرات می‌توان اعلام کرد، هیچ جمع دیگری به‌جز هیاتی‌ها نمی‌توانند مشکلات تولید و اقتصاد کشور را رفع کنند.» این اظهارنظر از جانب سید احمد  عبودتیان، دستیار رئیسی در امور مردمی‌سازی دولت در شرایطی است که مردم تنگنای معیشتی را به طور کاملاً جدی تجربه می‌کنند و به قاعده توقع دارند، دولت راه حلی برای بحران معیشتی مردم پیدا کند.

اما این نوع اظهارنظرها و رفتار‌های مشابه توسط دولتمردان همزمان با ماندگاری مشکلات باعث بی اعتمادی به تصمیم گیران و البته ناامیدی نسبت به اصلاح در جامعه شده است.

در این رابطه هادی حق شناس در گفتگو با اقتصاد ۲۴ اظهار داشت: بالاخره هر کسی در هر جایگاهی می‌تواند درباره مسائل روز نظرش را بگوید و این موضوع فی نفسه مشکلی ندارد، اما اگر قرار است درباره مشکلات معیشتی مردم نظر بدهیم، باید این را در نظر بگیریم که اقتصاد موضوعی کاملاً تخصصی است. در واقع امروز مباحث اقتصادی به قدری پیچیده است که به طور مثال خبر ملاقات دبیر شورای عالی امنیت ملی با همتای عربستانی منجر به سقوط ارز از حدود ۶۰ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان می‌شود. یا یک پالس مثبت در خصوص توافق هسته ای، روی بازار خودرو و ... اثر می‌گذارد که این ریشه در ارتباط مناسبات اقتصادی با کنش‌های سیاسی دارد.

راهکار‌های افراد غریبه با علم اقتصاد نمی‌تواند کارگشا و چاره ساز باشد

کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: به دلیل اهمیت و پیچیدگی که اقتصاد دارد، امرِ تصمیم گیری و حتی اظهارنظر در این حوزه باید به کسانی سپرده شوند که هم با مختصات اقتصادی آشنایی کامل داشته باشند و هم اینکه مناسبات دیپلماتیک روز نظام بین الملل را بفهمند. طبیعی است، راهکار‌هایی که افراد غریبه با علم اقتصاد و غریبه با شرایط روز دنیا ارائه می‌کنند، نمی‌تواند راهکار‌هایی کارگشا و چاره ساز باشند.

وی افزود: درباره توصیه دستیار رئیس جمهور باید به ایشان گفت، مگر بخشی از کار در دولت‌های نهم و دهم دست هیئتی‌ها نبود؟ لطفاً جواب بدهند که در آن دوره که اتفاقاً نفتِ بالای ۱۰۰ دلاری نزدیک به ۷۰۰ میلیارد دلار وارد خزانه ملی کرد، اقتصاد به چه روزی افتاد؟ در آن دوره‌ای که درآمدهای نفتی به اوج خود رسیده بود مشکلی از مشکلات کم نشد و مردم تحت تأثیر تحریم‌هایی که ناشی از افراط گری بودند، گره‌های بیشتری را در زندگی روزمره خود احساس کردند؛ پس هیئت و هیئتی‌ها نمی‌تواند از اقتصاد مانع زدایی کنند.

تفکرات حاکم بر دولت رئیسی همان چارچوب های دولت احمدی نژاد است

حق شناس توضیح داد: متاسفانه باید تصریح کرد که نوع تفکر حاکم بر دولت رئیسی در همان چارچوبی قرار دارد که توسط احمدی نژادی‌ها جدی گرفته می‌شد چون در این دو سال نه تنها شاخص‌ها مطلوب نشدند و برخلاف وعده‌های انتخاباتی، نه تنها ارزانی نشد، بلکه قیمت کالا‌های مصرفی بعضاً گرانی دو یا چند برابری داشتند و به همین میزان مردم روز به روز بیشتر گرفتارتر شدند. با این سوال که آیا برای دولتی‌ها ثابت شد، قیمت مرغ، گوشت و ... ربطی به تحریم‌ها دارد یا نه؟

استاد اقتصاد دانشگاه اظهار داشت: البته اینکه همه سلیقه‌ها نظرشان را بیان کنند، خوب است چون با اظهارنظر است که تفکر و عقیده و همچنین روش کاری‌شان برای قشر‌های مختلف مردم روشن می‌شوند و در این صورت جامعه به هنگام انتخاب، با تشخیص صحیح سره از ناسره کار را به عهده کسانی می‌گذارند که کاربلد هستند و وضعیت را به قدری که بتوانند برای مشکلات راه حل پیدا کنند، می‌شناسند تا کارنابلدان نتوانند با برداشت‌های اشتباهی که از شرایط دارند به نظام حکمرانی رسوخ پیدا کنند. علی صالح آبادی رئیس سابق بانک مرکزی گفته بود، نرخ دلار در میدان فردوسی تأثیری در شرایط اقتصادی ندارد که نشان می‌دهد وی بدیهی‌ترین نکته را هم نمی‌دانست.

هادی حق شناس در پایان گفت: متأسفم که باید بگویم تا سال ۱۴۰۴ با دولتی روبرو خواهیم بود که اظهارات غیرکارشناسی و پوچ و بی فایده از جانب دولتمردانش طبیعی است و نباید کسی را متعجب کند.

کد مطلب: 197383
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *