۰
سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۹:۳۱

تولید فازهای 17 و 18پارس جنوبی، اوایل پاییز آغاز می شود

نماینده سایت پروژه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی گفت: تولید زودهنگام از فازهای 17 و 18 پارس جنوبی اوایل نیمه دوم سال جاری آغاز می شود
تولید فازهای 17 و 18پارس جنوبی، اوایل پاییز آغاز می شود
محمود طرفه نژاد'  در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، ظرفیت تولید این فازها را ۱۲.۵ میلیون متر مكعب گاز غنی در روز عنوان كرد و گفت: در این دو فاز بعد از راه اندازی كامل، هفت هزار و ۵۰۰ بشكه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و سه هزار و ۵۰۰ تن ال.پی.جی در روز تولید خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول، روند اجرای این پروژه در مجموع ۸۱ درصد و در بخش پالایشگاه بیش از ۷۷ درصد و در بخش دریا نیز ۷۵ درصد پیشرفت داشته است.

به گفته وی در این فازها، دو خط لوله به طول ۱۱۰ كیلومتر برای انتقال گاز ترش و غنی از دریا به خشكی در این پروژه تعریف شده است كه راه اندازی این خطوط تا دو ماه آینده نهایی و گاز تولیدی تا زمستان امسال از دریا به خشكی منتقل می شود.

طرفه نژاد افزود: پالایشگاه گازی این دو فاز دارای چهار واحد است كه تا پایان امسال با راه اندازی نخستین واحد، تولید زودهنگام از این فازها با ظرفیت تولید روزانه ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مكعب گاز آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، میدان گازی پارس جنوبی یكی از بزرگترین منابع گازی مستقل جهان است كه برروی خط مرزی مشترك ایران و قطر در خلیج فارس و به فاصله ۱۰۰ كیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار گرفته است.

وسعت این میدان ۹ هزار و ۷۰۰ كیلومتر مربع است كه ۳ هزار و۷۰۰ كیلومتر از آن متعلق به ایران است و براساس آخرین برآوردهای انجام شده ذخیره درجای این بخش ، حدود ۵۰ درصد ذخایر شناخته شده كشور است.

همچنین این بخش از میدان دارای ذخیره بیش از ۱۹ میلیارد بشكه میعانات گازی است.

براساس مطالعات مخزن و نتایج حاصل از حفر چاه های اكتشافی، برداشت روزانه تا ۲۹ میلیارد فوت مكعب از میدان پیش بینی می گردد كه این میزان در قالب تقسیم بندی بلوك های دریایی به صورت ۲۴ فاز خواهد بود.

براساس آخرین برنامه ریزی های انجام شده از تولید گاز طبیعی ۲۴ فاز توسعه میدان، سه فاز جهت تزریق به چاه های نفتی، دو میلیارد فوت مكعب در روز برای تبدیل به ال ان جی و مابقی جهت تحویل به شبكه سراسری گاز كشور اختصاص یافته است.
کد مطلب: 622
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *