۰
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۳۶
نوری المالکی:

ارسال سلاح از ایران به سوریه مضحک است

نخست وزیر عراق «حضور نیروهای دجله در خارج از منطقه سبز را قانونی دانست» و تاکید کرد که ادعای انتقال سلاح از ایران به سوریه از خاک عراق مضحک است
نوری المالکی نخست وزیر عراق در گفت‌و گو با شبکه العربیه در پاسخ به سوالی درباره موضع این کشور در مورد سوریه تصریح کرد که من طرفدار حزب بعث نیستم ولی ما از حضور القاعده و تاثیر آن بر زندگی مردم منطقه نگران هستم.
نسبت به عملکرد برخی کشورهای منطقه در سوریه ملاحظاتی داریم
وی افزود: سوریه به عرصه نبرد منطقه‌ای مبدل می‌شود که این تقابل به دیگر مناطق نیز سرایت خواهد کرد.
مالکی ابراز داشت که ما نسبت به روش معارضان سوری و عملکرد برخی کشورهای همسایه و عربی در سوریه ملاحظاتی داریم.
وی با اشاره به اینکه همه کشورها عربی در مورد سوریه موضعی واحد ندارند، اظهار داشت که متاسفانه برخی متاثر از فضا هستند، ما موضع خودمان را داریم چرا که شرایط مثبت یا منفی سوریه بر ما تاثیر دارد و موضوع ما با کشوری که در منطقه دوری است و تحولات سوریه بر ما تاثیر دارد، فرق دارد.
نخست وزیر عراق گفت: ما باور داریم که ارسال سلاح تشدید بحران و کشته شدن بیشتر سوری‌ها را به همراه دارد و کسی از آن سود نمی‌برد.
از قرارداد تسلیحاتی با روسیه عقب نشینی نمی‌کنیم
مالکی در ادامه درباره قرارداد نظامی با روسیه اظهار داشت که ما از قرارداد تسلیحاتی عقب نشینی نمی‌کنیم و به زودی این قرارداد با تغییرات اساسی در مسیر خود باز خواهد گشت.
وی تاکید کرد که پرونده سلاح مورد بررسی جدید قرار گرفته است و برای احتیاط، نماینده و هیئت خرید سلاح را تغییر دادیم و هیچ واسطه‌ای نبوده است.
مالکی در پاسخ به سؤال مجری العربیه که مدعی شد مسئله انتقال سلاح از ایران به سوریه عامل درگیری بغداد با دولت کردستان است در حالی که می‌خندید گفت این صحبت‌ها برای منحرف کننده است.
دعوا در کردستان مربوط به خط سبز است
وی با اشاره به اینکه نه ایرانی‌ها و سوری ها چنین درخواستی مطرح نکرده‌اند، گفت: دعوا بر سر خط سبز است که مجلس آن را خط مرزی کردستان تعیین کرده است که این حقیقت غیرقابل بدعت است ولی برخی کردها می‌گویند این تقسیم‌بندی آمریکایی‌هاست اما چه طور دیگر طرح‌های آمریکا را قبول دارند و تنها این را رد می‌کنند.
وی اظهار داشت: مسئله این است که آنها با نیروها دجله که در محدوده خارج از خط سبز حضور دارند مشکل پیدا کردند، آنها می‌گویند چون در این مناطق نیز شهروندان کرد است نیروهای دجله نگران کننده هستند.
مالکی با اشاره به پایبندی دولت عراق به امنیت شهروندان کرد و موفقیت‌های اقتصادی مناطق شمالی تصریح کرد که اکنون گفت‌وگو جریان دارد تا ثبات حفظ شود و این سخن که دعوا بر سر مسیر ارسال سلاح از ایران به سوریه است، مضحک است.
وی افزود: حضور نیروهای نظامی دولت منطقه کردستان در خارج از منطقه غیر قانونی است ولی وجود نیروهای دجله قانونی است چرا که این منطقه حساس است و ارتش و پلیس باید هماهنگ شوند. طرحی داده‌ایم که مورد بحث قرار گرفته است.
مناطق مورد منازعه با کمیسیون‌های مشترک اداره شود
مالکی درباره این طرح گفت: راه حل این است که تنها کرکوک بر اساس قانون منطقه مورد منازعه است و دیگر مناطق چون نینوا، دیاله و صلاح‌الدین بر اساس حکم رئیس جمهور مشخص شده است و مناطق مورد نظر باید همانند توافقات ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ به طور مشترک اداره شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره انتخابات مجالس محلی عراق نیز گفت: قرار است که ائتلاف‌های جدید شکل بگیرد.
کد مطلب: 15391
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *