۰
چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۲۰

9 اشتباه بزرگ درباره‌ داعش

روزنامه آمریکایی هافینگتن پست در گزارشی به باورهای معمول درباره گروه تروریستی داعش پرداخته است.
9 اشتباه بزرگ درباره‌ داعش
در این گزارش به باورهای رایج و بعضا اشتباه درباره گروه تروریستی داعش که توانسته بخش های گسترده ای عراق و سوریه را در اختیار بگیرد، اشاره شده است که در ادامه آن را می خوانید:

اشتباه نخست: داعش=القاعده

داعش القاعده نیست. در حقیقت، این گروه تروریستی حس انسان دوستانه کمتری دارد که در ادامه به تاریخچه آن اشاره می کنیم.

ریشه‌های داعش در گروه های تروریستی سنی مذهب که از سوی ابومصاب الزرقاوی تاسیس شد، جای دارد. کسی که در سال ۲۰۰۵ متعهد به شراکت با اسامه بن لادن شد و نام گروه خود القاعده در عراق گذاشت. روابط میان این دو گروه گاها با تنش همراه بود و این ۲ گروه چارچوب متفاوتی از تاکتیک ها، اهداف و شمایل رهبری داشتند.

پس از آنکه زرقاوی در حملات هوایی آمریکا در سال ۲۰۰۶ میلادی کشته شد، این گروه نام متفاوتی با عنوان گروه اسلامی در عراق را برای خود انتخاب کرد. رهبر کنونی این گروه، ابوبکر البغدادی است که تصمیم گرفت دامنه تحرکات این گروه را پس از بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ وارد این کشور کند. در آوریل سال ۲۰۱۳ میلادی البغدادی ادغام گروه خود با النصره، شاخه القاعده در سوریه را اعلام کرد و نام جدید خود را خلافت اسلامی در عراق و سوریه اعلام کرد.

اشتباه دوم: سی.آی.ای داعش را ایجاد کرد

یکی از تعجب برانگیز ترین نظریه ها درباره داعش این است که این گروه تروریستی ساخته آمریکا، بریتانیا و یا آژانس های اطلاعاتی اسرائیل است. توماس اردبرینگ خبرنگار نیویورک تایمز به هافینگتن پست در این باره گفت که این باور میان ایرانیان مشترک است. هرچند پیش بینی می شود که این نظریه از سوی رسانه های ایرانی و دیگر رسانه های محافظه کار خاورمیانه منتشر شده باشد.

اشتباه سوم: داعش نماینده‌ی همه‌ی مسلمانان است

در اواخر ماه سپتامبر، گروهی از دانشمندان مسلمان از سراسر جهان با نوشتن نامه ای ایدئولوژی افراطگرایانه داعش را مورد سرزنش قرار دادند. این محققان در نامه‌ی خود نوشتند که اسلام، شکنجه و آزار رساندن، کشن بیگناهان و نسبت دادن اعمال شیطانی به خدا را تقبیح می کند. مسلمانان در سراسر جهان عقاید افراطی داعش را محکوم کردند. جنبشی که از سوی مسلمانان بریتانیا آغاز شده و رسانه های اجتماعی را با پیام «نه با نام من» درنوریدند و ضمن محکوم کردن اقدامات داعش، این گروه را به پنهان کردن خود در اسلامی دروغین متهم کردند.

چهارمین اشتباه: داعش هیچ هدفی ندارد

علی رغم آنکه داعش تاکتیک های شکست خورده و اهداف غیرمنطقی داعش، این گروه اما بدون انگیزه و استراتژی عمل نمی کند. هدف آن تاسیس یک خلافت به رهبری ابوبکر البغدادی است.

این گروه برای رسیدن به اهداف خود از جهادگران به گونه ای استفاده می کنند که توجه ها را نیز به سمت خود جلب کنند، موجب ترس و نگرانی شوند و جوانع ناراضی را در نوردد و از نقاط ضعف موجود در منطقه استفاده کند و پیام خود را منتقل کند و به ثروت و قدرت خود بیفزاید.

پنجمین اشتباه: داعش می خواهد از طریق مکزیک به آمریکا نفوذ کند

برخی از سناتورها و رسانه های آمریکایی اخیرا مدعی شدند که مرزهای مکزیک می توانند و پتانسیل آن را دارند که به عنوان دروازه ای برای ورود نیروهای داعش به آمریکا باشند. این در حالی است که این اظهارات تنها ادعا است و مقامات امنیتی آمریکا هیچ شواهدی مبنی بر اینکه عناصر داعش مرزهای آمریکا را از مسیر مکزیک سپری کرده اند و هیچ شواهد و مدارکی از اینکه قصد این کار را دارند، نیز وجود ندارد.

ششمین اشتباه: داعش آسیب ناپذیر است

باوجود پیروزی داعش در عراق و سوریه و عدم توانایی ارتش عراق برای جلوگیری از پیشرفت داعش، تحلیلگران اما عنوان کردند که داعش غیرقابل توقف نیست.

هفتمین اشتباه: داعش تنها یک تهدید منطقه ای است

داعش اعلام کرد که به دنبال گسترش خلافت خود فراتر از مرزهای سوریه و عراق است؛ علاوه بر این صدها سرباز آمریکایی اکنون در عراق حضور دارند و چندین شرکت آمریکایی در شمال عراق در حال فعالیت هستند. خاورمیانه می تواند زمینه مناسبی برای گسترش اقدامات تررویستی داعش فراتر از این منطقه و به دیگر کشورهای جهان باشد.

هشتمین اشتباه: شکل گیری و گسترش داعش، خطای اوباما بود

خطای پیدایش داعش به اوباما بر اصرار وی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق متمرکز شده است، بسیاری بر این باورند که اگر آمریکا نیروهای نظامی خود را از عراق خارج نمی کرد، داعش نیز قادر به گسترش قدرت خود در عراق نبود. این در حالی است که پیدایش و تقویت داعش دلیل فاکتورهای بسیاری از جمله سیاست های نخست وزیر پیشین عراق در این کشور بود.

نهمین اشتباه: سناتور آمریکایی جان مک کین، با عناصر داعش دیدار کرده است

یکی دیگر از ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی ارتباط میان سناتور جان مک کین با گروه تروریستی داعش است؛ داستان از آنجا آغاز شد که وی تصویری از دیدار با ارتش آزاد سوریه را منتشر کرد که طی سال ۲۰۱۳ و در سفر به سوریه گرفته بود. پس از آن بود که شک و گمان ها درباره نقش مک کین در پیدایش و تقویت داعش مطرح شد.

روزنامه واشنگتن پست اما با انتشار گزارشی اعلام کرد که هیچ ارتباطی میان افراد حاضر در این تصویر با عناصر گروه تروریستی داعش وجود ندارد.
منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 41893
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *