۰
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۳

توضیحات مرضیه برومند درباره ماجرای مهریه مهناز افشار

برومند البته تصریح کرد که باقی بخش‌های شهرداری کمک‌های بی‌نظیری به جشنواره کرده‌اند، ولی در آن بخش از شهرداری که اتفاقا به فرهنگ و هنر مربوط می‌شود، هیچ توجهی به این جشنواره نشده است.
توضیحات مرضیه برومند درباره ماجرای مهریه مهناز افشار
اگرچه می‌شد خستگی را در چهره مرضیه برومند دید، اما امروز او نسبت به جلسه قبلی که در تئاترشهر حاضر شده بود،‌با آرامش بیشتری در نشست حاضر شد. شاید همین آرامش هم بود که باعث شد بگوید: «در جلسه قبلی من خیلی خسته بودم چون کارهای نهایی فیلمم ناگهان خیلی سخت شد، در نتیجه حرف‌هایی زدم که خوب نبود و باید معذرت‌خواهی کنم.»

به گزارش فریادگر؛ برومند چندی پیش در یک نشست خبری، بودجه تئاتر را با رقم مهریه مهناز افشار مقایسه کرده بود.

او ادامه داد: «ما اهل فرهنگ نباید به جان هم بیفتیم. در واقع باید به مسئولان اعتراض کنیم نه این که خودمان را زیر سئوال ببریم.»

او در آغاز این جلسه با ارائه آماری از جشنواره توضیحاتی درباره نمایش‌های حاضر در این جشنواره ارائه داد. در این میان البته به عدم همکاری سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران هم اشاره کرد و گفت: «ما دل‌مان می‌خواست که بعضی از این نمایش‌ها در فرهنگسراها اجرا شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. به همین خاطر تصمیم گرفتیم هزینه را خودمان تقبل کنیم و کارها را مجانی به فرهنگسراها بفرستیم تا اجرا شوند، که آن هم نشد. این خیلی جالب است که وقتی می‌خواهیم مجانی هم در فرهنگسراها برای مردم برنامه بگذاریم باز هم شرایطی پیش می‌آید که این اتفاق نمی‌افتد.»

برومند البته تصریح کرد که باقی بخش‌های شهرداری کمک‌های بی‌نظیری به جشنواره کرده‌اند، ولی در آن بخش از شهرداری که اتفاقا به فرهنگ و هنر مربوط می‌شود، هیچ توجهی به این جشنواره نشده است.

این کارگردان افزود: «متاسفانه امسال در بخش صحنه‌ای آثار شهرستانی به آن تعدادی که من دلم می‌خواست، نرسید. در نهایت پنج اثر انتخاب شدند، و این بچه‌های شهرستان را ناراحت کرد. حق هم دارند شرایط آنها خیلی سخت است. من هم البته سعی کردم نهایت همدلی را با آنها داشته باشم. مدام در تماس بودم و به آن‌‌ها می‌گفتم به غیر از مشکل مالی، چه مشکل دیگری دارید که من بتوانم آن را حل کنم؟ سعی می‌کردم از راه دور با مسئولان تماس داشته باشم تا بتوانم گرفتاری‌هایشان را حل کنم.»

او همچنین گفت که قرار شده گروه‌های شهرستانی که کارشان رد شده، میهمان ویژه جشنواره باشند: «به آقای شریعتی هم گفتم این‌ها حق دارند که در فضای جشنواره باشند، کار ببینند و البته خوش بگذرانند. من جای آنها بودم ترجیح می‌دادم کارم رد شود یک هفته بروم مهمانی فقط. این خیلی خوب است.»

بخش بین‌الملل دیگر بخشی بود که برومند درباره آن توضیح داد: «حدود ۳۷ کشور به فراخوان ما پاسخ دادند. متاسفانه چون زمان برگزاری جشنواره ما زمان اوج برگزاری جشنواره‌هاست، بسیاری از گروه‌هایی که دل‌شان می‌خواست بیایند وقت‌شان جور نشد. با این حال گروه‌های بسیار خوبی به جشنواره می‌آیند و من در این زمینه از راهنمایی‌های آقای غریب‌پور هم بهره‌مند بودم. در نهایت ۱۰ اثر از هشت کشور انتخاب شد. سه نمایش متعلق به چین است و صربستان، اسپانیا، هلند، آلمان، ارمنستان، افغانستان و آمریکا دیگر کشورهایی هستند که در این جشنواره حضور دارند. نکته جالب این است که وقتی با امریکا تماس گرفتیم دیدیم دستمزدشان خیلی بالاست. آقای غریب‌پور و من برای‌شان نامه نوشتیم و گفتیم که ما دوست داریم تعاملات فرهنگی بین ملت‌ها ارتقا پیدا کند و با هم بیشتر ارتباط داشته باشیم اما شرایط امروز ما اجازه نمی‌دهد دستمزد شما را پرداخت کنیم. آنها خیلی قشنگ با ما کنار آمدند و از آمدن به ایران خیلی استقبال کردند و تقریبا دارند مجانی به جشنواره می‌آیند.»

او درباره حاشیه‌های جشنواره هم گفت: «امسال خب کمی جاروجنجال شد. من در جلسه قبلی که اینجا بودم خیلی ناراحت و عصبانی بودم از شرایط فرهنگ و بلاهایی که بر سر آن آمده و همین جا هم از دوستانی که من دیواری کوتاهتر از دیوار آنها پیدا نکردم و بهشان توپیدم معذرت بخواهم. من واقعا باید این حرف ها را به مسئولین بزنم، منظورم از آن حرف‌ها هم اصلا به فرد خاصی نبود، منظورم اشاره به اتفاقی است که در مملکت ما افتاده، این بی‌عدالتی که وجود دارد، هر ماشینی که از بیخ گوش ما می‌گذرد قیمتش به اندازه بودجه جشنواره ماست. و این بی‌عدالتی است دیگر. به هرحال ما از نظام جمهوری اسلامی توقعات بیشتری داشتیم. توقع عدالت داشتیم و در حوزه فرهنگ و هنر قرار نیست این بی‌مهری به فرهنگ را سر هم خالی کنیم.»

برومند ادامه داد: «جاروجنجال‌هایی هم که پیش آمد همه به خاطر اعتراض من به این بروکراسی نهادینه شده غلط قدیمی از رده خارج شده است. چون بخش عمده‌ای از وقت من صرف مسائلی شد که ربطی به فرهنگ و هنر ندارد. ناراحتی من در این دوره که پشت سر گذاشتم بیشتر از این بود که من طالب ایجاد تحولم کردن هستم و قبول این که تحول اتفاق بیفتد سخت است. یعنی تا این نظام بیاید و این تحول را قبول کند طول می‌کشد. انشاءالله که این اتفاق بیفتد.»

با این حال کارگردان «شهر موش‌ها» گفت که همه چی آرام است و گفت: «کارها انجام شده و ما همچنان پول نداریم و همیشه امیدواریم به این که پول داشته باشیم.»

او با اشاره به کارناوال عروسک‌ها که قرار است روز شنبه از مقابل خانه عروسکی به سمت تئاتر شهر راه بیفتد گفت که زنگ جشنواره را فاطمه معتمدآریا به صدا درخواهد آورد. و ادامه داد: «یک نمایشگاه عکس از آثار حمید جبلی خواهیم داشت. دوست داشتیم این اتفاق در فرهنگسرای نیاوران بیافتد که متاسفانه نشد ولی میراث فرهنگی همکاری بسیار بسیار خوبی با ما داشت و کاخ موزه گلستان را در اختیار ما گذاشته که ما مراسمی در آن خواهیم داشت.»

او همچنین از همکاری شهرام گیل‌آبادی با جشنواره عروسکی خبر داد و گفت که ۲۲۰ بیلبورد تبلیغی برای جشنواره آماده شده است.

پس از سخنان مرضیه برومند نیز پیمان شریعتی اطلاعات بیشتری را درباره جشنواره تئاتر عروسکی در اختیار خبرنگاران گذاشت و تاکید کرد: «حضور خانم برومند در این جشنواره منشاء خیری هم برای مرکز هنرهای نمایشی و هم دوستان نمایش عروسکی بود. من در این چهار پنج ماهی که در خدمت ایشان بودم شاهد بودم که حضورشان چقدر باعث همگرایی و همکاری میان ارگان‌های مختلف شد. ما کمتر شاهد بودیم که در پوستر جشنواره‌ای آرم صدا و سیما و شهرداری بخورد. سال‌ها بود که این همدلی‌ها از بین رفته بود در عین این که مدام شعارش را می‌دهیم. اما در این دوره این اتفاق افتاد.»


منبع: خبرآنلاین
کد مطلب: 41193
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *