۰
سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۷

اتحادیه اروپا خواستار خویشتنداری ارمنستان و آذربایجان شد

مقامات اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی در خصوص حکم عفو رئیس‌جمهوری آذربایجان برای افسر آذری قاتل همتای ارامنه خود، از مقامات باکو و ایروان خواستند تا برای حفظ صلح در منطقه در کلام و عمل خویشتنداری داشته باشند.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری-اینترنتی «راس بالت»، "کاترین اشتون" مسئول اصلی سیاست خارجی اتحادیه اروپا و "اشتفان فیوله" عضو کمیسیون اروپایی در مسائل حسن همجواری نگرانی خود در رابطه با حکم عفو "الهام علی اف" رئیس‌جمهوری آذربایجان برای "رامیل صفروف" که پیش از این به جرم قتل یک افسر ارتش ارمنستان در سال ۲۰۰۴ به حبس ابد محکوم شده و هفته گذشته از سوی دولت مجارستان به مقامات باکو تحویل داده شد، را اعلام کردند.

در بیانیه‌ای که از سوی اتحادیه اروپا در این رابطه منتشر شده تاکید شده است: در جهت تامین ثبات در منطقه و تلاش برای ایجاد روابط مسالمت‌آمیز بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کمیسار فیوله بار دیگر از مقامات باکو و ایروان انتظار دارند تا چه در اقدامات خویش و چه در اظهارات علنی خود خویشتنداری کامل بخرج دهند تا هیچ اقدام تحریک آمیزی که موجب وخامت اوضاع در منطقه قفقاز شود، صورت نگیرد.

در این بیانه مشترک اشتون و فیوله یادآور شده‌اند که استرداد افسر محکوم به حبس ابد آذری از سوی دولت مجارستان به طرف آذربایجانی بر اساس «کنوانسیون استراسبورگ» کاملا اقدامی درست بوده، ولی این فرد باید در میهن خویش بقیه دوران محکومیت خویش را سپری کند.

روابط باکو و ایروان هفته گذشته بعد از آنکه بوداپست رامیل صفروف را به دولت آذربایجان تحویل داد، بشدت رو به وخامت گذاشت. این افسر آذری جمعه گذشته به کشورش بازگردانده شد تا دوره محکومیت خود را در آذربایجان سپری کند، ولی رئیس‌جمهوری این کشور این فرد را بلافاصله مورد عفو قرار داد. در واکنش به این اقدام "سرژ سرکیسیان" رئیس‌جمهوری ارمنستان روابط دیپلماتیک کشورش با مجارستان را متوقف کرد.

صفروف، ستوان ارتش آذربایجان در سال ۲۰۰۴ در جریان یک برنامه‌ همکاری ناتو تحت عنوان «مشارکت برای صلح»، با ستوان "گورگین مارگاریان" از ارتش ارمنستان درگیر شده و او را با ۱۶ ضربه چاقو به قتل رساند. این نظامی آذری گفته بود که افسر ارمنی به پرچم کشور آذربایجان توهین کرده بود. در اواخر سال ۲۰۰۸ دادگاه بوداپست این افسر آذری را به حبس ابد با حق عفو بعد از گذشت ۳۰ سال محکوم کرده بود.
کد مطلب: 5466
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *