۰
سه شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۵۵

فیلم محمد رسول الله اسلام را خشن نشان داد

ما برای این فیلم به واقع مکه را با ویژگی‌هایی که در ۱۴۰۰ سال پیش داشته است، بازسازی کرده‌ایم. بعدها این دکور به عنوان یک سرمایه تلقی می شود تا آثار زیادی درباره زندگی حضرت محمد (ص) و دیگر شخصیت‌ها ساخته شود.
مجید مجیدی در نشست جشنواره بین‌المللی پیامبر اکرم (ص) از احتمال ساخت بخش‌های دیگر زندگی رسول اکرم خبر داد و نگاه مصطفی عقاد در فیلم "محمد رسول‌الله" را نقد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابراهیم حقیقی، طراح و گرافیست و دبیر جشنواره بین‌المللی پیامبر اکرم (ص) که با موضوع طراحی نشانه‌نوشته "محمد رسول الله" برگزار می‌شود در نشست خبری این رویداد هنری گفت: فیلمبرداری یکی دیگر از فیلم‌های شاخص ایران که پروژه "محمد (ص)" به کارگردانی مجید مجیدی است، در حال اتمام است. تصمیم مجید مجیدی برای همراهی با این جشنواره یک امر حرفه‌ای است و اینکه او می‌خواهد نشانه‌نوشته فیلمش را از بین آثار این جشنواره انتخاب کند نیز امر خوبی است.

حقیقی ادامه داد: سازمان زیباسازی شهرداری تهران در مقاطع مختلف جشنواره‌هایی را با موضوع پوستر برگزار کرده ولی قرار است جشنواره نشانه‌نوشته در سال‌های آینده نیز در قالب نقاشی و نقاشیخط برگزار شود.

وی درباره برگزاری این جشنواره عنوان کرد: فراخوان این دوره از جشنواره به زودی اعلام می شود. ما با داوران خارجی صحبت کردیم یک داور ترک، بسطام شوکت داور عراقی، صداقت جباری، جلیل رسولی و مسعود نجابتی این آثار را داوری می کنند. حجت ناصری نیز دبیر اجرایی است.

وی افزود: ما فراخوان این جشنواره را به ۴ زبان منتشر می‌کنیم و طراح باید نشانه‌نوشته نام حضرت محمد (ص) را به زبان عربی، لاتین و فارسی نوشته باشد.

وی تاکید کرد: این جشنواره بین المللی است و آدرس سایت آن تا ۱۵ اردیبهشت ماه اعلام می شود و این آدرس در سایت سازمان زیباسازی معرفی خواهد شد. شرکت کنندگان می توانند از این طریق در جشنواره شرکت کنند و باید تا ۱۵ شهریور آثار خود را ارائه کنند. ما یک نمایشگاه همزمان با افتتاحیه جشنواره در عید قربان برگزار می کنیم. این نمایشگاه در تهران و شهرستان ها برپا خواهد شد و در ادامه به کشورهای دیگر می‌رویم.

در ادامه شوشتری رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: نام حضرت رسول (ص) در دنیا حائز اهمیت بسیار است. ما افتخار می‌کنیم که می‌توانیم این جشنواره را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم. رقمی که ما برای جوایز در نظر گرفته‌ایم به عقیده من خیلی زیاد نیست و هر چقدر برای نام حضرت رسول تلاش کنیم باز هم کم است؛ چراکه در جهان عده‌ای سعی در تخریب دین اسلام دارند و قطعا در آینده مجموعه‌های دیگر نیز در این راستا اجرا خواهد شد.

وی افزود: ما در عرض یک روز به برگزاری این جشنواره نرسیدیم بلکه مدت‌هاست این موضوع را بررسی می‌کنیم. پیش از این قرار بود زمان وفات حضرت رسول (ص) اطلاع رسانی را انجام دهیم اما نیاز به برنامه‌ریزی و مذاکرات گسترده داشتیم. با برنامه‌ریزی های انجام شده اسفند ماه سال دیگر نیز دور دوم را برگزار خواهیم کرد. ما قطعا برگزاری این جشنواره را دنبال می‌کنیم و پیگیر برپایی دبیرخانه دائمی هم هستیم.

مجید مجیدی رئیس این جشنواره بین‌المللی هم درباره ادامه فیلمبرداری فیلم حضرت محمد (ص) و ساخت قسمت‌های بعدی این پروژه گفت: بخش‌های باقیمانده را نمی‌توان ادامه فیلمبرداری تلقی کرد. ما باید برای گرفتن صحنه‌هایی از فیلم باید به آفریقا برویم و تا دو هفته دیگر در ژوهانسبورگ خواهیم بود تا در استودیو و فضای باز این صحنه‌ها را فیلمبرداری کنیم.

وی افزود: تمهیدات زیادی برای تصویر کردن بخش‌های دیگر زندگی حضرت محمد (ص) در نظر گرفته شده و قطعا در اولین فرصت از شهرک سینمایی که برای این فیلم ساخته‌ایم پرده‌برداری می‌کنیم و در نظر داریم به شکل گسترده‌ای موضوع را اطلاع‌رسانی کنیم تا این حرکت بزرگ به خوبی تفسیر شود. ما برای این فیلم تنها نگاهمان سینمایی نیست بلکه توجه ویژه‌ای به ساحت پیامبر (ص) کرده‌ایم.

مجیدی درباره دکورهای ساخته شده برای فیلم عنوان کرد: ما برای این فیلم به واقع مکه را با ویژگی‌هایی که در ۱۴۰۰ سال پیش داشته است، بازسازی کرده‌ایم. بعدها این دکور به عنوان یک سرمایه تلقی می شود تا آثار زیادی درباره زندگی حضرت محمد (ص) و دیگر شخصیت‌ها ساخته شود. این موضوع می تواند تبدیل به جریانی در جهان اسلام شود. قطعا از تمام کشورها برای بازدید از این شهرک دعوت می‌کنیم. در حال حاضر کشورهای ترکیه و مالزی ابراز علاقه کرده اند تا درباره شخصیت های تاریخ اسلام فیلم بسازند.

مجیدی درباره ساخت فیلم درباره بخش‌های دیگر زندگی حضرت محمد (ص) گفت: اگر عمری باشد قطعا به سراغ قسمت‌های بعدی هم می روم. به شدت از این موضوع استقبال می کنم ولی آن را به زمان می سپارم. این فیلم نیز کاملا مستقل است و امیدوارم اکران شود و نتایج و واکنش های آن را بگیرم تا توفیقی باشد به سراغ بخش های دیگر زندگی حضرت محمد (ص) بروم.

در ادامه مجیدی درباره ساخت فیلم محمد رسول الله (ص) توسط مصطفی عقاد عنوان کرد: آن فیلم مربوط به یک دوره می شود و فیلم محمد (ص) به دوره دیگری ارتباط دارد. موضوع آن فیلم باید مورد بررسی قرار بگیرد و فکر می کنم در حوصله این جلسه نیست. در آن فیلم به جنگ های پیامبر (ص) اشاره می شود اما به گونه ای که انگار دین اسلام دین خشونت است و تمام مدت در آن تصاویر مربوط به جنگ ها نشان داده می شود. گویا حضرت محمد (ص) در طول زمان عمرشان فقط جنگیده اند.

وی افزود: اما به جهت ساخت و ساز دکور می توان گفت این بخش فیلم در زمان خود بسیار هنرمندانه انجام شده است اما ما نیز در دکورهای فیلم محمد (ص) طراحی‌های عظیم و گسترده‌ای انجام دادیم و امیدوارم روح فیلم به زیبایی دیگر بخش ها باشد.

مجیدی درباره برگزاری جشنواره بین‌المللی پیامبر اکرم (ص)عنوان کرد: امیدوارم این جشنواره تبدیل به یک جریان تاثیرگذار شود. ما یک قرائت درست و صحیح درباره پیامبر داریم. اسلام دین اخلاق و محبت است. این دین به کرامت انسانی احترام می‌گذارد و ما به این مسائل باور داریم. حقیقت این است که اسلام از این نگاه انسانی نشات گرفته است. اسلامی که سلفی‌ها مطرح می کنند با خشونت و ترور همراه است.

وی تاکید کرد: امیر قطر یک میلیون دلار بودجه هزینه کرده تا با کمک هالیوود درباره پیامبر اسلام فیلم بسازد اما وقتی ایمان و باور واقعی نباشد روحی که باید در فیلم جاری شود به وجود نمی‌آید ولی امیدوارم این جریانی که ما به راه انداختیم در دنیا نیز تاثیرگذار باشد.

ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره درباره آثار این رویداد گفت: فیلم حضرت محمد (ص) به طور آشکار نشان می دهد که درباره زندگی پیامبر است و یک اثر تاریخی محسوب می شود قطعا کسانی که در این جشنواره شرکت می کنند مسلمان هستند و در این ارتباط اطلاعات لازم را دارند. اینکه فیلم چه ساختاری دارد برای طراح نباید مهم باشد زیرا آنها باید خودرا به تاریخ ارجاع دهند.

وی افزود: توجه کنیم که این جشنواره درباره طراحی پوستر نیست بلکه طراحی نشانه‌نوشته است. برای طراحی پوستر باید فیلم دیده شود ولی درباره نشانه‌نوشته طراح از حضرت محمد (ص) و این موضوع تاریخی اطلاعاتی در ذهن خود دارد و یا کمک آن می‌تواند به طراحی دست بزند.

حقیقی درباره حضور طراحان خارجی در این جشنواره گفت: ما هیچ محدودیتی برای طراحان خارجی نگذاشتیم اما فکر می کنیم بیشتر کسانی که شرکت می‌کنند مسلمان هستند. تمام هنرمندان جهان می توانند در این جشنواره شرکت کنند.

مجیدی در پایان درباره انتخاب این نشانه برای عنوان‌بندی فیلم خود از میان آثار جشنواره افزود: کسانی که این آثار را داوری می کنند ممکن است ویژگی های تکنیکی خاص را در نظر بگیرند که آن اثر را برجسته می کند و این ممکن است با وجه هنری فیلم همخوانی نداشته باشد و متفاوت باشد. من این حق را برای خودم محفوظ دانستم که این نشانه را از میان تمامی آثار انتخاب کنم و حتی ممکن است این نشانه‌نوشته از میان آثار برگزیده و یا حتی انتخاب شده نباشد.
کد مطلب: 28838
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *