۰
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
خباز در بخش دوم مصاحبه با «مردم سالاری»:

با نگاه پايداری، حضرت علی (ع) نمی توانست حکومت کند

شرايط امروز کشور قابل دفاع نيست
خباز که در دوران نمايندگي در مجلس در کميسيون‌هاي اقتصادي و برنامه و بودجه حضور داشت بيشتر فردي اقتصاددان است تا نظريه پردازي سياسي.
با نگاه پايداری، حضرت علی (ع) نمی توانست حکومت کند
گروه سياسي: خباز که در دوران نمايندگي در مجلس در کميسيون‌هاي اقتصادي و برنامه و بودجه حضور داشت بيشتر فردي اقتصاددان است تا نظريه پردازي سياسي. به همين دليل در بخش دوم گفت وگوي خود با «مردم سالاري» بيشتر به مشکلات اقتصادي توجه نشان مي‌دهد و مي‌گويد که آمادگي دارد در نشستي مفصل با عدد، رقم، دليل و سند اثبات کند که دولت سيزدهم بدترين دولت جمهوري اسلامي ‌بوده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،وي که البته سابقه استانداري هم دارد بر اين اعتقاد است که دولت سيزدهم مملو از افراد جواني است که به دنبال کسب تجربه با آزمون و خطا مانند اول انقلاب هستند، اما بايد در کنار آنها افراد باتجربه‌اي قرار داد که زير و بم امور را به آنها بياموزند. وي مجلس کنوني را ضعيف ترين مجلس نسبت به 10 دوره قبل مي‌داند و آفت آن را تندروي نمايندگان حاضر در آن از جمله افراد پايداري عنوان مي‌کند و اميدوار است که مردم اين روند را در انتخابات آينده پاره کنند و مسير را به سمت اصلاح خرابي‌هايي که مجلس يازدهم در طي 4 سال گذشته ايجاد کرده، بازکنند.
در ادامه بخش دوم مصاحبه روزنامه «مردم‌سالاري» با محمدرضا خباز را مي‌خوانيد:
وي همچنين درباره عملکرد مجلس يازدهم نيز تصريح کرد: ضعيف‌ترين مجلسي که سراغ دارم مجلس يازدهم بود و نسبت به يازده مجلس گذشته و بويژه قول‌هايي که به مردم دادند و به آن قول‌ها عمل نکردند و بلکه عکس آن را عمل کردند. شما اگر به چهارسال قبل برگرديد مي‌بيند آقايان براي تبليغات خود در اولين مطلب به دنبال معيشت کشور بودند اما از چهارسال پيش تاکنون، وضعيت اقتصادي کشور به مراتب بدتر شده و از نظر سياسي نيز به همين شکل است. خباز معتقد است برخي از تصميماتي که اين مجلس گرفت بسيار نامناسب بود ولي برخي از آقايان و خانم‌ها انگار در کشور زندگي نمي‌کنند و از وضعيت معيشت مردم بي خبرند.  وي ادامه داد: بطور مثال وضعيت دلار و سکه نسبت به آن زمان بسيار بدتر شده است و من مي‌توانم با عدد و رقم ثابت کنم که اگر اين مجلس نبود وضعيت کشور بسيار بهتر از امروز بود. اين نماينده ادوار مجلس ادامه داد: برخي از اتفاقات توسط شخص رئيس مجلس رخ داد و حتي صداي نمايندگان را نيز درآورد، يعني آش آنقدر شور شد که صداي هم کيشان خود را هم درآورد و آن اين بود که بعد از تصويب بودجه در آن دست بردند.
وي تصريح کرد: حدود دو سال قبل الياس نادران از اصولگرايان نامدار فرياد زد که چرا در حال گذاشتن بدعت نامناسب هستيد و رئيس و هيات رئيسه بعد از تصويب در صحن مجلس در لايحه بودجه دست مي‌برند و ميلياردها تومان را جابجا مي‌کنند.
خباز خاطرنشان کرد: در اولين سالي که دولت سيزدهم آمد بودجه جاري کشور حدود 400 هزار ميليارد تومان (همت) بود. اصلاحيه اي مجلس بر روي لايحه دولت زدند و به 900 هزار ميليارد تومان افزايش دادند. کشوري که درآمدي نفتي حداقل دارد و درآمد ديگري ندارد و دخل و خرج يکي نيست بايد، خرج را کمتر و بودجه کشور محدودتر کند اما برخلاف آن عمل شد. وي تصريح کرد: آنها مي‌گفتند که اگر دولت نيز با ما همسو شود، بهترين مديران را انتخاب مي‌کنيم و ديديد که ضعيف ترين مديران بر سرکار آمدند.
 
اين اقتصاد دان ادامه داد: درباره اتفاقاتي که بورس رخ داد و قول دادند که ظرف يک هفته مشکل بورس را حل کنند و ديديم که امروز بدترين شرايط  بر بورس کشور حاکم است. درباره مشکل مسکن قول دادند که مجلس و دولت با کمک يکديگر سالي يک ميليون مسکن را ايجاد کنند.
متاسفانه ولي امروز در تهران مردم به جايي رسيده‌اند که ديگر توان زندگي کردن در اين شهر را ندارند و به حاشيه‌هاي تهران کوچ کردند و خانه‌داري از حالت خانه داشتن به پشت بام خوابي و يا زير زمين‌هاي نمور و در شرايط بسيار بدزندگي کردن را تجربه مي‌کنند. وي تصريح کرد: امروز اگر مي‌بينيد انتخابات استارت زده شده ولي بازار انتخابات سرد سرد است،  يکي از دلايل عمده آن عملکرد نامناسب مجلسي بود که قول‌هاي فراواني داد ولي دوصد گفته چون نيم کردار نيست.
با نگاه پايداري، حتي حضرت علي هم نمي‌توانست 4 سال حکومت کند
وي درباره عملکرد جبهه پايداري و آينده اين افراد با اشاره به حديثي از حضرت علي  که مي‌گويد «الْجَاهِلَ إِلَّا مُفْرِطاً أَوْ مُفَرِّطا- ديده نمى‌شود نادان مگر، آنکه تندرو است (از حدّ و اندازه خود مى‌گذرد) يا کند رو
دولت سيزدهم، دولت دوم احمدي‌نژاد است
(بحدّ و اندازه خود نمى‌رسد).»، ادامه داد: به کسانيکه روش‌هاي غيرمنطقي افراطي را سرلوحه کارهاي خود قرار دادند بايد گفت که اين روش محکوم به فناست و تجربه انسان‌هاي عاقل هم نشان مي‌دهد که وقتي تندروي وجود داشته باشد، طبع انسان با آن مخالف است و روز به روز افراد عاقل از اطراف افراد تندرو پراکنده خواهد شد.
اين فعال سياسي اصلاح طلب افزود: اولين روزي که امام خميني (ره) فرمودند جمهوري اسلامي، بزرگ اين افرادي که امروز پايداري هستند گفت «حکومت اسلامي» و امام (ره) فرمودند «جمهوري اسلامي‌نه يک کلمه کم و نه يک کلمه زياد» ولي اين افراد به حاکميت مردم اصلا معتقد نيستند و خداوند حق انتخاب و حق زندگي را به مردم داده است و حاکميت ملي از آن مردم است و تمامي‌چيزها ذيل حاکميت ملي تعريف مي‌شود و اين نگاه در بين پايداري بسيار کم رنگ است.
وي اظهار داشت: بهترين نمونه آن اين بود که لايحه عفاف و حجاب، 15 ماده داشت ولي کميسيون در سيطره پايداري‌ها آن را به 81 ماده افزايش داد. خباز افزود: نگاه اين افراد سختگيرانه است، نگاه مردم داري و مردمسالاري نيست و اين با اين نگاه ببينيم، حتي اميرالمومنين نيز نمي‌توانست بيش از 4 سال حکومت کند و الگوي حکومت علوي را به ما ارايه کند. بنابراين نگاهي که مردم همکاره هستند در بين جبهه پايداري بسيار ضعيف است.
عملکرد دولت در سياست داخلي و خارجي ضعيف است
وي همچنين درباره عملکرد شوراي نگهبان و دولت نيز گفت: متاسفانه دولتمردان حاضر به انجام هيچگونه نظرسنجي نيستند چون مي‌دانند نظرسنجي‌ها نشان دهنده نارضايتي مردم است، نظر به انجام يک مصاحبه آزاد که خبرنگاران بدون دغدغه سوالات خود را بپرسند در دولت وجود ندارد.
اين نماينده پيشين مردم خواف در مجلس تصريح کرد: فکر مي‌کنم که مردم خيلي بيش از گذشته نسبت به دولت نظر مثبتي ندارند و دولت در عملکرد خود در سياست خارجي و داخلي بسيار ضعيف بوده و درنهايت در تامين رضايت مردم ناتوان بوده است. البته شايد دليل آن اين بود که کسانيکه به مصدر امور آوردند از کمترين دانش اداره کشور بي‌بهره‌اند.
وي توضيح داد: يعني وزير و معاون وزرايي را منصوب کردند که کمترين اطلاع از آن وزارتخانه ندارد. درصورتيکه آقاي رئيسي گفته بود که اقتصاد دانان را به خط مي‌کنم که البته حرف نامناسبي هم بود زيرا اقتصاد دانان که سرباز شما نيستند که به خط شوند و بايد فرش قرمز براي آنها پهن کرد ولي همين حرف را هم اجرا نکردند. خباز خاطر نشان کرد: به جاي اينکه به حرف مردم توجه کنند، وزرا و مديران ضعيف و کم توان انتخاب کردند که توان کار ندارند. و کسانيکه توان انجام کار ندارند، در مرحله اول نبايد خودش مسئوليت بپذيرد و ثانيا نبايد به وي پيشنهاد کرد، ولي متاسفانه امروز با دولت و مديراني ضعيف مواجه هستيم که مي‌خواهند مانند اول انقلاب تجربه بدست آورند. وي ادامه داد: من مخالف حضور نيروي جوان نيستم اما نيروهاي جوان بايد در کنار افراد باتجربه کار کنند تا بعد از مدتي فرمان را به دست آنها سپرد.
شرايط امروز کشور غيرقابل دفاع است
وي درباره آينده کشور طي دوسال آينده گفت: ما نظرات خود را در مصاحبه‌هاي مختلف براي بهبود امور بيان کرده ايم، اما گوش شنوايي نبوده است. اينکه مي‌گويند ما بين مردم هستيم درست نيست زيرا يک مسئول با مجموعه اي محافظين در ميان مردم خاصيتي براي درک مشکلات مردم ندارد، مهم اين است که مردمي‌که از شرايط بسيارسخت اقتصادي رنج مي‌برند و به نظر مرکز پژوهش‌هاي مجلس و برخي از دولتمردان فعلي حدود 30 ميليون زير خطر فقر هستند، بتوانند شرايط اقتصادي مناسبي را درک کنند به همين دليل اين دولت ديگر دفاعي براي خودش ندارد.
خباز با تاکيد بر اينکه شرايط امروز کشور غيرقابل دفاع است، افزود: اميدواريم روزي به سر حساب بيايند و براساس آمار و ارقامي‌که از سوي مراکز دولتي ارايه مي‌شود اکتفا نکنند، حتي خود اين آمار از نظر اقتصادي، نشان دهنده آينده خوبي نيست. ميزان پول پرقدرت و بدون پشتوانه اي که توسط دولت چاپ و به جامعه تزريق شده به اندازه چندين دهه گذشته است و همين موضوع باعث افزايش تورم خواهد شد.وي افزود: به نظرم اين دولت دولت دوم آقاي احمدي نژاد است و اين افراد روزي حرف‌هاي ما را مي‌شنوند که تمامي‌پل‌هاي پشت سر خود را خراب کردند، چون گويا آقايان به مسايل علمي ‌اعتقادي ندارند.
کد مطلب: 205995
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *