; ?>; ?> احزاب خودسانسوری می‌کنند - مردم سالاری آنلاين
۰
يکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۰

احزاب خودسانسوری می‌کنند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب در رابطه با وضعیت احزاب در ایران، گفت: احزاب در شرایط فعلی امکان فعالیت مناسب را ندارند و آن دسته از احزابی که در این فضا فعالیت می‌کند هم بیش از آنکه کارکردهای حزبی داشته باشند، کارکردهای ابزاری و جناحی دارند.
محمد صادق جوادی حصار در گفتگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: کارکرد اصلی حزب در جوامع حزبی نقد دولت و حاکمیت است در حالی که احزاب فعال در شرایط کنونی توان و قدرت اینگونه رفتار‌ها را ندارند.
وی با اشاره به اینکه احزاب فعال در شرایط کنونی به دو دلیل اعتقادی یا ارگانیک توان نقد مناسب را ندارند، افزود: از منظر اعتقادی این احزاب مصلحت می‌بینند که با فضای عمومی حاکم بر جامعه هماهنگ باشند و از وضع موجود دفاع کنند که این امر به نوعی خود سانسوری است و از طرف دیگر هم احزابی که تلاش کردند در فضای حزبی و در جهت کارکرد احزاب فعالیت کنند متاسفانه به صورت رسمی و غیر رسمی دچار مشکل و بحران شدند.
این فعال سیاسی ادامه داد: در جامعه‌ای که احزاب فعالیت ندارند در حقیقت میزان الحراره‌ای برای کنترل نبض اجتماع وجود ندارد و مشخص نمی‌شود که چه وقت جامعه دچار خمودگی و چه زمانی دچار هیجان و التهاب است. در نتیجه امکان رسیدگی به موقع به عوارض این حالات اجتماعی وجود ندارد.
وی درباره تفاوت کاندیدای برخاسته از حزب و کاندیدای مستقل در رقابت‌های انتخاباتی، تصریح کرد: حزب کاندیدایی معرفی خواهد کرد که امکان دستیابی به مصالح و منافع ملی و هم چنین مصالح حزب را فراهم کند.
جوادی حصار با ذکر اینکه کاندیدای حزبی در هر صورت قابل مواخذه است، اضافه کرد: حزبی که از کاندیدایی پشتیبانی می‌کند باید وی را در چهارچوب منافع و مصالح ملی و در راستای اهداف حزبی مناسب دیده باشد و چون حزب با پشتیبانی خود برنامه‌های فرد و حتی شخصیت او را تائید می‌کند بعد از انتخاب ومعرفی آن فرد باید پاسخگوی رفتار و نتیجه عمل او باشد و چون می‌خواهد بعد از انتخابات هم فعالیت کند نظر جامعه و پاسخ به سوالات آن در آینده حزب تاثیر خواهد داشت. در نتیجه حزب با دقت بیشتری باید فرد و برنامه‌ای را که ارائه می‌دهد بررسی کند.
وی ادامه داد: ولی اگر فردی خودش احساس تکلیف کرد و وارد این عرصه شد می‌تواند به راحتی بگوید اشتباه کرده‌ام و هر نوع عارضه‌ای در حوزه‌های شخصی و اجتماعی بر رفتار او وارد باشد نمی‌شود اورا به صورت مناسب و عبرت آموزی مورد مواخذه قرارداد. ولی کارنامه حزب وکاندیدای حزبی کاملا در دسترس مردم وحاکمان است برای هر گونه نقد وبررسی وحتی مواخذه. در نتیجه کارکرد احزاب در این عرصه بسیار دشوار است.
این فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: احزاب خلق الساعه که در آستانه انتخابات جمعیت یا گروهی را ثبت می‌کنند و بعد از انتخابات نیز به خواب زمستانی فرو می‌روند، کارکرد حزبی ندارند.
وی با ذکر اینکه جامعه متوسط شهری جزو موثر‌ترین طبقه در تعیین سرنوشت جامعه است، اضافه کرد: جامعه متوسط شهری حمایت کننده و تغذیه کننده اقتصادی و لجستیکی اقلیت نخبه جامعه هستند و با هماهمنگ کردن و بسیج طبقات فرودست جامعه برای رسیدن به اهداف آرمانی ایفای نقش می‌کند.
جوادی حصار با اشاره به اینکه طبقه متوسط امروز دچار ریزش شده است، گفت: اگر این طبقه ضعیف شود ارتباط طبقات بالای جامعه مثل نخبگان با طبقات فرودست جامعه قطع خواهد شد و این انقطاع عدم هماهنگی و همفکری جامعه در تحقق برنامه‌های توسعه‌ای وملی را در پی خواهد داشت و می‌تواند در صورت گسترش و عمق این فاصله در مواقعی چون انتخابات به صورت عدم مشارکت گسترده اجتماعی بروز کند.
این فعال سیاسی با یاد آوری اینکه برای داشتن حضور گسترده مردم در انتخابات آینده باید شرایطی را که باعث کاهش انگیزه حضورو مشارکت مردم در عرصه‌های سیاسی شده است را تغییر داد، اظهار داشت: در فضای خاص، یک بعدی، تک جناحی و قضایی که شاکی و قاضی و بررسی کننده از یک جناحند و کاملا قابل پیش بینی است که کدام کاندیدا را رد صلاحیت می‌شود نمی توان به حضور حداکثری امید داشت.
وی ادامه داد: باید مناقشات به وجود آمده بعد از انتخابات ۸۸ رفع و رجوع شود به نحوی که دو طرف از مواضع خود کوتاه بیایند و شرایط کوتاه آمدن دو طرف هم فراهم شود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه تنها راه حل مناقشات انتخابات ۸۸ برگزاری انتخابات ۹۲ است، تصریح کرد: هر آنچه در انتخابات ۸۸ رخ داد و باعث ایجاد در گیری و مناقشه و قهر و غلبه یک گروه بر گروه دیگر شد نباید تکرار شود.
وی با اشاره به اینکه اگر شرایط آرمانی محقق شود و مجموعه‌های نظارتی بر انتخابات علاوه بر وزارت کشور آقای احمدی‌نژاد و شورای نگهبان، امکان نظارت و کنترل بر رفتارهای انتخاباتی را داشته باشند، اصلاح طلبان می‌توانند وارد عرصه شوند، گفت: در این فضا شانس اصلاح طلبان بیشتر از اصول گرایان است.
جوادی حصار تاکید کرد: بزرگ‌ترین دلیل افزونی شانس اصلاح طلبان، عملکرد ۸ ساله اصول گرایان در دو دوره گذشته ریاست جمهوری است، هر چند آن‌ها در حال حاضر احمدی‌نژاد را فتنه، انحرافی و آفت می‌نامند ولی فراموش نمی‌کنیم آن‌ها او را با سلام و صلوات بر کرسی ریاست جمهوری نشاندند و هم آن‌ها مسئول به وجود آمدن شرایط امروزند ولی اگر اصلاح طلبان پیروز شوند، حتما شاهد بهبود اوضاع سیاسی خواهیم بود.
وی درباره حضور یک کاندید از جامعه کارگری در انتخابات پیش رو، گفت: اگر شخصی که مرتبط با جامعه کارگری باشدو توانایی ایجاد تفاهم و هماهنگی و ارتباط با سایر حوزه‌ها را داشته باشد و بتواند با همه طبقات جامعه در ارتباط باشد وارد عرصه شود به نفع طبقات کارگری است چون در این صورت توجه بیشتری به این قشر خواهد کرد.
این فعال سیاسی با ذکر اینکه لفظ کارگران فقط به کارگران روزمزد گفته نمی‌شود، تصریح کرد: هر کسی که در حوزه‌های فنی و صنعتی فعالیت می‌کند در زمره کارگران است و به این سبب این قشر گسترده‌ترین نقش اجتماعی را دارد وشاید فردی که با زیر ساخت‌های جامعه کارگری و اتحادیه‌ها و صنوف آن‌ها آشنا باشد، بتواند بخشی از کاستی‌های این حوزه را پوشش دهد.
جوادی حصار در باره کاندیداتوری کمالی در انتخابات پیش رو گفت: کمالی با توجه به سوابق مبارزاتی قبل و بعد از انقلاب و سوابق کاری خود می‌تواند گزینه مناسبی باشد ولی باید معدل کاری کمالی در مقایسه با سایر کاندیدا‌ها را بررسی کرد که در صورت قوی‌تر بودن کارنامه‌اش انتخاب او از سوی طرفدارانش کاری عاقلانه خواهد بود.
کد مطلب: 20234
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *