۰
جمعه ۲۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۰

آیفون ۱۵ نیامده، شایعات آیفون ۱۶ شروع شد

یک تحلیلگر می‌گوید اپل گوشی‌های آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس را با پردازنده‌ی سه نانومتری A17 و هشت گیگابایت رم تولید می‌کند.
آیفون ۱۵ نیامده، شایعات آیفون ۱۶ شروع شد
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از زومیت،جف پو تحلیلگر مؤسسه‌ی مالی Haitong International Securities در هنگ‌کنگ، در یادداشتی اختصاصی می‌گوید اپل دو گوشی آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس را با هشت گیگایابت رم و پردازنده‌ی A17 Bionic بر پایه‌ی لیتوگرافی N3E شرکت TSMC تولید می‌کند. نسخه‌ای از این یادداشت به دست نشریه‌ی مک‌رومرز رسیده است.

مدل‌های استاندارد آیفون از زمان رونمایی آیفون ۱۳ به ۶ گیگابایت رم مجهز بوده‌اند و این گفته برای دو گوشی آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس نیز صدق می‌کند. این در حالی است آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس به هشت گیگابایت رم مجهز شده‌اند.

اپل امسال در آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس از پردازنده‌ی A16 Bionic و در آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس از پردازنده‌ی A17 Pro استفاده کرد. احتمالا آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس نسخه‌ی اصلاح‌شده‌ای از پردازنده‌ی آیفون ۱۵ پرو را با نام A17 Bionic استفاده خواهند کرد.

به گفته‌ی جف پو، پردازنده‌های A17 و A18 که در خانواده‌ی آیفون ۱۶ استفاده می‌شوند، مبتنی‌بر لیتوگرافی N3E خواهند بود (N3E نسخه‌ی بهبودیافته‌ی لیتوگرافی سه نانومتری TSMC است). A17 Pro که سه‌شنبه‌ی این هفته معرفی شد، اولین پردازنده‌ی سه نانومتری دنیا است. گفته می‌شود که این پردازنده از لیتوگرافی N3B بهره می‌گیرد.

N3B اولین نسخه از لیتوگرافی سه نانومتری TSMC محسوب می‌شود و نتیجه‌ی همکاری این شرکت با اپل است. N3E درمقایسه‌با N3B لیتوگرافی ساده‌تری خواهد بود و قرار است افزون‌بر اپل در دسترس سایر مشتریان TSMC نیز قرار بگیرد.

تعداد لایه‌های EUV و تراکم ترانزیستور در N3E کمتر از N3B است و این موضوع روی بهره‌وری مصرف انرژی پردازنده اثر می‌گذارد، اما بازده تولید N3E بسیار بهتر است و احتمالاً این لیتوگرافی در نهایت به ساخت پردازنده‌های قدرتمند منتهی خواهد شد.

مشخص نیست که قیمت CPU مبتنی‌بر N3E چقدر با N3B فرق خواهد داشت. قیمت این پردازنده ممکن است مستقیماً روی قیمت گوشی آیفون ۱۶ پرو و قیمت گوشی آیفون ۱۶ پرو مکس اثر بگذارد.

کد مطلب: 202866
برچسب ها: آیفون تلفن همراه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *