۰
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۵۱

شروع کار جشنواره فیلم کن با شوک خبر خودکشی کارگردان جوان سوئدی

شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن با نمایش فیلم «گریس موناکو» و با شوک خبر خودکشی فیلمساز جوان برنده اسکار، کار خود را شروع کرد.
شروع کار جشنواره فیلم کن با شوک خبر خودکشی کارگردان جوان سوئدی
به نقل از هالیوود ریپورتر، جشنواره فیلم کن که بر خلاف ۲ سال گذشته که با رعد و برق و باران شدید همراه بود، این بار در شب روزی آفتابی کلید خورد. با این حال خبر درگذشت مالک بنجلول کارگردان سوئدی مستند برنده جایزه اسکار «در جستجوی شوگرمن» باعث شوکه شدن جامعه فیلمسازی کن شد. جوهر بنجلول روزنامه نگار می گوید برادر کوچکترش بعد از مدتی دست و پنجه نرم کردن با افسردگی از زندگی دست شسته است.

این فیلمساز در سال ۲۰۱۳ و بعد از نمایش اولین فیلمش یعنی «در جستجوی شوگرمن» که برنده جایزه اسکار بهترین مستند سال شد، به شهرت بین‌المللی رسید. داستان این فیلم درباره این است که چطور سیکستو رودریگز خواننده و آهنگساز بعد از اینکه موفق نشد در آمریکا به شهرت دست پیدا کند، در آفریقای جنوبی دوران آپارتاید، آن هم بدون اینکه خودش بداند، تبدیل به یک ابرستاره شد.

نیکولاس ویندینگ رفن کارگردان دانمارکی در کنفرانس رسانه ای هیات داوران که روز چهارشنبه برگزار شد گفت: این اتفاقی بسیار تراژیک است و او فیلمساز فوق العاده‌ای بود. برای چیزهایی که از دست می دهد بسیار متاسفم. زندگی یک هدیه زیباست.

گائل گارسیا برنال از دیگر اعضای هیأت داوران کن نیز گفت: من او را به مدت کوتاهی در مراسم اسکار سال گذشته دیدم. بسیار ناراحت ام که این اتفاق افتاده است.

فیلم مستند «در جستجوی شوگرمن» علاوه بر بردن تعداد زیادی از جوایز معتبر – از جمله یک جایزه بفتا برای بهترین فیلم مستند – تبدیل به فیلمی پرفروش در باکس آفیس نیز شد و برای کمپانی پخش سونی پیکچرز کلاسیکس در ایالات متحده سه میلیون و ۷۰۰ هزار دلار به ارمغان آورد. این فیلم همچنین در سوئد نیز یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فروش داشت و تبدیل به پرفروش ترین فیلم مستند سوئدی تاریخ شد. توجه به وجود آمده نسبت به رودریگز نیز باعث احیای مسیر حرفه‌ای کاری او شد. کریستین برنهارت مدیر برنامه های سیکستو رودریگز به یکی از روزنامه های سوئدی گفت: بنجلول فیلمسازی خارق العاده و با استعداد بود که از طریق فیلمش به رودریگز یک شانس دوم داد.

در سال ۲۰۰۶، بنجلول از شغل خود استعفا داد و دوربین و کوله پشتی برداشت و شروع به سفری به سراسر آفریقا کرد تا بتواند به دنبال داستانی بگردد که از روی آن فیلمی بسازد. او در کیپ تاون با استیون سیگرمن ملقب به شوگر آشنا شد که به او درباره داستان رودریگز توضیح داد. چهار سال طول کشید تا بنجلول توانست برای فیلمش سرمایه گذار پیدا کند و آن را بسازد و با کناره‌گیری یکی از سرمایه گذاران در لحظه آخر، نزدیک بود کل پروژه از هم بپاشد، با این حال در انتها بنجلول و سایمون چین تهیه کننده همکار او، موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم مستند شدند.

جشنواره فیلم کن تا ۲۵ ماه می (۴ خرداد) به کار خود ادامه می دهد.
کد مطلب: 38808
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *