۰
يکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۰

اهتمام دولت‌ها به اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها جدی نبوده‌است

نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها ما را به دانشگاهی می‌رساند که در آن آموزش، پژوهش و فعالیت‌های فرهنگی به گونه‌ای مدیریت می‌شود که به دانشگاه ترازی دست یابیم که در آن، محصول پژوهشی دانشگاه، حل کننده مسائل کشور و پیش برنده علم کشور است، محصول انسانی دانشگاه‌ها نیز، اساتید و دانشجویانی باورمند، متخصص، باایمان و امیدوار به آینده خواهند بود.
اهتمام دولت‌ها به اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها جدی نبوده‌است

به گزارش مردم سالاری آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین «مصطفی رستمی» رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تعاملاتی که با اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها برقرار می‌کنند، توضیح داد: مسئولیت ما، عموم دانشگاهیان هستند و علاوه بر دانشجویان که طیف مخاطب فراگیر و عمومی جمعیت دانشگاهی را تشکیل می‌دهند، اعضای محترم هیات علمی و اساتید دانشگاه‌ها نیز مخاطب ماموریت‌های دانشگاه و طبیعتا نهاد رهبری هستند. 

حجت الاسلام رستمی ادامه داد: در این فضا فعال کردن جریان‌های هم اندیشی اساتید برای ایجاد محیط اظهار نظر، ورود و بررسی تخصصی مسائل کشور در فضای دانشگاهی توسط اعضای هیات علمی، یکی از محورهایی است که نهاد در آن فعالیت دارد. 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: در این راستا طراحی دوره‌های مهارت و معرفت افزایی اساتید در بخش‌های مختلف جزئی از ماموریت‌های نهاد است و تعداد زیادی از اساتید در دوره‌های معرفت افزایی شرکت کرده‌اند. در کنار این اقدامات، تاسیس اندیشکده‌های تخصصی با محوریت دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی برای کمک به سه جریان سیاستگذاری، قانونگذاری و اجرا در کشور و مشارکت اساتید دانشگاه‌ها در نظارت بر این سه مرحله از دیگر کارهایی است که دنبال می‌کنیم ضمن اینکه نقدها و پیشنهادات اساتید در اندیشکده‌ها به عنوان بستر اساسی طرح چنین مسائلی شنیده می‌شود و مورد توجه است. هدفگذاری که صورت گرفته به این صورت است که هر دانشکده میزبان حداقل یک اندیشکده تخصصی باشد. 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: ارتباط صمیمانه با اساتید، اعزام به سفرهای عمره و عتبات و برنامه‌های فرهنگی و تسهیل آن، تشکیل هیات مذهبی اساتید در قالب جلسات قرآنی، تفسیری و… در حال برگزاری است. همچنین حمایت و ارتباط با تشکل‌های اساتید دانشگاه‌ها در فضاهای مختلف و گرایش‌های گوناگون استادی، جزو کارهایی است که در حوزه ارتباطی بین نهاد و اساتید و اعضای هیات علمی دنبال می‌شود. 

حجت الاسلام رستمی در ادامه پیرامون موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها و اقدامات نهاد رهبری برای تحقق آن اظهار کرد: اسلامی شدن دانشگاه‌ها مطالبه انقلاب اسلامی بود و از ابتدای انقلاب نیز می‌بینیم در سال ۵۸ تمام انقلابیون دانشگاهی از بزرگانی مانند حضرت امام خمینی (ره) و شهید مرتضی مطهری، علامه مصباح و مقام معظم رهبری تا فعالان دانشگاهی مانند دکتر حبیبی، شریعتمداری و دکتر سروش نیز اسلامی شدن دانشگاه‌ها را مطالبه می‌کردند. 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها بیان کرد: به همین دلیل ستاد انقلاب فرهنگی شکل گرفت که بعدا به شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر یافت تا دانشگاه‌ها اسلامی شود. سال ۷۶ سندی در این خصوص تدوین شد و در سال ۹۲ سند را بازنگری کردند و سند فعلی اسلامی شدن دانشگاه‌ها امروز در دسترس ماست که سندی مترقی است و ابعاد مختلف مدیریتی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه‌ها را در برگرفته است. 

به گفته حجت الاسلام رستمی؛ متاسفانه اهتمام دولت‌ها، دستگاه‌های آموزش عالی و دانشگاه‌ها به اجرای سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها جدی نبوده است.

رستمی تصریح کرد: در دو سال اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها ورود جدی‌تری به موضوع پیدا کرده‌اند. 

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: طبیعتا آنچه از سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در آینده انتظار می‌رود، تحول جدی سند نیست بلکه تحول در اجرای آن است. یعنی ایده‌های خوب، مقررات مترقی که در سند پیش بینی شده در حد توان توسط دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها به مقام اجرا درآید. 

در ادامه حجت الاسلام رستمی در مورد دانشگاهی که سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها به دنبال تحقق آن است، توضیح داد: سند ما را به دانشگاهی می‌رساند که در آن آموزش، پژوهش و فعالیت‌های فرهنگی به گونه‌ای مدیریت می‌شود که به دانشگاه ترازی دست یابیم که در آن، محصول پژوهشی دانشگاه، حل کننده مسائل کشور و پیش برنده علم کشور است، محصول انسانی دانشگاه‌ها نیز، اساتید و دانشجویانی باورمند، متخصص، باایمان و امیدوار به آینده خواهند بود.

کد مطلب: 206236
برچسب ها: دانشگاه‌
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *