۰
سه شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۵

حضور ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار کودک در طرح غربالگری بینایی در سال گذشته

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه طرح غربالگری بینایی ر سال ۱۴۰۱ با پوشش حدود ۸۴ درصد کودکان جزء طرح‌های موفق سازمان بهزیستی کشور بود، گفت: حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار کودک در این طرح مورد غربالگری قرار گرفتند.
حضور ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار کودک در طرح غربالگری بینایی در سال گذشته

«افروز صفاری‌فرد» معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره طرح غربالگری بینایی گفت: در سال ۱۴۰۱ با پوشش حدود ۸۴ درصد کودکان جزء طرح‌های موفق سازمان بهزیستی کشور بود. حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار کودک در این طرح مورد غربالگری قرار گرفتند.

وی ادامه داد: امسال هم مانند سنوات گذشته از ابتدای اردیبهشت ماه این طرح شروع شده و در پایگاه‌های ثابت و سیار کار در حال انجام است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم که به درصد بالایی از پوشش اجرای این طرح برسیم. طبق آماری که از ثبت‌احوال استخراج شده است کودکان سه تا شش سال در سال ۱۴۰۲ حدود ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار کودک هستند که ما تلاش می‌کنیم بتوانیم مانند سال گذشته و یا بیشتر از سال گذشته پوشش اجرای طرح غربالگری را داشته باشیم.

صفاری‌فرد تصریح کرد: در طرح غربالگری بینایی هم آمبلیوپی را مد نظر قرار می‌دهیم و همچنین عیوب انکساری، مشکلات آناتومیکی که در ناحیه چشم وجود دارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم. این کار از معلولیت کودکان جلوگیری می‌کند از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار کودکی که در سال گذشته مورد غربالگری قرار گرفتند ما توانستیم اختلالات را در این کودکان شناسایی کنیم و با مداخلات به هنگام مانند تجویز عینک و سایر اقدامات از معلولیت این کودکان جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: در سال سال ۱۴۰۱ از ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار کودکی که مورد غربالگری قرار گرفتند ۱۹۶۸۹ کودک با مشکل آمبلیوپی و ۶۵ هزار کودک با سایر اختلالات شناسایی شده‌اند که درخصوص این کودکان اقدامات درمانی آغاز شده است.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، درباره طرح دمانس گفت: طرح غربالگری و پروتکل تشخیص دمانس که بر اساس پروتکل مندرج در سند ملی دمانس است، از بهمن سال گذشته در دو استان قزوین و یزد به صورت پایلوت آغاز شده است. در این طرح تعداد بسیار زیادی از روانشناسان آموزش‌های لازم را فراگرفته و در پایگاه‌هایی که در نظر گرفته شده مستقر می‌شوند و براساس آموزش‌هایی که فراگرفته طرح غربالگری دمانس را اجرا می‌کنند. آدرس این پایگاه‌ها نیز در سامانه استانی ادارات بهزیستی این دو استان قرار داده شده است.

صفاری‌فرد خاطرنشان کرد: سالمندانی که ۶۰ تا ۷۵ساله جامعه هدف این طرح هستند. که با مراجعه به این پایگاه‌ها و تست‌هایی که از آن‌ها گرفته می‌شود غربالگری می‌شوند. در صورتی که پاسخ تست‌ها به احتیاج به پیگیری بیشتری داشته باشند به پزشکان آموزش دیده‌ای که از متخصصان مغز و اعصاب و طب سالمندی هستند ارجاع می‌شوند. پروتکل تشخیص دمانس نیز براساس همان پروتکلی است که تدوین شده است.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح در حال حاضر سازمانی با ما همکاری نمی‌کند اما امیدواریم بتوانیم از بیمه سلامت برای پوشش هزینه‌های آزمایشات و اقدامات پاراکلینکی استفاده کنیم.

معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره طرح آموزش پیشگیری از معلولیت‌ها گفت: این طرح در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای زنان سرپرست خانوار که تحت پوشش سازمان هستند انجام شده است و در سال جاری نیز در بسیاری از استان‌ها ادارات استانی بهزیستی با ادارات استانی آموزش و پرورش هماهنگی در این خصوص داشته‌اند. انشالله امسال هم در نیمه دوم سال آموزش دانش آموزان از سرگرفته می‌شود و همچنین برای زنان سرپرست خانوار تحت پوشش نیز انجام خواهد شد.

کد مطلب: 199398
برچسب ها: غربالگری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *