۰
يکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۱۵

پیگیری دستگاه‌های گوناگون برای حل مشکل تجرد قطعی دخترانِ

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده گفت: در زمینه پذیرش یا اعتماد به مدیریت زنان مسائلی داریم، ضمن اینکه فکر می‌کنم ناخودآگاه تعارض منافعی بین زنان و مردان در دستیابی به چنین جایگاه‌هایی وجود دارد.
پیگیری دستگاه‌های گوناگون برای حل مشکل تجرد قطعی دخترانِ

به گزارش مردم سالاری آنلاین، «فهیمه فرهمندپور» رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد موضوع تجرد قطعی دختران در شهرها و روستاها و رویکرد شورا درباره این مسئله توضیح داد: مطالعات خوبی در این زمینه انجام شده است، اما طبیعتا بسته اقدام و طراحی آن چند وجهی است. چنین موضوعاتی هم در بحث سیاستگذاری هم در اقدام و عمل، در دستگاه‌های گوناگون، با وجوه مختلفی مورد توجه، مطالعه و پیگیری هستند. 

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده اضافه کرد: علاوه برتجرد قطعی، موضوعات دیگری نیز وجود دارد که ما به عنوان نهاد سیاستگذار، پیگیر و مطالبه‌گر در شورای فرهنگی و اجتماعی و ستاد خانواده و زنان هستیم و سعی می‌کنیم با سرعت در این زمینه کارها را پیش ببریم. 

فرهمندپور در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه هفتم توسعه و توجه به نیازمندی‌های زنان اظهار کرد: این برنامه نسبت به برنامه‌های قبلی گامی رو به جلو بوده، ولی نمی‌شود ادعا کرد هیچ نقدی به آن وارد نیست. اصولا برنامه‌های توسعه محدودیت‌های خودش را دارد و با توجه به گستره وسیع مسائل کشور، معمولاً در هیچ بخشی نمی‌تواند همه مطالبات را تامین کند. امیدواریم در مسیر اجرا بتوانیم برخی خلاءهای موجود را با هماهنگی و استفاده از فرصت‌های اجرا برطرف کنیم تا حداکثر استفاده را از برنامه هفتم ببریم. 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد: این برنامه در مقایسه با برنامه‌های قبلی گام رو به جلو برداشته است؛ از جمله محورهای مهم مرتبط با حوزه زنان و خانواده؛ اعطای تسهیلات قرض الحسنه به کسب و کارهای خانگی، راه اندازی بازارهای مجازی برای فعالیت‌های نوجوانان کارآفرین، توسعه مدارس شبانه روزی روستایی و عشایری، راه اندازی سامانه یکپارچه‌سازی شناسایی و خدمات حمایتی زنان سرپرست خانوار، کاهش هزینه خدمات مشاوره‌ای برای خانواده‌های زن سرپرست یا بد سرپرست و موارد مهم دیگر است. 

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده همچنین در مورد رویکرد شورا به موضوع عفاف و حجاب بیان کرد: لایحه عفاف و حجاب مراحل نهایی خود را می‌گذراند و امیدواریم برای اجرا ابلاغ شود. این لایحه عصاره‌ای از مطالبات و ظرفیت‌های همه بخش‌ها در موضوع عفاف و حجاب است. حتما کمبودهایی دارد، ولی تعویق و تاخیر در اجرا، آثار منفی بیشتری خواهد داشت. 

فرهمندپور ادامه داد: در صورت تصویب و ابلاغ، مهم‌ترین نکته، اجرای درست آن است. ما به عنوان شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده، وارد حوزه عملیات و اجرا نمی‌شویم، ولی مطالبه‌گری و نظارت بر حسن اجرای آن توسط دستگاه‌ها را وظیفه خود می‌دانیم. 

او در مورد حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی بویژه در سطوح مدیریتی کلان بیان کرد: من انکار نمی‌کنم که با توجه به نقش‌های چند وجهی زنان، طی کردن مسیر برای آنان در مقایسه با مردان برای تصدی پست‌های مدیریتی، بسیار دشوارتر است. نمی‌توانیم انکار کنیم که در مسیر رسیدن زنان به سطوح بالاتر مدیریتی موانع ناپیدا و غیرشفافی برای زنان در کشور وجود دارد. 

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده افزود: شاید در زمینه پذیرش یا اعتماد به مدیریت زنان مسائلی داریم ضمن اینکه فکر می‌کنم ناخودآگاه تعارض منافعی بین زنان و مردان در دستیابی به چنین جایگاه‌هایی وجود دارد. بین دسترسی به سمت‌های مدیریتی بالا، برای زنان مستعد و توانمند با مردانی که در بدنه تصمیم گیری و تصمیم‌سازی هستند، تعارض منافع وجود دارد و نمی‌توان منکر تاثیر این مساله شد. البته مساله ابعاد دیگری هم دارد و باید به همه ابعاد آن توجه و برای حل آن تدبیر کرد.

کد مطلب: 210270
برچسب ها: مجرد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *