۰
يکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۸

نصیرپور:بورسیه‌های غیرقانونی بیانگر نوعی بی‌عدالتی خطرناک بود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است اشکالی ندارد نمایندگان مجلس حتی بورسیه‌های دوره اصلاحات را بررسی کنند اما این اقدام باید برای ابهام زدایی صورت گیرد نه اقدامی تقابلی.
نصیرپور:بورسیه‌های غیرقانونی بیانگر نوعی بی‌عدالتی خطرناک بود
روز جمعه گزارش نهایی وزارت علوم درخصوص بورسیه‌های غیرقانونی دولت سابق منتشر شد. گزارشی که در آن وزارت علوم از لغو بورس ۸۴۰ نفر، بی توجهی وزیر اسبق علوم (کامران دانشجو) به اعتراض‌ها درباره روند انتخاب بورسیه‌ها، احتمال لغو بورس ۱۲۴۱ نفر و پیگیری قضایی مسئولان متخلف خبر داد.

انتشار این گزارش با واکنش منفی از سوی وزرای علوم دولت سابق روبرو شد که آن را غیرقانونی دانسته و با اشاره به اینکه این رویه بورس کردن مربوط به دوره اصلاحات بوده است خواستار بررسی بورسیه‌های دوره قبل شده بودند. در همین راستا برخی نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری نیز زمزمه‌های بررسی بورسیه‌های دولت اصلاحات را نیز مطرح کردند.

در همین راستا با مجید نصیرپور نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب که این روزها در سمت معاونت پارلمانی وزارت علوم ایفای مسئولیت می‌کند به گفتگو نشستیم. گفتگویی که بنا به اظهارات وی نه از جایگاه مسئولیتش در وزارت علوم که از دیدگاه یک فعال سیاسی و دانشگاهی انجام شد.


***********

انتشار گزارش بورسیه‌های غیرقانونی از سوی وزارت علوم با واکنش‌های مختلفی روبرو شد. وزرای دولت سابق هم شدیدا نسبت به این اقدام وزارت علوم انتقاد داشتند و حتی آقای دانشجو این اقدام وزارت علوم را غیرقانونی و نیازمند پیگیری قضایی عنوان کرد. جنابعالی این اقدام دولت و واکنش‌ وزرای علوم دولت سابق را چطور ارزیابی می‌کنید؟
انتشار گزارش وزارت علوم در رسانه‌ها موضوعی است که جز مطالبات فرهیختگان و تحصیلکردگان و حتی به نوعی عموم مردم بود. حساسیت نخبگان و دانشگاهیان بر روی موضوع بورسیه‌ها کاملا روشن و مشهود است به این دلیل اینکه آنها بیش از هر فرد دیگری توجه دارند و میدانند هر اقدامی که باعث کاهش عمق علم و دانش بخصوص در بین اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باشد تاثیر آن در دراز مدت بر آینده کشور بسیار مخرب خواهد بود.

اگر جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که در چشم انداز ۲۰ ساله ۱۴۰۴ بتواند کشور اول منطقه باشد قطعا سهم بسزایی از این آرمان در حوزه دانشگاه‌ها باید تحقق یابد. لذا تحصیلکردگان و دانشگاهیان حتما نسبت به موضوع بورسیه‌ها حساسیت جدی دارند.

بورسیه‌های غیرقانونی بیانگر نوعی بی‌عدالتی و قوم‌گرایی خطرناک بود

مردم هم راجع به این موضوع حساسیت دارند چون اخباری که منتشر شده است نشان از یک نوع بی عدالتی و قوم‌گرایی بسیار غلیظ و خطرناکی دارد که اساسا با مقوله عدالت در تضاد است چه اینکه مردم هزینه‌های تحصیل فرزندان خودشان را با خون دل و مشکلات و سختی زیاد فراهم می‌سازند و توقع داشتند که اگر ظرفیتی در کشور وجود دارد همه افراد فرصت استفاده از آن را داشته باشند. هر حرکت و اقدامی از هر دولتی در هر دوره‌ای و از طرف هر کسی صورت گیرد که این حق و مطالبه عمومی را تحت الشعاع قرار دهد حتما مورد رنجش مردم خواهد بود و مردم توقع دارند که دولت مستقر از این رویه جلوگیری کند.

اینکه دولت‌های قبل از دولت نهم و دهم را متهم کنیم، عذر بدتر از گناه است

اینکه امروز عده‌ای برای توجیه رفتار خودشان این را بیان کنند که از دولت قبل از ما این اتفاق افتاده است حتما عذر بدتر از گناه است، هرکسی می خواهد موضع گیری هم داشته باشد باید راجع به این موضوع شفاف و روشن صحبت کند. اینکه ما دولت‌های قبل از دولت نهم و دهم را متهم کنیم که به اینکه این رویه در آن دولت‌ها هم وجود داشته اتفاقا خودش عذر بدتر از گناه است.

وزیری که تخلفی را متوجه شود حق ندارد آن را ادامه دهد

اگر وزیری در دوره مسئولیت خودش متوجه تخلف شده است حق ندارد آن تخلف را ادامه دهد. باید حتما گزارش می کرد و با آن تخلف برخورد می‌شد.

آنچه امروز در وزارت علوم در حال اتفاق است دقیقا همین مساله است که نباید رویه‌های غلط و خلاف گذشته دنبال شود. این خواست عموم مردم است که اگر تخلفی صورت گرفته است نه تنها جلوی آن گرفته شود بلکه باید با متخلفین برخورد شود. اینکه عده ای بیایند بگویند قبل از ما این تخلف اتفاق افتاده توجیه مناسبی نیست.

جلوی تخلفات گرفته شود باعث دلگرمی و اعتماد مردم به نظام می‌شود

معتقدم عدالت در هر مقطعی کامل اجرا شود باعث دلگرمی و علاقمندی مردم به نظام خواهد شد. جلوی تخلفات هر زمانی که گرفته شود قطعا روندها را اصلاح خواهد کرد و در آینده ما شاهد اعتماد بیشتر مردم به دولت خواهیم بود. لذا اقدام وزارت علوم را به عنوان یک فعال سیاسی و دانشگاهی تقدیر می‌کنم و امیدوارم که این تصمیم و گزارشی که ارائه شده تا انتهای مسیر خودش پیش رود.
هر میزان تلاش کنیم که محیط‌های دانشگاهی از سطح کمی و کیفی بالایی برخوردار باشد می‌توانیم امیدوار باشیم که نسل آینده مدیران کشور توانایی‌های بیشتری داشته باشند. مطمئن هستم که این روند ادامه خواهد یافت و وزارت علوم این موضوع را تا انتها پیش خواهد برد.

دفاع غیرمنطقی از دولت قبل که ادعای عدالت و خدمت بی منت داشت، پسندیده نیست

توصیه‎ام به دوستان این است که کمک کنند که این فضا روشن و شفاف شود. دفاع غیرمنطقی از رفتار دولت‌ قبل حتما پسندیده نیست خصوصا از افرادی که ادعای عدالت و اخلاق را داشتند، ادعای توجه به محرومان را داشتند، ادعای خدمت بی منت را داشتند. باید تلاش کرد که این ابهامی که در جامعه ایجاد شده و این روزها مستندات آن منتشر شده است و معلوم شده است که واقعا اتفاقاتی افتاده که قانونی و اخلاقی و عادلانه نبوده است و باید کمک کرد که محیط دانشگاه دوباره محیط قابل اعتمادی برای همه شود.

فرجی‌دانا تنها قربانی ماجرای بورسیه‌ها نشد

در ماجرای استیضاح آقای فرجی دانا، عنوان می‌شد که این استیضاح هزینه‌ای بود که شخص وزیر و دولت روحانی در ماجرای افشای بورسیه‌ها داشت، با توجه به اینکه اخیرا دولت وزیر پیشنهادی جدید را به مجلس معرفی کرده است و انتشار همزمان این گزارش، این نگرانی وجود دارد که با عدم رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت باز هم مجبور به دادن هزینه شود.

معتقدم که دکتر فرجی دانا وزیر بسیار شایسته، فعال و فداکار نظام بوده است. سابقه ایشان در عرصه‌های انقلابی و مدیریتی و دانشگاهی درخشان و قابل دفاع بود و هست. ولی اینکه ایشان فقط قربانی موضوع بورسیه‌ها شد را چندان قبول ندارم. هزینه‌ای که ایشان در دوران تصدی وزارت علوم داد صرفا به خاطر بورسیه‌ها نبود.

پایداری‌ها اصرار داشتند فرجی دانا از چرخه مدیریتی وزارت علوم حذف شود

دوستان جریان پایداری در مجلس اصرار داشتند که آقای فرجی دانا را از چرخه مدیریتی وزارت علوم خارج کنند این هم به دلیل نوع تفکر و اندیشه آقای فرجی دانا بود. شاید دوستان نگران این بودند که اگر حضور آقای فرجی دانا در وزارت علوم طولانی تر شود بهرحال موجبات تقویت بیشتر دولت در عرصه‌های دانشگاهی شود. موضوع بورسیه‌ها هم یکی از مقولاتی بود که دوستان جبهه پایداری به آن متوسل شدند و حرکت چند وجهی را دنبال کردند.

نمایندگان حتما رای اعتماد به وزیرپیشنهادی جدید را با موضوعات دیگر گره نمی‌زنند

البته اینکه استیضاح با اختلاف ۹ رای به نتیجه رسید تابع عوامل متعددی بود. یکی از آن پیگیری موضوع بورسیه ها از طرف جریان پایداری بود و این استیضاحی که صورت گرفت را نباید کاملا به حساب جریان پایداری در مجلس گذاشت. مجموعه ای از مسائل مطرح شده بود که جمع بندی دوستان در مجلس اینگونه شد که از ادامه خدمت اقای فرجی دانا جلوگیری شد اما معتقدم که عموم مجلس در یک نگاهی کلان حساسیت وزارت علوم را متوجه هستند و این رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت را حتما با موضوعات دیگر تداخل نخواهند داد و تلاش خواهند کرد که وزارت علوم هرچه سریعتر وزیر خود را بشناسد و ساماندهی جدیدی در عرصه دانشگاه شروع شود.

تصور می کنم نیلی از مجلس رای اعتماد بگیرد

شایسته نظام فرهنگی ما نیست که وزارت علوم بیش از این بدون وزیر باشد. تصور می کنم که آقای نیلی موفق شوند که رای اعتماد را از مجلس بگیرند.

اشکالی ندارد بورسیه‌های دوره اصلاحات بررسی شود

بعد از انتشار این گزارش برخی نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری بحث بررسی بورسیه های دولت قبل خصوصا دولت اصلاحات را مطرح کردند، به عنوان فردی که سابقه نمایندگی مجلس را در کارنامه فعالیت خود داردی، این واکنش مقابله‌ای به جای برخورد کارشناسی و منطقی چقدر می توانند جایگاه نمایندگی را نزد مردم خدشه‌دار کند؟
اشکالی ندارد که بورسیه های دوره اصلاحات را بررسی کنند. نماینده مجلس اختیارات گسترده‌ای دارند. من به عنوان یک فعال سیاسی معتقدم که نه تنها بورسیه‌های زمان اصلاحات بلکه خیلی از حوزه های دیگر را اگر مجلس ورود کند و در یک نگاه کارشناسی ارزیابی داشته باشد برای کشور مفید است. ما معتقدیم علی رغم اینکه شعار محوری دوره اصلاحات شعار اقتصادی نبود اما در بسیاری از عرصه های مدیریتی و اقتصادی شاخص ها رشد بسیار قابل ملاحظه و قابل دفاعی داشته است.

اگر کار کارشناسی در مورد آن دوره شود چه در قالب تحقیق و تفحص یا روش های دیگر برای آینده مدیریت کشور مفید است من توصیه می کنم که حتما نمایندگان محترم مجلس این فضا و امکان را برای تاریخ ایران فراهم کنند و با بکارگیری کارشناسان خبره به این امور ورود کنند تا بسیاری از ابهاماتی که در مورد آن دوره در ذهن برخی ها هست، برطرف شود. من منافاتی نمی بینم که مجلس به این موضوع ورود کند و به عنوان یک فعال عرصه سیاسی حتما از این مقوله استقبال می کند.

اما اینکه این رویه تقابلی به مجلس آسیب می زند یا نه، باید گفت بهرحال نمایندگان باید توجه داشته باشند که افکار عمومی رفتار مجلس را دائما رصد می کنند. و اگر احیانا از رفتار برخی افراد تقابل با دولت را برداشت کنند حتما مجلس آسیب خواهد دید. دوستان باید توجه کنند که کلیت نظام مورد توجه مردم است و هر اقدامی که تقابلی ارزیابی شود با واکنش منفی مردم مواجه خواهد شد. چون اصل نظام برای مردم اهمیت ویژه ای دارد. معتقدم دوستان در مجلس باید سعه صدر بیشتری داشته باشند و با آینده نگری وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند.


منبع:نامه نیوز
کد مطلب: 42472
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *