۱
۰
پنجشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۲۲

درگیری‌ مرزی مجدد ارمنستان و آذربایجان

ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز (پنج‌شنبه) درگیری‌های مرزی خود را پس از یک روز آتش‌بس از سرگرفتند.
درگیری‌ مرزی مجدد ارمنستان و آذربایجان
ارمنستان و جمهوری آذربایجان امروز (پنج‌شنبه) درگیری‌های مرزی خود را پس از یک روز آتش‌بس از سرگرفتند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارتخانه‌های دفاع ارمنستان و جمهوری آذربایجان که یکدیگر را به شروع درگیری متهم می‌کنند، اعلام کردند که امروز دوباره حملات مرزی بین دو کشور آغاز شد.
این دو کشور درگیر در بیانیه‌های جداگانه اظهار کردند که از صبح پنج‌شنبه حملاتی در مرز شمالی دو کشور در جریان است و ایروان و باکو هر کدام تأکید دارند که به حمله طرف مقابل پاسخ می‌دهند.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: نیروهای ارمنستان صبح امروز بار دیگر به مواضع کشور در شهر مرزی تووز حمله کردند.
براساس این گزارش، ارتش ارمنستان روستاهای آغدام، دوندار قوشچو و وحیدلی را هدف حملات سنگین خمپاره‌ای قرار داد، در این حملات هیچ غیرنظامی آسیب ندید.
درگیری‌ها همچنان در منطقه ادامه داشته و ارتش آذربایجان کنترل شرایط را به دست گرفته است.
گفتنی است ارتش ارمنستان ۱۲ ژوئیه اقدام به حملات توپخانه‌ای به مواضع آذربایجان در منطقه مرزی تووز کرده و با پاسخ متقابل ارتش این کشور که تلفاتی نیز در پی داشت، عقب نشینی کرد.

در این درگیری چهار نفر از سربازان ارتش آذربایجان کشته و چهار نظامی دیگر نیز مجروح شدند. در درگیری‌های روز سه شنبه نیز هفت سرباز دیگر ارتش این کشور جان خود را از دست دادند.
ارمنستان و جمهوری آذربایجان که دهه‌هاست با یکدیگر درگیر هستند، از نیمه‌های شب چهارشنبه تا پنج‌شنبه صبح حملات خود را پس از سه روز درگیری متوالی متوقف کرده بودند.
وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به حملات ارمنستان به خاک جمهوری آذربایجان و همچنین سیاه‌نمایی‌های این کشور علیه آنکارا اعلام کرد: آنها سالهاست که به صورت غیرقانونی اراضی آذربایجان را تحت اشغال خود درآورده‌اند. این دورویی به وضوح نشان می‌دهد که چه کسی مانع اصلی برقراری صلح و ثبات پایدار در قفقاز جنوبی است.
طبق خبرگزاری آناتولی، این وزارتخانه با اشاره به بیانیه دیروز وزارت امور خارجه ارمنستان افزود: ارمنستان برای فرافکنی حملات متجاوزانه خود به آذربایجان دست به «سیاه‌نمایی ریاکارانه» علیه ترکیه نیز می‌زند. مقامات ارمنستان باید حواس خود را جمع کرده و به جای ایجاد مساله در قفقاز جنوبی٬ هر چه زودتر یاد بگیرند که بخشی از راه‌حل باشند.

در بیانیه مذکور با تاکید بر اینکه سیاست خارجی مبتنی بر اتهامات بی اساس نه به سود منطقه و نه منافع ارمنستان خواهد بود٬‌ آمده است: این رویکرد٬ هویت خود را با تفسیری یکجانبه و خصمانه از تاریخ ایجاد کرده و ذهنیتی است که سعی می‌کند تجاوزات غیرقانونی خود را مشروع جلوه دهد. این نگرش فلج کننده که منجر به ناسیونالیسم تهاجمی شده٬ غم انگیز بوده اما تعجب‌برانگیز نیست. مقامات ارمنستان باید حواسشان را جمع کرده و هرچه سریعتر یاد بگیرند که در قفقاز جنوبی بخشی از راه حل باشند، نه مشکل.
کد مطلب: 132956
برچسب ها: ارمنستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


موسوی
Romania
سلام این خبر باغرض ورزی بوده و اصلا چه ربطی به ترکیه دارد عجیب است