۰
پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۲۰

گالری‌های تهران به استقبال زمستان رفتند

گالری‌ها و مراکز فرهنگی تهران با برگزاری نمایشگاه‌های متنوع از هنرهای تجسمی، به استقبال فصل سرد سال رفته و میزبان علاقه‌مندان به هنر خواهند بود.
گالری‌های تهران به استقبال زمستان رفتند
تازه‌ترین نمایشگاه نقاشی‌های ولی‌الله جرجانی با عنوان «سنگ»، در حمایت و همدردی از بازماندگان طوفان هایان، در گالری جرجانی گشایش یافته است. به گفته این هنرمند بیشتر نقاشی‌ها به جریانات زیست‌محیطی طبیعت و روند سنگ شدن کره زمین اشاره دارد. همچنین الهام از وقوع طوفان هایان در فیلیپین که بزرگ‌ترین طوفان قرن حاضر بود، در نقاشی‌ها دیده می‌شود.

نمایشگاه «سنگ» تا نهم دی ماه در گالری جرجانی واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک‌وی، کوچه خیام، شماره ۴ میزبان علاقه‌مندان است. گالری جرجانی شنبه‌ها تعطیل است.

** فرهنگسرای ملل

نمایشگاه عکس‌های محمد جهان‌بخت با عنوان «از میان برخیز!» در فرهنگ‌سرای «ملل» برپا شده است. جهان‌بخت، که خود را یک «عکاس آماتور» می‌داند، در دومین نمایشگاه خود پس از «پرسه‌زنی در هستی» که گزیده‌ای از سال‌ها عکاسی و «حاصل یافته‌های او از طبیعت» بودند، این بار عکس‌های جدیدش را که به روشی نو گرفته است.

این نمایشگاه که عوایدش به نفع «انجمن صرع ایران» هزینه خواهد شد از سوم تا هشتم دی ماه در فرهنگسرای ملل واقع در پارک قیطریه ادامه خواهد داشت.

** گالری آن

نمایشگاه ویدیو اینستالیشن شقایق مظلوم با عنوان «تعلیق/ تعلق» در نگارستان آن گشایش یافته است. این نمایشگاه شامل یک ویدیو چیدمان بزرگ با موضوع چالش‌های هویتی مرتبط با جابه‌جایی جغرافیایی انسان‌ها است. به گفته این هنرمند این نمایشگاه به مفاهیم جدایی و وصال، مهاجرت و ارتباط فیزیکی و ذهنی انسان با مکان اشاره دارد.

نمایشگاه «تعلیق/ تعلق» از ۲۹ آذر تا پنجم دی ماه در گالری آن واقع در ونک، خیابان سئول جنوبی، شماره ۴۰ برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و روزهای جمعه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به گالری مراجعه کنند.

گالری آن شنبه‌ها تعطیل است.

** گالری مهرآوا

گالری مهرآوا میزبان مجموعه‌ای از نقاشی‌های مهرداد جعفری تحت عنوان «پناه» است. آثار این نمایشگاه که در ادامه سبک شخصی جعفری است تا هشتم دی ماه در گالری مهرآوا به آدرس خیابان کریم خان، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، شماره ۳۸ برپاست.

** گالری آتبین

نمایشگاهی از نقاشی‌های مینا فشنگ‌چی با عنوان «اعتراف به گناه نکرده» در گالری آتبین گشایش یافته است. این نمایشگاه شامل ۱۵ تابلوی نقاشی است که در راستای ایده نمایشگاه‌های قبلی هنرمند شکل گرفته است. موضوع اصلی کارها که در تمام آن‌ها هم تکرار شده «زن» و پرتره‌هایی از اوست. این پرتره‌ها همراه با عناصر دیگر، تابلوها را کامل کرده‌اند.

نمایشگاه «اعتراف به گناه نکرده» از ۲۹ آذر تا ۹ دی ماه در گالری آتبین به نشانی خیابان ولی‌عصر، جنوب چهار‌راه پارک‌وی، انتهای کوچه تورج، کوچه خاکزاد، شماره ۴۲ میزبان علاقه‌مندان است.

** گالری ساربان

نمایشگاه نقاشی‌های هنگامه صدری از زنان تاثیرگذار شاهنامه با عنوان «راز فرنگیس در تهران» در گالری ساربان افتتاح شده است. آثار این نمایشگاه تیپ‌سازی‌هایی از زنان تاثیرگذار شاهنامه فردوسی از جمله فرنگیس، فرانک، گردآفرید، کتایون، رودابه ، همای چهرزاد، سیندخت و تهمینه هستند که با المان‌های امروزی به صورت معاصر درآمده‌اند. نمایشگاه شامل ۱۱ تابلوی نقاشی با تکنیک آکریلیک روی بوم است.

نمایشگاه «راز فرنگیس در تهران» از ۲۹ آذر تا ۱۶ دی ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری ساربان واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره ۸ ادامه دارد.

گالری ساربان روزهای سه‌شنبه و تعطیلات رسمی تعطیل است.

** گالری ماه مهر

نمایشگاه ویدئوآرت عباس کیارستمی و ۱۶ هنرجوی کارگاه آموزشی این هنرمند؛ روز جمعه ۶ دی‌ماه در گالری ماه مهر افتتاح می‌شود. عباس کیارستمی که سال گذشته کارگاه‌های آموزشی ویدئو آرت را به همراه علیرضا سمیع‌آذر و با حضور ۴۰ هنرجو در موسسه فرهنگی هنری ماه‌مهر برپا کرد در نمایشگاهی، منتخبی از آثار این کارگاه را به نمایش در خواهد آورد. این کارگاه آموزشی با موضوع و مفهوم «باد» برگزار شد و هنرجویان با این موضوع به ارائه آثار هنری خود پرداختند.

نمایشگاه «باد هرکجا بخواهد می‌وزد» از ساعت ۱۶ روز جمعه ۶ دی ماه افتتاح می‌شود و تا ۲۷ دی‌ماه در گالری ماه‌مهر واقع در بلوار آفریقا، کوچه نیلوفر، پلاک ۷ میزبان هنردوستان است.

** فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه گروهی نقاشی هنرجویان فخرالدین مخبری در فرهنگسرای نیاوران گشایش می‌یابد. به گفته مخبری تابلوهای اولین نمایشگاه گروهی هنرجویان دوره‌های سه تا ۱۰ سال گذشته‌ی او، با تکنیک‌های رنگ‌روغن، مدادرنگی و طراحی به سبک‌های رئالیسم توسط ۳۰ نفر از هنرجویان آتلیه نقاشی مهدیس به نمایش گذاشته خواهند شد. سبک کارها تحت تاثیر نقاشی‌های استاد مرتضی کاتوزیان است.

نمایشگاه گروهی آثار نقاشی آتلیه مهدیس از ششم تا ۱۵ دی ماه در فرهنگسرای نیاوران واقع در انتهای خیابان پاسداران، روبروی بوستان نیاوران میزبان علاقه‌مندان به هنر نقاشی است.

** موزه عکسخانه شهر

موزه عکسخانه شهر به مناسبت هشتادمین سالگرد درگذشت آنتوان سوریوگین، هنرمند معروف دوره قاجار و عکاس مراسم اعدام میرزا رضا کرمانی، نمایشگاهی از عکس‌های این هنرمند گرجستانی را که از مجموعه شخصی مهرداد اسکویی هستند به نمایش گذاشته است.

این نمایشگاه که شامل ۳۰ عکس از مجموعه‌ی شخصی مهرداد اسکویی است از ۲۵ آذر تا ۱۴ دی ماه، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۷ و روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ در موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفت‌تیر، خیابان بهار‌شیراز، ضلع جنوب‌غربی میدان بهارشیراز میزبان علاقه‌مندان است.

نمایشگاه جمعه‌ها و تعطیلات رسمی تعطیل است.

** کاخ گلستان

کاخ گلستان به مناسبت هفته پژوهش، میزبان دو نمایشگاه نقاشی و عکاسی شده است. نمایشگاه نقاشی رنگ و روغن و آب رنگ از آثار «میرزا ابوالحسن‌خان غفاری کاشانی» ملقب به «صنیع الملک»، از ۲۵ آذر در سالن موزه مردم شناسی در کاخ گلستان افتتاح شده و تا نهم دی ماه برپا است. این آثار که شامل ۱۶ اثر از آثار صنیع‌الملک است از گنجینه کاخ گلستان برای نمایش درآمده‌اند، اکثرا تک چهره هستند.

همچنین از چهارشنبه ۲۷ آذر ماه نیز نمایشگاه عکس‌های تخت جمشید از سه عکاس دوره قاجار در کاخ گلستان به نمایش درمی‌آید. تعداد ۳۵ عکس از عکس‌های متعلق به محوطه تاریخی تخت جمشید از مخزن آلبوم خانه کاخ گلستان در این نمایشگاه قرار گرفتند که تا ۱۰ روز پس از افتتاح نیز برای بازدید عموم به نمایش درمی‌آیند.

** موزه هنر و مردم

نمایشگاه آثار پرده‌های قلمکار اساتید قرن دوازدهم و سیزدهم ه.ق متعلق به خانواده جلالی، در موزه هنر و مردم افتتاح شده است. ۶۵ اثر شامل مجموعه‌ای از پرده‌ها و رومیزی قلمکار مربوط به قرون ۱۲ و ۱۳ ه.ق به مدت دو هفته به نمایش گذاشته شده است. این مجموعه ارزشمند که متعلق به خانواده جلالی است، ۱۸۰ تا ۲۴۰ سال قدمت دارد و برای اولین بار در معرض نمایش عموم قرار می‌گیرد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از ۲۰ آذر تا ۱۰ دی همه روزه (به جز روزهای دوشنبه و تعطیلات سوگواری) از ساعت ۹ تا ۱۷ به موزه هنر و مردم واقع در بخش شمالی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه کنند.

** گالری فریا

نمایشگاه گروهی نقاشی «۱+۹» با حضور ۱۰ هنرمند نقاش و به نمایشگاه گردانی نوشین زرنانی جمعه ۲۲ آذرماه در گالری فریا افتتاح می‌شود. نقاشانی که آثارشان در این نمایشگاه به روی دیوار خواهد رفت حسین چراغچی، بیتا درویش، مهرنوش رمضان نیا، رضا عنصری، بردیا اسماعیل لو، نسرین عیوضیان، عرفانه صمصام شریعت، ژینوس میثاقی، شقایق فریاد شیران و آزاده وزیری هستند.

آیین افتتاحیه نمایشگاه «۹+۱» ۲۲ آذرماه در گالری فریا واقع در خیابان سهروردی، بالا‌تر از خیابان شهید مطهری، کوچه بیشه، پلاک نهم، طبقه نخست برگزار می‌شود. این نمایشگاه تا ۵ دی ماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
کد مطلب: 36445
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *