۰
شنبه ۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۸

مشاور ظریف: باز طراحی راکتور اراک اقدام پیش دستانه ایران برای رفع نگرانی‌های غرب است

علی خرم، مشاور وزیر امورخارجه کشورمان می گوید: پیشنهاد بازطراحی قلب راکتور اراک با هدف ادامه فعالیت آن و از بین بردن نگرانی‌های غرب از سوی سازمان انرژی اتمی به 1+5 ارائه شد.
مشاور ظریف: باز طراحی راکتور اراک اقدام پیش دستانه ایران برای رفع نگرانی‌های غرب است
هفته گذشته بود که «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یک هفته پس از سفر «یوکیا آمانو» به تهران از آغاز بازطراحی قلب راکتور اراک خبر داد. این در حالی است که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پایان سومین سفر خود به ایران از آغاز «گام‌های شفاف سازانه» ایران بدون اعلام جزئیات آن خبر داده بود.

اکنون و بنابر اعلام صالحی، بازطراحی قلب راکتور توسط متخصصان و کارکنان آن در حال انجام است که این موضوع بیانگر ادامه تعهدات ایران و ۱+۵و همکاری‌های مشترک تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

با توجه به آنکه محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان، اخیرا اعلام کرده بود که توافقِ جامع و نهایی منوط به برداشته شدن همه‌ی تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران است و این اقدام نیز به گزارش شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر شفافیت برنامه فعالیت های هسته ای ایران و همچنین پایبندی ایران به تعهدات خود بستگی دارد، به نظر می رسد هرچه به زمان برگزاری نشست مشترک ایران و ۱+۵ در سطح وزرا در نیویورک نزدیک می‌شویم گام‌های عملی تری از جانب طرفین برای پایان دادن به ده سال مناقشه هسته ای صورت می گیرد.

تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در نشست های مشترک خود با گروه ۱+۵ در وین با اعلام اینکه، اراک مهمترین موضوع در دستور کار طرفین است تاکید کرده بود که تهران پذیرفته است تا نگرانی‌ها در این باره را همزمان با ادامه فعالیت این راکتور کاهش دهد.

در همین راستا، «علی خرم» کارشناس امور بین الملل و مشاور وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با خبرنگار «نامه نیوز» به ارائه جزئیاتی از این طرح پرداخت و گفت: سازمان انرژی اتمی ایران طراح اصلی پیشنهاد تغییر کاربری قلب راکتور اراک بوده است که آن هم بر اساس نگرانی‌های گروه ۱+۵ صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی به نوعی این پیشنهاد را طراحی کرده است تا راکتو اراک علاوه بر اینکه به کار خود ادامه دهد، پلوتونیوم مورد نیاز را نیز تولید کند، افزود: تهران به دنبال آن است تا نگرانی‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حداقل برساند.

علی خرم با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور کامل در جریان گام‌های شفاف سازانه ایران است، تاکید کرد: بنای رفتاری ایران و ۱+۵ رفع اختلاف بود و به دلیل آنکه غرب این تصور را دارد که راکتور آب سنگین اراک قادر است پلوتونیوم مورد نیاز برای سوخت هسته‌ای را تامین کند، تهران خود در این زمینه پیش قدم شد و این طرح را پیشنهاد داد تا هم راکتور به کار خود ادامه دهد و هم اینکه نگرانی غرب رفع شود.

وی درباره سفر یک روزه ظریف به مسکو و دیدارها و رایزنی‌های فشرده وزیر خارجه ایران در پایتخت روسیه حول محور مذاکرات‌ هسته ای ، عنوان داشت: وزیر خارجه برای اینکه اختلاف نظرها در زمینه دستیابی به توافق نهایی هسته ای را کم کنند به روسیه رفتند و در نظر دارند تا با دیگر اعضای گروه ۱+۵ نیز رایزنی‌هایی در این زمینه داشته باشند.

مشاور ظریف همچنین گفت: امیدواریم تا نشست های آتی ایران و ۱+۵ به پایان اخنلاف نظرها منجر شود چرا که اعضای ۱+۵ از یک سو در میان خود اختلاف ‌هایی دارند و از سوی دیگر با ایران با چالش هایی مواجه هستند که امیدواریم در این نشست ها اختلاف ها رفع شود.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 40825
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *