۰
سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۵۰
زنگ‌هاي پايداري براي چه کسي به صدا در مي‌آيد؟

سرشاخه‌هاي تندروها در مجلس دهم

در چهار سال مجلس نهم، همواره اقليتي در حال جنجال‌آفريني بودند، عده هميشه مخالفي که خود را جبهه پايداري مي‌ناميدند. اين افراد در مجلس نهم موفق به کسب حدود 80 کرسي شده بودند؛ تعدادي که مي‌توان گفت يک تنه‌ براي به چالش کشاندن مجلس کافي بود.
سرشاخه‌هاي تندروها در مجلس دهم

در چهار سال مجلس نهم، همواره اقليتي در حال جنجال‌آفريني بودند، عده هميشه مخالفي که خود را جبهه پايداري مي‌ناميدند. اين افراد در مجلس نهم موفق به کسب حدود 80 کرسي شده بودند؛ تعدادي که مي‌توان گفت يک تنه‌ براي به چالش کشاندن مجلس کافي بود. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، اين عده که مي‌توان آنها را افراد هميشه مخالف مجلس ناميد، در هيچ برهه‌اي از تخريب دولت دست بر نداشتند و اوج دشمني خود را در ماجراي برجام نشان دادند. علاوه بر تخريب‌هاي مکرر دولت و تنگ کردن عرصه بر روحاني، توهين‌هاي پايداري‌چي‌ها به برخي نمايندگان مجلس نيز حاشيه‌هايي به دنبال داشت. مجموعه اين رفتار‌ها در مجلس نهم موجب شد در انتخابات هفتم اسفند مردم ديگر تمايلي به حضور مجدد اين افرداد نداشته باشند. کاهش محسوس آراي پايداري‌چي‌ها و حذف مهره‌هاي اصلي آنها توسط مردم نشان داد اکثريت جامعه خواستار مجلسي آرام و به دور از تنش است. در روزهاي نخستين بعد از انتخابات، نظر بسياري از کارشناسان اين بود که باقي مانده پايداري‌چي‌ها با مشاهده فضاي جديد، به سراغ مناصب مهم نخواهند رفت. اما با اين حال رويه اي که در پيش گرفته‌اند اينطور نشان داد که هنوز فضاي جديد مجلس را درک نکرده اند و در خفا به دنبال رسيدن کرسي‌هاي هيئت رئيسه مجلس‌اند. به نظر مي‌رسد حالا ديگر تصميم جدي دارند که خود را از گوشه رينگ ‌ به وسط ميدان برسانند. اما مسئله اينجاست که با وجود حذف شدن کساني مانند بذرپاش،حداد عادل و زاکاني چه کساني را مي‌خواهند جلو بيندازند؟ در مجلس دهم چهره‌هايي چون حميدرضا حاجي بابايي، احمد سالک، محمد دهقان، اميرحسين قاضي‌زاده، نقوي حسيني، جواد کريمي‌قدوسي و احمد اميرآبادي سنگرداران تندروها در مجلس دهم هستند و در نبود حداد عادل و ساير چهره‌هاي شاخص جريان پايداري بايد ديد کدام يک از اين افراد گزينه‌هاي پايداري و نوپايداري‌ها هستند.البته يارگيري جناح‌هاي سياسي مجلس دهم از ميان نمايندگان مستقل هم يکي از نکاتي است که مي‌تواند تغييراتي در آرايش سياسي پارلمان ايجاد کند. با توجه به اکثريت نسبي طيف اميد و اقليت نسبي اصولگرايان در مجلس شوراي اسلامي، اين گروه سياسي تلاش خواهد کرد از بين نمايندگان مستقل، نيروهايي جذب و بر حاميان خود در مجلس اضافه کند تا کاهش عددي خود را جبران کند و بتواند همچنان تاثيرگذار باقي بماند.

گزينه‌هاي اصلي چه کساني هستند؟

به نظر مي‌رسد تکيه اصلي پايداري‌چي‌ها هنوز بر نزديکان احمدي‌نژاد است و همچنان به دنبال اجرايي کردن دستورات صادره از ولنجک هستند. يکي از کساني که در اين طيف قرار مي‌گيرد، وزير آموزش و پرورش احمدي‌نژاد، حميدرضا حاجي بابايي است. کسي که در دوره وزارت خود هيچ نقطه قابل دفاعي باقي نگذاشت. حاجي بابايي از يک سو از نزديکان احمدي‌نژاد به حساب مي‌آيد و از طرف ديگر فعاليت وي در جبهه يکتا، موجب مي‌شود به عنوان يکي از مهره‌هاي اصلي شناخته شود. اما مشخص نيست نزديکان احمدي‌نژاد دقيقا با کدام کارنامه مثبت براي حاجي بابايي به دنبال اخد راي هستند.يکي ديگر از کساني که احتمال مي‌رود کانديداي اصلي پايداري‌چي‌ها براي هيئت رئيسه باشد، محمد دهقان است.با راي نياوردن بذرپاش در مجلس دهم محمد دهقان تنها باقي مانده سرشاخه‌هاي پايداري‌ها از هيئت رئيسه مجلس نهم است . دهقان از کساني است که در ماجراي برجام تلاش زيادي براي سنگ‌اندازي کرد و يار ذخيره حاجي بابايي براي پايداري‌هاست . سيدحسين نقوي‌حسيني نيز به نظر مي‌رسد براي ايفاي نقش در طيف تندروها انتخاب شده است. نماينده اي که از فراکسيون رهروان ولايت اخراج شده بود، حالا قرار است يکي از مهره‌هاي اصلي پايداري‌ها و نوپايداري‌ها در مجلس باشد. اما آنچه از مهره‌هاي انتخابي اصولگرايان جالب‌تر است، تاکتيکي است که در پيش گرفته‌اند. پايداري‌چي‌ها براي اينکه از سوي ساير اصولگرايان طرد نشوند و بتوانند حداقل وجهه خود را در مجلس حفظ کنند، در ابتدا علي لاريجاني را به عنوان نامزد خود براي کرسي رياست معرفي کردند. اما خبرهاي منتشر شده از جلسات خصوصيشان حاکي از آن بود که مي‌خواهند در انتخاب رئيس مجلس راي سفيد به صندوق بيندازند. حتي برخي از آنها در جلسات خصوصي گفته‌اند راي به عارف را ارجح مي‌دانند تا لاريجاني راي نياورد. گويا هنوز خاطره درگيري احمدي‌نژاد با لاريجاني در صحن مجلس از ذهن مريدان دولت مهرورز بيرون نرفته است و به دنبال آن اند که به هر طريق به رئيس مجلس دهن کجي کنند و اين که سايه احمدي‌نژاد در مجلس دهم براي تلافي کردن از علي لاريجاني کيست نيز واضح و مبرهن است و نياز به توضيح ندارد،زيرا يکتايي‌ها کينه عميقي نسبت به علي لاريجاني دارند و بدنبال آن هستند تا به وسيله نماينده خود در مجلس دهم در مقابل وي صف آرايي کنند. به ويژه پس از آنکه لاريجاني دست رد به سينه کميته هفت نفره‌اي که تشکيل داده بودند، زد.تلاش اعضاي اين کميته براي ديدار با لاريجاني گرفتن امتياز از وي بود. هدف از اين جلسه اين بود که بتوانند شروط خود را به لاريجاني تحميل کنند. اما از آنجاييکه علي لاريجاني يک سياستمدار برجسته و داراي ويژگي‌هاي مثبت فراواني است اين دعوت را نپذيرفت. جالب تر آن است که بعضي اعضاي جبهه پايداري نيز گفته‌اند تکليف شرعي خود را در کانديداي اختصاصي مي‌دانند و ممکن است به حاجي بابايي راي دهند. با همه اينها بايد ديد در روزهاي باقي مانده جبهه پايداري براي احياي توان خود در بهارستان چه عملکردي را در دستور کار خود قرار خواهد داد و تاچه حد در رسيدن به هدف خود توفيق خواهد داشت.
گزارش : سحر مهرابي

کد مطلب: 56224
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *