۰
دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۰

شناسایی ١٠٠٠ ساختمان بیش از ١٢ طبقه مستعد به حریق در تهران

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشوری اظهار داشت: در تهران ٨ سازمان هستند که ساختمان‌های ناایمن را شناسایی و نسبت به رفع عیوب اقدام می کنند که یکی از آنها سازمان نظام مهندسی است. در حال حاضر ١٠٠٠ساختمان بالای ١٢ طبقه در شهر تهران وجود دارد که مستعد حریق هستند و باید به طور ویژه نگهداری شوند.
شناسایی ١٠٠٠ ساختمان بیش از ١٢ طبقه مستعد به حریق در تهران

حمزه شکیب در نشست خبری امروز با بیان اینکه در حال حاضر سازمان نظام مهندسی ۶٠٠ هزار عضو دارد، اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی از سال ٧۵ فعالیت خود را آغاز کرد و این مجموعه علاوه بر هیات مدیره دو رکن بازرسی و انتظامی دارد و حال حاضر ٣٨۴ عضو هیات مدیره در سراسر کشور در این سازمان مشغول به کار هستند و از هر استان یک نماینده در شورای مرکزی حضور دارد.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان بر روی ساختمان‌های دولتی نظارت ندارد و تمرکز آن بر روی ساخت و سازهای بخش خصوصی است، ادامه داد: طبق گزارش‌ها هر خانواده ایرانی ۴۵ درصد از درآمد خود را صرف مسکن می‌کند و عملا استفاده بهینه این سرمایه گذاری به خلاقیت اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان بر می‌گردد تا عمر ساختمان افزایش پیدا کند و در برابر سوانح مقاوم باشد البته نهادهای دیگری مانند شهرداری و وزارت صمت در این موضوعات نقش آفرین هستند اما سازمان نظام مهندسی نقش کلیدی دارد. 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور تاکید کرد: در مقاطعی افراد علمی در آنی سازمان حضور داشتند اما با توجه به چرخه سنگین مالی در این حوزه،  رقابت انتخاباتی بیشتر شد. 

وی افزود: از سال ٩٢ تغییراتی در سازمان‌های نظام مهندسی ایجاد شد و مالکان را مکلف کردند تا برای انتخاب مهندس ناظر پولی را به سازمان نظام مهندسی واریز کنند از این تغییراتی در این سازمان را شاهد بودیم اما در این دوره به بحث ارتقای ساخت و ساز ورود جدی کردیم و موضوع مهم دیگر ورود به شفافیت در سازمان نظام مهندسی بوده و از این رو سامانه یکپارچه برای دسترسی ٣١ استان ایجاد کردیم که تمام استان‌ها به یک نرم افزار واحد استفاده کنند و دیگر بساط نرم افزار‌های متعدد استانی جمع شود.

شکیب با اشاره به مقاومت مسکن مهر اظهار داشت: دیدیم که مسکن مهر در زلزله کرمانشاه خوب جواب داد و سقف واحد‌های مسکن مهر نریخت و کسی در این ساختمان‌ها کشته نشد اما تا ٧٠ درصد ساختمان از لحاظ دیوارها و تاسیسات دیگر قابل استفاده نبود و هزینه ای برای حاکمیت برای بازسازی ایجاد کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به دنبال کاهش خسارت‌ها در برابر سوانح طبیعی از جمله زلزله هستند، ادامه داد: واقعیت این است که اگر زلزله ای رخ دهد دیگر دولت ها امکان تامین خسارت‌ها را ندارند از این رو به دنبال کاهش هر چه بیشتر خسارت‌ها هستند. سازمان نظام مهندسی هم در ایران با دولت در حال مذاکره است که در ساخت نهضت ملی مسکن مقررات ایمنی دربرابر سوانح طبیعی به اجرا برسد. می‌دانیم که در ٨ سال یک بار در  معرض زلزله نادر قرار می گیریم بنابراین باید مساکنی ساخته شود که به صورت آبرومندانه در برابر زلزله امن باشند. این درخواست را از وزرات راه و شهرسازی داشتیم که این موضوع را در مقررات ملی لحاظ کنند هر چند در ابتدا  ٧ تا ١٠ درصد هزینه‌های ساخت افزایش پیدا می‌کند اما در دراز مدت ۴٠ درصد سود خواهد داشت.

وی با اشاره به عمر ساختمان در ایران و دنیا گفت: در حال حاضر عمر ساختمان در ایران به طور متوسط بین ٣٠ تا ۴٠ سال است در حالی که در دنیا این عدد بین ٧۵ تا ١٠٠ سال است. 

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از اجرای برچسب انرژی ساختمان از امسال خبر داد و گفت: ساختمان از امسال در حوزه مصرف انرژی برچسب انرژی خواهند داشت و رده‌بندی می‌شوند و رعایت حداقلی آن الزامی است تا بتواند پایان کار را دریافت کند. 

شکیب در پاسخ به سوال ایلنا درباره ورود سازمان نظام مهندسی به موضوع ساختمان‌های پرخطر در کلانشهرها و اقدامات انجام شده برای جلوگیری از ساخت و ساز در حرایم گسلی اظهار داشت: 

یک ساختمان به طور کلی متشکل از  دو فاز است که مرحله اول مربوطه به دوره ابتدای ساخت تا بهره‌برداری بوده و طبق مقررات، در این مرحله طراح و ناظر و مجری ساختمان از طریق سازمان نظام مهندسی انتخاب می‌شوند و در مرحله دوم بهره‌برداری تا عمر ساختمان است که هر چند در مرحله نگهداری از سال ٩٢ قانون مقررات ملی ساختمان به تصویب رسیده که به صورت علمی از ساختمان نگهداری شود اما تا به امروز این مقررات و قوانین به اجرا نرسیده است.

وی با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ساختمان ناایمن کار ممیزی انجام نمی‌دهد،تاکید کرد: اگر قانون نگهداری علمی رعایت می‌شدهیچ مشکلی برای پلاسکو ایجادنمی شد و متاسفانه امروز هیچ الزامی برای نگهداشتن علمی به اجرا نمی‌رسد . در تهران ٨ سازمان هستند که ساختمان‌های ناایمن را شناسایی و نسبت به رفع عیوب اقدام می کنند که یکی از آنها سازمان نظام مهندسی است. در حال حاضر ١٠٠٠ساختمان بالای ١٢ طبقه در شهر تهران وجود دارد. که مستعد حریق هستند و باید به طور ویژه نگهداری شوند.

وی تاکید کرد: براساس درس‌هایی که در سانحه پلاسکو دیدیم این پیشنهاد دادیم که در هر ناحیه این ساختمان‌ها شناسایی شوند و نقشه سه بعدی آنها را  در اختیار اتش‌نشانی قرار دهیم و مکانیسم فرو ریزش ساختمان مورد تحلیل قرار داده شود تا در مواقع ضروری اقدام و عکس‌العمل آتش نشانی ارتقا پیدا کند.

کد مطلب: 199727
برچسب ها: حریق
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *