۰
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۴۵

مردم هزینه پرواز‌های تکلیفی ایرلاین‌ها را می‌دهند!

احمد دنیامالی گفت: تا جایی که من خبر دارم، سازمان هواپیمایی تا امروز با هیچ‌گونه افزایش قیمتی موافقت نکرده است. قرار بود ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی با یکدیگر به توافق برسند و این موضوع فعلاً در حال جلسه و بررسی است.
مردم هزینه پرواز‌های تکلیفی ایرلاین‌ها را می‌دهند!

به گزارش مردم سالاری آنلاین، چندی پیش، رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با طرح این ادعا که با جریمه ایرلاین‌ها گرانفروش، ۳۰ هزار مسافر سرگردان می‌شوند، گفت: با تعیین قیمت، مردمی را که تا الان با ماشین، قطار و اتوبوس مسافرت می‌کردند، به سمت هواپیما می‌آوریم. از طرفی، در چند روز گذشته دیده شده که برخی شرکت‌های هواپیمایی وارد فاز لغو پروازهایشان به دلیل نقص فنی، تحریم‌ها و... شده‌اند و به نظر می‌رسد افزایش قیمت بلیت هواپیما که مدتی است، رخ داده، باز هم مورد قبول ایرلاین‌ها نیست و مدیریت کنونی حکایت از این دارد که دولت هم، عنان کار در این حوزه از دستش خارج شده است.

شرکت‌های هواپیمایی عمدتاً در حال ضرر دادن هستند

در همین رابطه، احمد دنیامالی، عضو کمیسیون عمران مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: با توجه به افزایش هزینه‌هایی که وجود دارد، شرکت‌های هواپیمایی عمدتاً در حال ضرر دادن هستند. تا زمانی که بحث ضرر دادن این‌ها وسط باشد، ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بتوانند ناوگان اضافه و خودشان را اداره کنند.

وی افزود: از طرفی یکسری پرواز‌های تکلیفی در کشور داریم که توسط سازمان هواپیمایی به ایرلاین‌ها دیکته می‌شود. خیلی از این پروازها، اقتصادی نیستند، یعنی ضریب اشغال صندلی‌ها بسیار پایین است. طبیعتاً وقتی همه مسائل کنار هم قرار می‌گیرند، ایرلاین‌ها با یک زیان انباشه مواجه می‌شوند. از سوی دیگر ما اعتقاد داریم که اگر ایرلاین‌ها می‌خواهند افزایش قیمت داشته باشند، این افزایش‌ها باید وارد یک چهارچوب و توجیه فنی و اقتصادی بشود که مردم با افزایش لجام‌گسیخته قیمت مواجه نشوند.

نماینده بندرانزلی تصریح کرد: ما بحث در خصوص نرخ بلیت هواپیما را در کمیسیون عمران با همکاران سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌ها دنبال کردیم و از این‌رو باید یک رفتار بینابین داشته باشیم. یعنی متناسب و بر مبنای مواردی که افزایش داشته است، باید عمل کرد. تصمیم‌گیران می‌باید دستمزد‌های کارگران و کارمندان و هزینه‌های نگهداری و... که افزایش قیمت داشته را محاسبه و بر این اساس، نرخ نهایی بلیت هواپیما را تعیین کنند.

دنیامالی گفت: تا جایی که من خبر دارم، سازمان هواپیمایی تا امروز با هیچ‌گونه افزایش قیمتی موافقت نکرده است. قرار بود ایرلاین‌ها و سازمان هواپیمایی با یکدیگر به توافق برسند و این موضوع فعلاً در حال جلسه و بررسی است.

افزایش قیمت بلیط هواپیما باید مبنا داشته باشد

وی افزود: من اعتقاد دارم قبلاً افزایش هزینه‌های پرسنلی و نگهداری قطعات و اداره ایرلاین‌ها صورت گرفته است. مبنای افزایش‌ها در دنیا، یک استانداردی دارد که باید بر اساس آن پیش برود. ایرلاین‌ها معتقدند حتی اگر به صورت ریالی و یارانه‌ای هم فرض کنیم، این اعداد بیشتر از این‌ها است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه بیان کرد: در خصوص تعیین نرخ بلیت هواپیما، ما اعتقاد داریم که شرایط مردم باید در نظر گرفته شود و افزایش‌ها نباید ۱۰۰ درصدی باشد و باید متناسب با چیزی رخ دهد که ما در اقتصاد داریم؛ به نوعی می‌باید متناسب با تورم باشد. از این‌رو سازمان هواپیمایی باید این موضوع را به صورت دقیق پیگیری و در نهایت موضوع را شفاف به اطلاع عموم برساند.

دنیامالی اظهار داشت: اکنون ایرلاین‌ها زیان انباشته دارند و باید بتوانند خودشان را اداره کنند، خصوصاً آن‌هایی که خصوصی هستند. اگر این شرایط را مدیریت نکنیم، هواپیما‌های بیشتری از مدار خارج می‌شوند و ناوگان ما، توسعه پیدا نمی‌کند. اگر بنا به توسعه ناوگان باشد، باید قیمت‌های تمام‌شده متناسب با مواردی باشد که گفتم. البته هزینه‌های فرودگاهی هم داریم و شرکت‌های هواپیمایی، مالیات و ارزش افزوده می‌دهند و کسوراتی از این دست هم دارند.

کد مطلب: 197603
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *