۰
سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۲

مگر‌خبرگان بدون هاشمی قابل تصور است

این روزها پارلمان روزهای آرامی را در تعامل با پاستورنشینان سپری می‌کند و کمتر خبری از استیضاح و سوال از وزراست اما تا پیش از آن بعضا هرچند روز یکبار یکی از وزرا باید راه بهارستان را در پیش می‌گرفت. تندروها هم کار خودشان را می‌کردند و بعضا صحبت‌هایی از تریبون مجلس شنیده می‌شد که در شأن مجلس نبود. در این میان معاون پارلمانی رئیس‌جمهور وظیفه سنگینی داشت و به گفته مجید انصاری اوقات زیادی را مشغول صحبت با نمایندگان است.
مگر‌خبرگان بدون هاشمی قابل تصور است
او علاوه بر سمت دولتی، عضو مجمع روحانیون هم است و ابایی ندارد از برنامه‌های انتخاباتی این جریان با «آرمان» سخن بگوید. متن کامل گفت‌وگوی مجید‌انصاری با «آرمان» در ادامه آمده است:

تصور می‌کنید شکایت راهکار توقف اتهام‌زنی از تریبون‌هاست یعنی آنها پس از آن از اتهام‌زنی دست خواهند کشید؟
ما که ضامن عملکرد همه اشخاص نیستیم. در قوانین، چه در آئین‌نامه داخلی مجلس و چه در قانون صداوسیما، پیش‌بینی‌هایی شده است.



راجع به بقیه تریبون‌ها هم یک موضوع پذیرفته شده که شرعی است. در آموزه‌های دین داریم که اگر کسی از کسی غیبت کرد موظف است از او حلالیت بطلبد یا اگر علیه کسی تهمت زد، شرعا موظف است که نسبت به جبران آن موضوع اقدام کند یعنی با حضور افرادی که در جمع آنها غیبت کرده و تهمت زده، باید برود و عمل ناپسند خود را اصلاح کند. متاسفانه با توسعه ابزار اطلاع‌رسانی این روزها گناه بزرگ غیبت و تهمت با استفاده از ابزاری مثل پیام کوتاه و اینترنت و سایت‌ها گاهی در گستره جهانی انجام می‌شود که جبرانش خیلی‌خیلی سخت است و شجاعت می‌خواهد کسی که مرتکب این گناه شده، بیاید در همان سایت با همان ابزار عذرخواهی کند.



لازم است اینجا به موضوعی اشاره کنم، با اینکه یک کشور اسلامی منتسب به اهل‌بیت هستیم، افتخار این را داریم که در دو ماه محرم و صفر، عزادار امام‌حسین(ع) هستیم و پرچم مبارزه با ظلم را بلند کردیم. شعار مبارزه با ظلم را در عرصه جهانی مطرح می‌کنیم و اساسا انقلاب اسلامی ما بر اساس این بود که گناهان برچیده و جامعه ما بر اساس اخلاق اسلامی اداره شود اما متاسفانه برخی از گناهان بسیار بزرگ به امری رایج تبدیل شده است.



بعضی از گناهان آشکار فجیعی که در رژیم گذشته بود، خوشبختانه برچیده شده و مراکز فحشا رسمی، مشروب‌فروشی‌های علنی رسمی و برخی از این نوع گناهان دیگر نیست ولی گناهانی مثل غیبت، تهمت، تخریب و استهزای دیگران نه‌تنها کم نشده بلکه با توجیه‌‌هایی درحال تکرار است. کمتر روزی است که انسان در ستون برخی از روزنامه‌ها اتهام‌افکنی به اشخاص محترم، افراد متدین و منسوب به جریانات سالم انقلابی، به چهره‌ها و سرمایه‌های انقلاب را نبیند یا در سایت‌ها مشاهده نکند یا در تریبون‌ها نشنود. من واقعا از این موضوع به شدت رنج می‌برم و امیدوار هستم که اخلاق اسلامی و احتیاطاتی که قرآن درباره حفظ حرمت مردم بدان توصیه می‌کند، در کشور و بر فضای رسانه‌ای حاکم شود. نباید تصور شود که قلم آزاد است، سایت و اینترنت و اس‌ام‌اس آزاد است بدان معناست که انسان هرچه خواست علیه هر فرد و شخصیتی بنویسد. جبران اینها خیلی‌خیلی دشوار است و جبران بعضی‌هایشان غیرممکن است.


آیات ‌هاشمی و سیدحسن خمینی دارای نفوذ بسیاری در جامعه هستند اما در دولت قبل فضای استفاده عمومی از رهنمودهای این بزرگان وجود نداشت. اکنون فضا مهیاست؟
الان الحمدالله دیگر فضا مهیاست.


اما با وجود تندروها نمی‌توان کامل گفت فضا مهیاست!
حالا یک مقداری ممکن است صداوسیما آنطور که باید و شاید عادلانه در اختیار همه نباشد، برخی از تریبون‌ها عادلانه نباشد یا احیانا امکان دفاع جدی از برخی تریبون‌ها وجود نداشته باشد ولی تکثر و تنوع امکانات اطلاع‌رسانی به‌گونه‌ای است که سخن حق به گوش مردم می‌رسد. آیت‌ا... ‌هاشمی و آیت‌ا... سیدحسن خمینی به‌طور مداوم سخنرانی و ملاقات دارند و صحبت‌هایشان منتشر می‌شود که مردم استفاده می‌کنند. حالا ممکن است نوعی شبه‌انحصار در برخی از رسانه‌ها باشد ولی رسانه‌های جایگزین زیادند دلیلش هم این است که هرکدام از این بزرگواران هر صحبتی که می‌کنند در فاصله چند ساعت کل کشور و حتی کل دنیا از آن مطلع می‌شود.


مدتی پیش سایت آقای ‌هاشمی از حضور ایشان در انتخابات ریاست مجلس خبرگان خبر دادند. نظر شما در این‌باره چیست؟
من این خبر را ندیدم و از خودشان هم چیزی نشنیدم. یک مقدار هم باید گمانه‌زنی‌ها را کنار گذاشت.
فکر می‌کنید ورود پیدا کنند؟
من نمی‌دانم از خودشان نپرسیدم.


فارغ از حضور آیت‌ا... ‌هاشمی، ریاست مجلس خبرگان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟
آیت‌ا... ‌هاشمی به‌عنوان کسی که سالیان سال ریاست مجلس خبرگان را عهده دار بود، مطمئنا امروز یکی از شخصیت‌های بارز و برجسته خبرگان و حضورشان باعث وزن این مجلس است کما اینکه سایر علمای بزرگواری که در مجلس خبرگان هستند، هر کدامشان وزنه علمی و اجتماعی هستند. آقای ‌هاشمی شخصیت بزرگی است که فراتر از این حرف‌ها باید مورد ارزیابی قرار بگیرد. ایشان به تعبیری شناسنامه انقلاب هستند و از دوران جوانی در خدمت امام(ره) و نهضت امام بودند. آقای ‌هاشمی تا آخرین لحظات حیات حضرت امام مورد وثوق ایشان بود و در تمام فراز و فرودها قبل از پیروزی انقلاب و در دوران دشوار مبارزه شکنجه‌های طاقت‌فرسا را تحمل کرد و حکم اعدام هم برایش صادر شد.



بعد از رحلت حضرت امام هم آقای ‌هاشمی به‌عنوان یک مشاور امین و یک یار همراه البته قبل هم بود ولی بعد درخدمت مقام معظم رهبری بودند، در کنار مردم بودند. آقای ‌هاشمی، آقای‌ هاشمی است با همه مشخصاتی که مردم از او سراغ دارند و حتما حضور ایشان در مجلس خبرگان موجب تقویت این مجلس است. مجلس خبرگان، مجلس وزین و مهمی است که بسیار نقش تعیین‌کننده‌ای دارد، تعیین رهبری، اشراف کلی بر نهاد رهبری و... وظایف بزرگی است که مجلس خبرگان عهده‌دار آن است و من توصیه‌ام این است که رسانه‌ها و جریانات سیاسی، مجلس خبرگان و انتخابات خبرگان را وارد چالش مشاجرات سیاسی نکنند.



سطح مجلس خبرگان سطحی نیست که پایین بیاید و حتی با انتخابات مجلس که آن هم انتخابات مهمی است، تفاوت دارد. جایگاه حقیقی و حقوقی تک‌تک اعضای مجلس خبرگان و جایگاه خود این مجلس اقتضا می‌کند که حریم آن بیشتر و بهتر رعایت شود و به اعضایش حرمت نهاده شوند. امیدوار هستیم که مجلس خبرگان در دوره آینده هم مجلسی قوی و پویا با رای بالای مردم باشد. مجلس خبرگان لنگرگاه اعتماد و اطمینان است و صحیح است که هر روز کار جاری و روزمره ندارد ولی در مواقع حساس و سرنوشت‌ساز این مجلس خبرگان است که می‌تواند اطمینان‌بخش، آرامش‌بخش و ثبات‌بخش به انقلاب و نظام باشد.


آقای انصاری به‌عنوان معاون پارلمانی دکتر حسن روحانی و یک اصلاح‌طلب و کسی که این همه سال در کنار آیت‌ا... ‌هاشمی هم بودید، نظرتان درباره کاندیداتوری آقای ‌هاشمی چیست؟
من نظرم این است که ایشان حتما کاندیدا بشوند و ان‌شاا... خواهند شد اما باز تاکید می‌کنم که صحبتی با ایشان نداشته‌ام.


تصور می‌کنید ورود آقای ‌هاشمی به انتخابات مجلس خبرگان با استقبال روبه‌رو شود یا اینکه بار دیگر تندروها کام مردم را تلخ می‌کنند؟
امیدوارم آیت‌ا... هاشمی کاندیدا بشود و حتما هم خواهد شد البته این نظر شخصی من است. اگر ایشان کاندیدا بشوند، حتما مورد استقبال قرار می‌گیرند و در صدر انتخاب مردم خواهند بود مگر خبرگان بدون آقای ‌هاشمی قابل تصور است!


انتخابات مجلس آینده را چطور می‌بینید؟
هنوز خیلی با آن انتخابات فاصله داریم ولی انتخابات مجلس بسیار مهم است. همیشه در ایران انتخابات مجلس جایگاه ویژه خودش را داشته و این هم برمی‌گردد به نقش و تاثیری که مجلس در روند اداره امور کشور دارد.



خوشبختانه در مهندسی نظام جمهوری اسلامی ایران که حضرت امام مبتکر و طراح آن بودند و در قانون اساسی این موضوع نهادینه شده است که مجلس به‌عنوان خانه مردم مظهر اعمال اراده و رای مردم است که نقش‌آفرینی جدی دارد هم در تصویب قوانین در تصویب برنامه‌های توسعه تصویب بودجه‌های کل کشور هم در تعیین وزرا اعمال نظارت کلی که بر امور اجرایی کشور دارد لذا پاسداشت مجلس از آسیب‌ها یک وظیفه عمومی است. هم مردم باید مراقبت کنند که با انتخاب اصلح و دقیقی که می‌کنند مجلس را همواره تقویت کنند و هم جریانات و گروه‌های سیاسی سعی کنند در معرفی کاندیداها به جامعه رعایت امانت را کنند و بهترین‌های ممکن را برای کاندیداتوری مجلس به مردم معرفی کنند.



درست است که جریانات سیاسی سعی می‌کنند از کسانی که همفکر با خودشان و در جریان سیاسی خودشان هستند، معرفی کنند ولی در همه جریانات سیاسی کشور ما انسان‌های برجسته، دانشمند، سالم، صالح و شجاع داریم. من با تجربه ۱۶ساله‌ای که در مجلس دارم و با مطالعاتی که در حوزه ساختار قدرت در کشور قبل از انقلاب و بعد از انقلاب داشتم، عرض می‌کنم که نماینده مجلس حتی یک نفر، اگر صالح و شجاع مثل شهید مدرس باشد، می‌تواند مسیر تاریخ را عوض کند و خدایی‌نکرده اگر نماینده یا نمایندگان از مسیر سلامت خارج باشند، شجاعت لازم را نداشته باشند، در رای دادن‌هایشان، در اظهارنظر‌هایشان ملاحظاتی غیراز مصالح مردم و رضای خداوند را مدنظر داشته باشند، کشور دچار آسیب خواهد شد.



مجلس قوی، کشور را قدرتمند می‌کند. مجلس صالح و سالم کشور را به سمت سلامت و صلاح پیش می‌برد و برعکس اگر مجلس دچار آسیب شود، جامعه آسیب می‌بیند. تریبون مجلس یک کلاس آموزش حقوق سیاست و اخلاق عمومی و همزیستی عمومی است لذا چون نقش مجلس بسیار برجسته است، انتخابات مجلس هم مهم است. باید مجلسی کارآمد، توانا و در طراز مجلس اسلامی داشته باشیم حالا ما مثل شهید مدرس که نداریم یا شاید کم داشته باشیم ولی حضرت امام در باب نماینده شاخص فرمودند مثل مدرس را انتخاب کنید.



خدایی‌ناکرده نباید اگر کسانی به‌دلیل عرق دینی و ملی زبان تند انتقادآمیزی دارند اما به لحاظ مالی و اخلاقی سالم و علاقه‌مند به نظام هستند، چارچوب قانون اساسی را پذیرفتند و شرایط قانونی را دارند به صرف برخی اطلاعات نادرست و برخی پرونده‌سازی‌های نادرست از خدمتگزاری محروم شوند چون در این صورت، کسانی که به زبان تملق سخن می‌گویند میدان پیدا کند. امیدوار هستم که انتخابات آینده با دقت عمل مسئولان اجرایی و مسئولان محترم نظارت و مجریان و ناظران و دقت مردم شریف ایران، مجلسی کارآمدتر و قوی‌تر باشد چراکه ما هر مجلسی باید از مجلس قبلی بهتر باشد همچنان که سایر قوا باید اینطور باشند. به هر حال جامعه اسلامی باید رو به بالندگی و پیشرفت باشد.


فکر می‌کنید اصلاح‌طلب‌ها با قدرت وارد این انتخابات شوند؟
اصلاح‌طلب‌ها در جریان انتخابات سال ۹۲ به‌نظرم حرکت معقول و منطقی و منسجمی را از خودشان نشان دادند و برخی از ضعف‌های گذشته و تجربیات تلخی را که در گذشته بود، کنار گذاشتند. در آینده هم چه در عرصه انتخابات چه در سایر عرصه‌ها اصلاح‌طلب‌ها باید با درس‌گیری از گذشته، اگر اشتباهاتی بوده، آنها را جبران کنند و انسجام و وحدت را حفظ کنند. خوشبختانه در درون جامعه اصلاحات بزرگانی هستند که راهنمایی می‌کنند و اصلاح‌طلبان به راهنمایی آنها احترام می‌گذارند. به‌نظر من اصلاح‌طلب‌ها در انتخابات آینده مثل انتخابات سال ۹۲ ریاست‌جمهوری باید سعی کنند حتما منسجم و یکپارچه به میدان بیایند و در نهادهای مشورتی که ایجاد می‌کنند به وحدت برسند.



راهنمایی‌های آیت‌ا... ‌هاشمی، راهنمایی‌های جناب آقای خاتمی و دیگر شخصیت‌های بزرگ کشور می‌تواند کارساز باشد گرچه شخصیتی مثل آیت‌ا... هاشمی و آیت‌ا... سیدحسن خمینی فراتر از جریانات سیاسی حزبی و گروهی هستند ولی به هر حال احترامی که این بزرگان در میان جامعه اصلاح‌طلبی کشور دارند، می‌تواند برای اصلاح‌طلبان منشأ اثر باشد.


اصلاح‌طلبان نقش مهمی در پیروزی آقای روحانی داشتند. فکر می‌کنید در انتخابات مجلس نقش طیف میانه‌رو برای همراهی با اصلاح‌طلبان چگونه است؟
حتما اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده مجلس نگاهی به شعارهای اعتدالی و بسیار کارساز جناب آقای دکتر روحانی، رئیس‌جمهور محترم دارند گرچه آقای رئیس‌جمهور فراتر از جریان سیاسی هستند و علاوه بر آن، رئیس‌جمهور کشور هم است پس رئیس‌جمهور همه است. خودشان شخصیت مستقل فراجناحی هستند درعین حال ایشان برنامه‌های خوب و وعده‌های خوبی را به مردم برای اداره کشور دادند که همه اینها همان خواسته اصلاح‌طلبان است و خواسته‌های اصولگرایان واقعی است.



من فکر می‌کنم روش اعتدالی که امروز دولت در پیش گرفته همان چیزی است که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان واقعی می‌خواهند و همان چیزی است که نیاز امروز کشور است. نکته بعد به نظر من اصلاح‌طلبان حتما باید رعایت خطوط قانونی را بکنند، راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و حفظ حرمت جایگاه ولایت‌فقیه به‌عنوان یک اصل پذیرفته‌شده در همه جریانات اصلاح‌طلب درون نظام یک مساله بسیاربسیار مهم است. من به‌عنوان عضو مجمع روحانیون مبارز این را می‌گویم و به‌عنوان کسی که در عرصه سیاسی فعال بودم عرض می‌کنم به هیچ‌وجه نباید اجازه داد انسجام اجتماعی ما که محور و مدارش هم رهبری هستند، مخدوش شود. نگاهی به حوادث تلخ پیرامونی ما در کشورهایی که فاقد این انسجام و این وحدت فرماندهی و رهبری هستند مثل مصر و کشورهایی که حتی حرکت‌هایی کردند اما به ثمر ننشست، نشان می‌دهد ما باید قدر آرامش کشور را بدانیم. امروز خوشبختانه کشور ما از نشاط سیاسی و آرامش بالایی برخوردار است.



گرچه من نشاط و آرامش سیاسی فعلی کشور را تا حدود زیادی مرهون نگاه اعتدالی دولت تدبیر و امید و شخص آقای رئیس‌جمهور می‌دانم. البته احساس می‌کنم بعضی از جریانات و برخی از افراد اشخاص تندرو این آرامش را برنمی‌تابند چون نام و نانشان در دعوا و تشنج‌آفرینی است. به‌خصوص آرامش و نشاط سیاسی که در دانشگاه‌ها ایجاد شده به ذائقه برخی افراد تلخ آمده و حرکت‌هایی می‌کنند که محیط دانشگاه را به تشنج بکشانند و نوعی تقابل ایجاد کنند. بیش از هر کسی دانشجویان عزیز باید مراقب این موضوع باشند و ضمن حفظ نشاط سیاسی فعالیت سیاسی سعی کنند که میدان در اختیار افراد اشخاص تندرو قرار نگیرد.


اشاره به مجمع روحانیون کردید، با توجه به اینکه شما هم عضو مجمع روحانیون هستید، آقای ابطحی یک جا اشاره کردند که مجمع برای ترویج عقاید برنامه‌هایی دارد؟
مجمع یک نهاد روحانی است که از زمان حیات حضرت امام با تاکید و راهنمایی و کمک حضرت امام تاسیس شد. این مجمع برای نهادینه کردن فرهنگ انقلاب آرمان‌ها و اندیشه‌های سیاسی، اخلاقی و اجتماعی امام برای خدمت به مردم خوب کشورمان تاسیس شد. چه در دوره حضرت امام چه بعد از رحلت حضرت‌امام(ره) ما سعی کردیم بر میثاقی که با مردم داشتیم پایبند بمانیم و بر ارزش‌ها تکیه کنیم.



البته ما فکر می‌کنیم که بهترین دفاع از نظام، اداره عاقلانه و خوب کشور است. نظام جمهوری اسلامی ایران که به نام اسلام تشکیل شده باید در میدان عمل بتواند بهترین را به عمل بیاورد. تعقل در اداره کشور، تعامل سازنده با دنیا، ایجاد رفاه و آسایش برای مردم، مدیریت خوب اقتصاد کشور و افزایش سطح بهره‌مندی و برخورداری آحاد جامعه از امکانات، رفع فقر و ظلم و تبعیض از جامعه، اهداف و آرمان‌هایی بوده که مجمع به آن پایبند بوده و هست. مجمع بر اساس این باورها بر اساس برداشتی که از مکتب فقهی سیاسی امام خمینی(ره) دارد فعالیت می‌کند و جلسه منظم هر دو هفته یک بار داریم و شورای مرکزی جلسه می‌گذارد.



در انتخابات‌ها نوعا مجمع سعی کرده در کنار سایر گروه‌های اصلاح‌طلب کمک فکری و تبلیغی و عملی کند. بنابراین مجمع روحانیون بر اساس وظیفه ذاتی و تاسیسی خودش همواره در صحنه بوده و بازهم خواهد بود گرچه بی‌مهری‌های زیادی هم به مجمع شده و می‌شود و اتهاماتی وارد می‌کنند، خوشبختانه مردم هوشمند و هوشیار هستند. درمجموع شخصیت‌های بزرگی از پیشکسوتان انقلاب و نهضت امام خمینی و یاران نزدیک حضرت‌امام حضور دارند که حضور آنها موجب دلگرمی علاقه‌مندان به راه امام(ره) و پیشرفت کشور است.


مجمع برای انتخابات برنامه خاصی ندارد؟
ما هنوز راجع به انتخابات بحث جدی در مجمع نکرده‌ایم ولی قطعا انتخابات حادثه و بزرگ و مهمی است که در کنار این حادثه نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم. مثل گذشته در زمان خودش سعی می‌کنیم نقش‌آفرینی لازم را داشته باشیم.



اخبار سیاسی - آرمان
کد مطلب: 43923
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *