۰
سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۰
نماینده مردم ایلام:

ایلام رکورددار بیکاری درکشور است

در گزارش مقایسه ای مرکز آمار، نرخ بیکاری کشور در ۳۱ استان درصد شده و نرخ بیکاری در استان ایلام در بهار سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، با افزایش ۴.۳ درصدی به ۲۱ درصد رسیده و متأسفانه ایلام بر بلندای قله بیکاری کشور، جا خوش کرده است.
ایلام رکورددار بیکاری درکشور است
 نرخ بیکاری در ۲۴ استان کشور همچنان دو رقمی است و این نرخ در استان ایلام در ۳ ماهه اول سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از ۱۶.۷ درصد به ۲۱ درصد افزایش یافته است و این در حالی است که در گزارش مذکور، پایین ترین نرخ بیکاری با ۶.۵ درصد متعلق به استان خراسان جنوبی است.

نماینده مردم ایلام در مجلس خبرنگان رهبری که اعلام این آمار وی را نیز به واکنش واداشته است، در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه اخیراً با دعوت اینجانب جلسه ای با حضور نمایندگان استان های ایلام، کرمانشاه و لرستان در مجلس شورای اسلامی و برخی مسئولان اجرایی وزارت نفت تشکیل شده و بیش از ۳ ساعت در رابطه با معضل بیکاری و ایجاد اشتغال در این استان ها و بالاخص استان ایلام بحث و تبادل نظر شده است، می گوید: استان ایلام از محرومیت و آمار بالای بیکاری به شدت رنج می‌برد و توجه به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی از ارکان اقتصاد مقاومتی و یکی از راهکارهای محرومیت‌زدایی در این استان هاست.

حجت الاسلام طاهری خرم آبادی با بیان اینکه استان ایلام با وجود برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز همچنان محروم است، می افزاید: مردم ایلام در صحنه‌های مختلف همواره وفاداری خود را به انقلاب اسلامی ثابت کرده اند که وجود تعداد زیاد شهداء و کثرت جانبازان این دیار، بیانگر این وفاداری است، اما امروزه از محرومیت بالایی رنج می‌برند که شایسته این مردم نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر مسئولان ارشد و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با اتحاد و همدلی، صرفاً توجه خود را به صنایع پایین دستی پتروشیمی معطوف دارند، بدون شک این استان ها هر کدام به قطب صنعتی تبدیل خواهند شد و زمینه بروز و ظهور مشکلات اجتماعی از جمله اعتیاد، خودکشی و ... نیز در این استان ها به شدت کاهش خواهد یافت، اظهار می دارد: توجه به این مقوله با حداقل سرمایه گذاری و هزینه، موجب سودآوری فراوان و رفع بیکاری و ایجاد اشتغال خواهد شد و نیروی انسانی واجد اشتغال را نیز از بطلالت و بیکاری نجات خواهد داد.

نماینده مردم ایلام، ایوان، مهران، شیروان چرداول و ملکشاهی در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در چند سال اخیر اقدام خاصی در راستای مقابله با بیکاری در استان انجام نگرفته است، می گوید: در آمار رسمی که متولیان امر اشتغال اعلام می دارند، جمعیت بیکار ایلام ۳۰ هزار نفر است، این در حالی است که بر اساس آمار غیر رسمی، جمعیت بیکار این استان ۳ برابر بیشتر از این آمار رسمی است.

دکتر احمد شوهانی با بیان اینکه استراتژی مدیران ارشد استانی برای برون رفت از این چالش ها و توسعه همه جانبه استان مشخص نیست، می افزاید: در چند سال گذشته هیچ اقدام خاصی در راستای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری از سوی مسئولان استانی صورت نگرفته که این نشان دهنده عدم برنامه ریزی صحیح مدیران استانی برای خروج استان از این بن بست اقتصادی و صنعتی است.

وی به نرخ بالای بیکاری در استان ایلام اشاره می کند و اظهار می دارد: افزایش بیکاری و کاهش نرخ اشتغال در استان می تواند از اجرای طرح های هزینه بر فرهنگی همچون « نسیم رحمت » و « شب آفتابی » نشأت بگیرد که مدیران استان با تبلیغات فراوان، آنها را مهمتر از طرح های اشتغال زایی دنبال کرده و به مقوله مهم رفع بیکاری و توسعه اقتصادی استان، توجه خاصی نداشته اند.

نماینده مردم ایلام، ایوان، مهران، شیروان چرداول و ملکشاهی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پرداختن به مقوله فرهنگی امری اجتناب ناپذیر است، اما فرهنگ اصیل و صحیح، زمانی می تواند در جامعه ریشه یابد که بیکاری ریشه کن شده و نخبگان و جوانان در بخش های گوناگون صنعتی، خصوصی و دولتی مشغول به کار شوند، تأکید می کند: متأسفانه عمده قاطبه بیکاران استان، فارغ التحصیلان دانشگاهی و نخبگان ایلامی هستند که بیکاری آنان برای مسئولان باید بسیار دردآورتر باشد.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین،با بیان اینکه نرخ بیکاری در ایلام بیش از این آمار است، می گوید: هم اکنون ۹۰ درصد از واحدهای تولیدی شهرک های صنعتی استان در تعطیلی بسر می برند و تعداد اندکی از این واحدها به فعالیت می پردازند.
علی غیاثی با اشاره به اینکه اکثر کارگران بیکار شده واحدهای صنعتی استان تحت پوشش مستمری بیمه بیکاری قرار گرفته اند، می افزاید: ارائه آمار ایجاد شغل و نرخ بیکاری با محاسبه شغل های کاذب همچون شغل های ساعتی، کاملاً اشتباه بوده و به جرأت می توان گفت که نرخ واقعی بیکاری در استان، بیش از ۲۵ درصد است.

گزارش خبرنگار ما حاکی است که این افزایش آمار بیکاری بدون شک با اعلام بیلان عملکرد استاندار ایلام در جمع اصحاب مطبوعات و رسانه ها در هفدهم دیماه سال گذشته مبنی بر اینکه در سال ۹۰ بیش از ۱۷ هزار شغل در استان ایلام ایجاد شده است، همخوانی ندارد و آمار متناقضی است.

افزایش بیکاری در استان ایلام علاوه بر بخش خصوصی به دوایر دولتی نیز سرایت کرده و به دلایل نامعلومی که نیاز به تحلیل های فراوان دارد، استاندار در آخرین سال مدیریتش در این دیار و به بهانه کاهش مصرف انرژی در دوایر دولتی، این استان نیازمند کار و تلاش بیشتر را در پنج شنبه ها نیز به تعطیلی کشانده و در کنار رکود بخش خصوصی، رکود بخش دولتی را رقم زده است و در گرما گرم فصل کار و تلاش که به ایده کارشناسان، بهترین فصل برای پیشبرد پروژه ها و اهداف عمرانی است، سردی بیکاری و بطلالت را بر چهره این خطه خونرنگ ارزانی داشته و اکنون اعلام آمار افزایش نرخ بیکاری در استان از سوی مرکز آمار کشور، موجی از ناامیدی را برای ایلامیان به ارمغان آورده که جای بسی تأسف و تأثراست!!!

حال این سؤال اساسی در ذهن همگان متبادر می شود که چگونه در استانی با ۵۵۷ هزار نفر جمعیت، ایجاد ۱۷ هزار شغل در یکسال، آمار بیکاری را از ۱۶.۷ درصد به ۲۱ درصد افزایش داده است و چرا کاهشی در این آمار مشاهده نمی شود؟ این اختلاف فاحش آماری از چند منظر قابل توجه و پیگیری است؛ یا آمار متولیان امر اشتغال در استان، چشم آمارگیران کشوری را خیره نکرده است یا این ۱۷ هزار نفر هنوز مراحل گزینش و مصاحبه را طی می کنند و جزء آمار استان به حساب نیامده و یا به قول استاندار کار آفرین ایلام که همیشه خبرنگاران را به خاطر کسب اطلاعات دم دستی و آمار سطحی مورد نکوهش قرار می دهد، این آمار و اعلام نیز سطحی و دم دستی بوده و به زعم ایشان و مجموعه ذیربط، اشتغالزایی در ایلام همچنان تک رقمی است!!!

آیا برای استانی که بر منابع عظیم نفت و گاز جلوس نموده و کمترین جمعیت کشور در آن سکنی گزیده است، زیبنده است که آمار بیکاریش در حد بالاترین رده کشوری خودنمایی کند؟ آیا شایسته است که نبود کسب و کار مناسب و بارش بلایی ویرانگر به اسم گردو غبار این ایثارگران و مرزداران لایق توجه را آواره کلان شهرهای صنعتی و برخوردار و گاهاً خارج از کشور نماید و فراق و هجران و دوری از زادگاه خویش را با هزاران درد و رنج متحمل شوند؟ آیا وقت آن نرسیده است که به حقوق ایلامیان مرزدار و ولایتمدار، به همان اندازه که در تشکیل، تثبیت و حفظ انقلاب و دستاوردهای آن مؤثر بوده اند، توجه شود؟ آیا این استان نیازمند تغییرات و تحولات ارشد مدیریتی نیست؟ آیا پس از ۳۰ سال ایلامیان حق ندارند که همچون استان های همجوار از پالایشگاه های رنگارنگ، پتروشیمی ها و صنایع پایین دستی فعال، راه آهن سراسری، بازارچه مرزی پر رونق و انواع و اقسام صنایع تولیدی و تبدیلی متنوع که پتانسیل آن در استان نهفته و نیازمند مدیریت و تزریق اعتبارات ملی است، برخوردار شوند؟ آیا این استان نباید از حداقل مراکز تفریحی و رفاهی برای گذراندن تعطیلات بویژه در پنج شنبه ها که با دستور مدیران اشتغال زای استان تعطیل شده است، برخوردار شوند؟ چرا لیستی از این ۱۷ هزار نفر اشتغال یافته ایلامی را در اختیار مطبوعات و رسانه های کشوری و استانی قرار نمی دهند تا مستنداً از آمار خود قاطعانه دفاع و افکار عمومی را اقناع و تنویر نمایند؟

اعلام این آمار از سوی مراکز رسمی و معتبر کشور از رکود بی سابقه صنعت و بخش خصوصی در استان ایلام خبر می دهد و می طلبد که دولت با توجه روزافزون و حمایت های مادی و معنوی از بخش های خصوصی و صنعتی این استان، دین خود را به مردمی که در دوران دفاع مقدس و در سرما، گرما و سختی ها و مرارت ها همواره پشتیبان بی نظیری برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده اند، به بهترین شکل ادا نمایند.

گسترش روز افزون بیکاری در استان ایلام در حالی است که وجود ۱۱ و ۱۳ درصدی ذخایر نفت و گاز در استان ایلام و عدم بهره برداری صحیح از این منابع خدادادی که حق مسلم مردم ایلام است، تعجب همگان را برانگیخته و شایسته است که مسئولان کشوری و استانی برای رفع معضل بیکاری در این استان، از این منابع عظیم حداکثر بهره برداری را داشته باشند و برای استان چاره اندیشی کنند.

سؤالی که به ذهن هر شهروندی خطور می کند این است که اعلام نرخ ۲۱ درصدی بیکاری در استانی با این همه ذخایر عظیم نفت و گاز و منابع بکر خدادادی و زمین های مستعد کشاورزی، مدیران ارشد استانی چگونه این منابع و پتانسیل های بالقوه و بودجه های تخصیصی به استان را مدیریت کرده که نرخ بیکاری نه تنها کاهش نیافته بلکه سیر صعودی آن روزافزون شده و این خادمان ملت همچنان در پست های مدیریتی ماندگار شده اند؟

انتظار این است که همگان به انحاء مختلف توجه خود را به این استان مضاعف کنند تا کسب این رتبه های منفی و رکوردهای دردآور، دگر بار متوجه ایلام نشود و در آمار های بعدی، این استان بر قله ایجاد اشتغال در کشور جلوس کند.
کد مطلب: 2965
مرجع : تابناک
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *