۰
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۰
تکذیب همکاری ایران، حزب الله و سوریه در ساخت تاسیسات اتمی

ظریف: این ادعا مضحک است

وزیر امور خارجه ادعای هفته نامه اشپیگل درباره کمک ایران به سوریه برای ادامه فعالیت هسته ای را مضحک خواند و گفت این ادعا برای هراس افکنی و ایجاد زمینه جهت سیاست های غلط در سوریه است.
ظریف: این ادعا مضحک است
«محمد جواد ظریف» این سخنان را امروز روز یکشنبه در نشست خبری مشترک با «یانی کاسولیدی» وزیر امور خارجه قبرس مطرح کرد و گفت این ادعاها در راستای سیاست وحشت از برنامه صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران است.

در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره ادعای هفته نامه آلمانی اشپیگل مبنی بر کمک ایران به سوریه برای ساخت تسلیحات زیرزمینی و تولید بمب اتم، این مطلب را بیان کرد.

ظریف گفت: «این ادعا یکی از تلاش هایی است که برای ایجاد توهم در سطح بین المللی و تصور نگرانی از جمهوری اسلامی ایران توسط محافلی طراحی شده که زندگی آنها توام با خشونت، وحشت و هراس است؛ طرح این گونه ادعاها گاهی اوقات جنبه مضحک به خود می گیرد.»

وزیر امور خارجه تاکید کرد: «ما بارها اعلام کردیم نه در ایران و نه جای دیگر موافق سلاح هسته ای نیستیم و آن را به ضرر همه می دانیم و معتقدیم که تمامی سلاح های هسته ای باید برچیده شوند.»

روز گذشته مجله آلمانی "اشپیگل" با استناد به اطلاعات محرمانه مدعی ادامه فعالیت‌های اتمی سوریه در یک مرکز زیرزمینی شد که "نیروهای حزب‌الله از این منطقه حفاظت کرده و احتمالاً اعضای سپاه پاسداران نیز در این تاسیسات فعالیت می‌کنند."

بنا به ادعای اشپیگل این مرکز اتمی در نزدیکی شهر حمص قرار دارد. گفته می‌شود که بخش اصلی این تاسیسات، زیرزمین ساخته شده و به شبکه برق نیز متصل است.

بنا به این گزارش این تاسیسات در منطقه کوهستانی صعب‌العبور "کوثر" (Kusair) واقع شده و تنها دو کیلومتر از مرز لبنان فاصله دارد. در نزدیکی این مرکز اتمی رودخانه‌ای نیز جاری است. مراکز اتمی بطور معمول به آب فراوان نیاز دارند.

حمص و مرز لبنان و سوریه یکی از ناامن‌ترین مناطق این کشور است که ساخت تاسیسات اتمی در این منطق را دور از ذهن می سازد.

براساس گزارش اشپیگل، کارشناسان غربی پس از بررسی اسناد و تصاویر ماهواره‌ای اعلام کرده‌اند که این تاسیسات در چارچوب پروژه‌ای قرار دارد که با کد محرمانه "زمزم" از آن یاد می‌شود. در این تاسیسات "یک راکتور اتمی و دستگاه‌های غنی‌سازی اورانیوم" نصب شده است.

این در حالی است که سوریه پیمان‌نامه منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای را امضا کرده است و به نظر نمی رسد به راحتی آن را نقض کند.

از طرف دیگر منطقه ای که اشپیگل به آن اشاره می کند می تواند مورد هجوم جنگنده های رژیم اسرائیل قرار گیرد و نمی توان آن را منطقه امنی برای ایجاد تاسیسات اتمی به حساب آورد.

اسرائیل سابقه حمله نظامی به تاسیسات اتمی سوریه را داراست. در سال ۲۰۰۷ میلادی ۱۰ جنگنده اف ۱۵ نیروی هوایی اسرائیل در یک حمله شبانه تاسیسات اتمی سوریه در نزدیکی شهر دیرالزور را بمباران کردند.

اسرائیل تنها زمان اندکی پیش از راه‌اندازی رسمی این تاسیسات به انهدام آن مبادرت کرد. گفته می‌شود که در این حمله اسرائیل از "موشک‌های ماوریک و بمب‌های۵۰۰ کیلوگرمی" استفاده کرده است.
کد مطلب: 44136
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *