۰
چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۴

فرصت هاي تازه در روابط تهران و مسكو

طي ماه هاي اخير فرصت هاي تازه اي در روابط ايران و روسيه پديد آمده است که در تاريخ روابط دو کشور بي سابقه است و مي تواند زمينه ارتقاي روابط و همچنين افزايش حجم مبادلات را به صورت قابل توجهي فراهم کند. اين شرايط فراخواني جدي براي صنعتگران و بازرگانان دو کشور براي بهره گيري از بازار هدف متقابل در ايران و روسيه است و جا دارد بخش هاي تجاري و صنعتي ايران نيز بدون فوت وقت از اين فرصت استفاده کنند.
فرصت هاي تازه در روابط تهران و مسكو
سه فرصت تازه را مي توان از ميان فرصت هاي فراوان پديد آمده برشمرد:

۱.امضاي يادداشت تفاهم همکاري هاي اقتصادي و بازرگاني

اين يادداشت تفاهم زمينه همکاري هاي دو کشور را در طيف وسيعي از موضوعات همچون راه آهن، انرژي، صنايع مختلف، انرژي اتمي، مبادلات بازرگاني، معادن، نيروگاه هاي برق، حوزه نفت و گاز و انواع فناوري فراهم مي کند. در چارچوب اين يادداشت تفاهم برخي موانع چندين ساله پيش روي صاحبان صنايع و بازرگانان ايراني برداشته شده و بخش هاي دولتي و صنعتي مي توانند طرح هاي خود را با اطمينان خاطر پيش ببرند. وزارت نفت جمهوري اسلامي ايران به عنوان مسئول ايراني کميسيون مشترک و وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز به عنوان وزارتخانه همکار براي جمع بندي و گردآوري طرح هاي بخش خصوصي تعيين شده اند.

برگزاري کميسيون مشترک اقتصادي دو کشور طي روزهاي ۲۰-۱۷ شهريور فرصت مناسبي را براي گفت وگوي دست اندرکاران اقتصادي و صنعتي دو کشور فراهم مي کند. طرف روس هيات بزرگي نزديک به چند صد نفر را براي شرکت در اين نشست آماده کرده است.

۲. گشايش بازار ميوه و تره بار روسيه به روي ايران

فدراسيون روسيه در عکس العمل به تحريم هاي وضع شده از سوي امريکا، اروپا، کانادا و استراليا واردات بسياري از اقلام شامل ميوه، تره بار، لبنيات، انواع بذر و محصولات کشاورزي و گوشت و ماهي را از اين کشور ممنوع کرده است. وزير کشاورزي و همچنين نخست وزير روسيه اخيراً از امکان جايگزيني کالاهاي مذکور با بازار کشورهاي ديگر سخن گفته اند و اشاره کرده اند که اين اقلام مي تواند از ايران، ترکيه، ازبکستان، آذربايجان و کشورهاي امريکاي لاتين به روسيه وارد شوند.

براساس برخي آمارهاي ارائه شده واردات روسيه در زمينه اقلام کشاورزي، گوشتي و ميوه و تره بار در برخي سال هاي گذشته به چهل ميليارد دلار رسيده است. براي نمونه نزديک به يک ميليارد دلار واردات در اين زمينه از لهستان صورت مي گرفته که اخيراً تحريم شده است. رسانه هاي روسيه طي هفته گذشته به اين موضوع پرداخته بودند که علي رغم تکاپوي جدي ساير کشورها براي به دست آوردن بخشي از اين بازار هنوز حرکت جدي از سوي بازرگانان ايراني صورت نگرفته است. جا دارد صادرکنندگان ميوه و تره بار ايراني با حمايت دولت به سرعت از اين فرصت استفاده کنند.

۳. سرمايه گذاري متقابل ايران و روسيه

سرمايه گذاران روس که طي سال هاي اخير حجم قابل توجهي در کشورهاي اروپايي و ساير کشورها سرمايه گذاري کرده اند در شرايط جديد به تدريج بخشي از سرمايه هاي خود را از اين مناطق و ساير کشورهاي متحد غرب خارج مي کنند و اقتصاد و بازار رو به رشد ايران زمينه مناسبي براي جذب اين سرمايه ها دارد.

همچنين سرمايه گذاران ايراني مي توانند به زمينه هاي مختلف در روسيه از جمله در حوزه کشاورزي و کشت فراسرزميني توجه کنند.

فرصت هاي فراهم شده محدود به اين موارد نيست و به عنوان نمونه شرکت هاي ايران خودرو و سايپا که صادرات اتومبيل به روسيه را آغاز کرده اند در شرايط جديد مي توانند در صورت برنامه ريزي صحيح طي پنج سال، چند ده هزار خودرو را به روسيه صادر کنند.

بديهي است در بازار بزرگ روسيه تنها ورود شرکت هاي قوي با سرمايه هاي قابل توجه که امکان رقابت داشته باشند مي تواند مثمرثمر باشد. صنعتگران و بازرگانان ايراني مي توانند روي حمايت همه جانبه از فعاليت هاي خود حساب باز کنند.

بدون ترديد تقويت روابط دو کشور و حضور گسترده تر کارآفرينان و بازرگانان ايران و روسيه در کشور مقابل مي تواند به تقويت منافع ملي و رشد اقتصاد دو کشور و همچنين تامين ثبات منطقه اي و بين المللي کمک کنند.


*سفير جمهوري اسلامي ايران در روسيه/منبع: ایران
کد مطلب: 40778
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *