۰
شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۵
رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب:

از هر اقدامی که به مشارکت بیشتر بینجامد استقبال می‌کنیم

“همایش نقش احزاب در انتخابات” به همت کمیته انتخابات خانه احزاب کشور ۲۲ تیر ۱۴۰۲ در وزارت کشور برگزار شد.
از هر اقدامی که به مشارکت بیشتر بینجامد استقبال می‌کنیم

به گزارش مردم سالاری آنلاین، مصطفی کواکبیان مسئول کمیته انتخابات خانه احزاب گفت:ما واقعا تاسف باید بخوریم که در این جلسه علیرغم اینکه تاکید شده بود آقای غلامرضا معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور حضور خواهند داشت، ایشان حضور پیدا نکردند. حتی آقای مرادی که مدیر کل سیاسی هستند و الآن در سفر کرمان هستند، جا داشت که تشریف می آوردند این یک گلایه است که بعنوان مسئول کمیته انتخابات باید عرض کنم، طبق آمار ما ۷۳ حزب در این همایش شرکت کرده‌اند و باید احترام بگذاریم به این ۷۳ حزب که از سراسر کشور تشریف آوردند.

وی با یادی از مرحوم حسن غفوری فرد گفت: جا دارد از مرد بسیار ارجمندی که در همایش قبلی میان ما بودند و حالا آسمانی شدند مرحوم آقای حسن غفوری فرد یادی بکنم ایشان از جزو بنیان گذاران خانه احزاب بودند و هم عضو شورای مرکزی بودند.

مقام معظم رهبری، دیداری هم با احزاب داشته باشند

ما در لابلای صحبت عزیزان بود و من هم تکرار می‌کنم و از آقای متکی هم خواهش می‌کنم که ساز و کارش را هم پیدا کنیم، از مقام معظم رهبری می‌خواهیم که این همه با اقشار مختلف ملاقات دارند، یک ملاقاتی هم با احزاب داشته باشند.

خب در این همایش بحث های متفرقه و خارج از موضوع هم مطرح شد و دوستان باید رعایت می‌کردند تا در موضوع صحبت کنند، ما هم که سابقا در کمیته بین الملل بودیم هم مطالبی داشتیم مثلا درباره روسیه که بیجا کردند که درباره جزایر سه گانه ما آنطور نظر دادند.

مصطفی کواکبیان رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب ایران در پایان این همایش در جمع بندی مباحث مطرح شده گفت:

پنج نکته در صحبت های عزیزان از فراکسیون‌های اصلاح طلبان، اصول گرایان و مستقلین بود که اشاره می کنم:
نکته اول این که ما از هر اقدامی که باعث افزایش مشارکت بشود باید استقبال بکنیم، هیچ کسی در این مسئله مشکلی نداشت یعنی بحثی است که هر اقدامی (این کلمه مشخصا معنا دارد) از هر اقدامی که می‌شود مشارکت را به بالای ۶۰ درصد و ۷۰ درصد برساند ما باید استقبال بکنیم، کاری هم به خبط و ربط و جناح و اینها نیست واقعا، چون نظام را همه دوست داریم و می‌خواهیم در دنیا سربلند باشیم و حداقل همه مباحث را داشته باشیم این نکته ای است که هر سه فراکسیون روی این نکته تاکید داشتند، ما نباید کاری بکنیم که مایوس کنیم مردم را، نباید کاری بکنیم که مردم بیشتر دلخور باشند و اعتمادشان کمتر بشود و خدای نکرده مشارکت کمتر شود.

نکته دوم که بعضی دوستان اشاره کردند و حرف درستی هم هست اینست که یک مقدار نظام انتخاباتی ما قانونش معیوب است و باید یک مقداری به این قانون نظام انتخاباتی هم ما بپردازیم که حالا اگر هم قرار باشد که مثلا ما پارلمانی نباشیم، نیمه ریاستی نباشیم، تمام ریاستی نباشیم، ولی خود این قانون یک قانونی باید باشد که حقیقتا طرفداری از افزایش مشارکت مردم داشته باشد، البته اخیرا یک تحولاتی در مجلس بود، ما در بحث هایی که اینجا هم مطرح شد، می‌توانیم حمایت بکنیم مثلا بحث تناسبی بودن انتخابات، در اینجا هم ذکر شد که حالا ما در همان هم حرف داریم، چرا فقط تهران؟ کل کشور، اگر قرار است تناسبی بودن انتخابات باشد برای کل کشور باشد.

نکته سوم اینکه دوستان با لطایف الحیل بحث هایی را مطرح می‌کردند که موانعی هم که مانع مشارکت مردم هست آن موانع هم باید رفت بشود، حالا بیشترین تاکید دوستان در مورد معیشت بود، در مورد اقتصاد بود، در مورد بحث‌های اقتصادی بود، گفتند خیلی‌ها می‌گویند ما گرفتار نان شب هستیم، انتخابات یعنی چه؟ من خدمتتان بگویم که باید به این توجه کرد که مجموعه نظام، این دیگر مربوط به خانه احزاب و وزارت کشور و ستاد انتخابات نمی‌شود، کلیت نظامِ سه قوه باید دست به دست هم بدهند در جهت رفع موانع مشارکت مردم که بخش مهمش هم بحث های معیشتی و تنگناهای اقتصادی است، یک راهی پیدا بکنند واقعا، در همین ۵-۶ ماه هر اقدامی می‌توانند بکنند، جلب مشارکت را بیشتر بکنند و افزایش بدهند، باید یک اتفاقی بیفتد.

نکته جهارم اینکه گفته‌اند ما به شورای نگهبان ایراد نمی‌گیریم که چرا شما باید نظارت بکنید، حقشان است و در قانون اساسی آمده و باید این نظارت باشد، اما این را هم بگوییم که اگر شورای محترم نگهبان با آن دیدگاه‌هایی که رهبری اول سال فرمودند و افزایش مشارکت را اینچنین تاکید کردند، یک مقداری بالاخره می‌توانند برخوردهای سلیقه ای که در بعضی از استان‌ها در بعضی از زیرمجموعه‌ها رعایت بشود، جلویش را بگیرند، نه اینکه کسی مخالف نظارت شورای نگهبان باشد، حتی نظارت استصوابی بالاخره فعلا قانون است اما می‌شود تسامح و تساهل عزیزان شورای نگهبان به قدری باشد که مشارکت را افزایش بدهد نه اینکه خدای ناکرده بگویند برخوردهای سلیقه ای شده، این هم در صحبت‌های عزیزان بود.

آخرین نکته را بنده خدمتتان عرض کنم، عزیزان توجه بکنید که اصلا هیچ نظام مردم سالاری (ما نوع مردم سالاری دینی هم داریم) هیچ نظام مردم سالاری بدون انتخابات معنا ندارد، بنده اصلاح طلب هم هستم ولی دوست دارم مشارکت اینقدر باشد که سربلند باشیم و بیایند مردم، ما باید افزایش مشارکت داشته باشیم، باید انتخابات باشد و اصلا انتخابات لازمه هر نظام دموکراسی است، اما توجه بکنید که رقابت لازمه هر انتخاباتی است، نمی‌شود شما یک انتخابات صوری بدون رقابت داشته باشید، رقابت هم باید باشد که بحث های مربوط به شورای نگهبان را عرض کردم، اما مهم تر از بحث رقابت و بحث حضور انتخاباتی یک بحثی هم است، حزب لازمه ی رقابت است، علت اینکه ما این همایش را گذاشتیم “نقش احزاب در انتخابات” همین است، اگر احزاب را ما جدی نگیریم حالا در نظام سیاسی گرفته تا نظام وزارت کشور و امثال اینها، رقابت خیلی بی خاصیت می‌شود ، اگر رقابت بی خاصیت شود یعنی ما انتخاباتمان بی خاصیت می‌شود و اگر انتخابات بی خاصیت شود یعنی مردم سالاری مان زیر سوال می‌رود. امیدواریم به این نکات توجه شود.

کد مطلب: 199196
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *