۲
سه شنبه ۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۶
کواکبیان در اجلاس 135 اتحادیه بین المجالس در ژنو تاکید کرد:

قطع حمایت از گروه‌های تروریستی برای حل بحران سوریه

نماینده هیات مجلس شورای اسلامی در اجلاس ۱۳۵ اتحادیه بین‌المجالس در مورد بحران سوریه گفت:قطع حمایت گروه‌های تروریستی همانند داعش و جبهه النصره برای حل بحران سوریه ضروری است.
قطع حمایت از گروه‌های تروریستی برای حل بحران سوریه
نماینده هیات مجلس شورای اسلامی در اجلاس ۱۳۵ اتحادیه بین‌المجالس در مورد بحران سوریه گفت:قطع حمایت گروه‌های تروریستی همانند داعش و جبهه النصره برای حل بحران سوریه ضروری است.
به گزارش ایلنا در بخشی از متن اظهارات مصطفی کواکبیان نماینده هیات مجلس شورای اسلامی در مورد ماده اضطراری تصویب شده در اجلاس ۱۳۵ اتحادیه بین‌المجالس در مورد بحران سوریه آمده است:

بحران سوریه یکی از دردناک‌ترین وضعیت‌های جاری در عرصه جهان است که منجر به کشته و زخمی شدن هزاران نفر مردم بی‌گناه و آواره شدن میلیون‌ها نفر در داخل و خارج از آن کشور شده است. به نظر ما مفاد هر قطعنامه یا تصمیم در مورد بحران سوریه باید مبتنی بر واقعیت‌های جاری و ریشه‌های اصلی این بحران باشد.
دخالت خارجی مهم‌ترین عامل تشدید اوضاع در سوریه بوده است. حمایت وسیع برخی قدرت‌ها و کشور‌ها از گروه‌های مسلح تروریستی مهم‌ترین عامل تشدید اوضاع و بروز بی‌ثباتی در سوریه بوده است.
متاسفانه مفاد پیش‌نویس قطعنامه مشترک ارایه شده از سوی هیات‌های پارلمانی آلمان و مکزیک متوازن نیست و مهم‌ترین عنصر ناامنی در سوریه یعنی حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی همانند داعش و جبهه النصره و لزوم قطع حمایت از این گروه‌ها نادیده گرفته شده است.
به نظر ما بحران سوریه تنها از طریق گفت‌وگوی سوری- سوری قابل حل و فصل است و برای بوجود آوردن فضای لازم برای این گفت‌وگو‌ها لازم است به طور همه جانبه با گروه‌های تروریستی فعال در سوریه مقابله کرد.
احترام به حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی سوریه باید مهم‌ترین عناصر هرگونه تصمیم جامعه بین‌المللی در مورد بحران در آن کشور باشد. کمک‌های بشردوستانه، بازسازی و بازگشت آوارگان نیز از موضوعات بسیار مهم سوریه است.
بخشی از وخامت اوضاع انسانی سوریه ناشی از تحریم‌های ظالمانه اقتصادی است که بر مردم این کشور تحمیل شده و بخشی دیگر ناشی از اقدامات گروه‌های تروریستی است که مانع از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به مردم در مناطق بحرانی می‌شود.
مردم سوریه مردمی صاحب تاریخ و تمدنی با سابقه‌اند و آن‌ها هستند که سرنوشتشان را تعیین می‌کنند بنابراین همه باید به رای این مردم احترام گذاشته و هرگونه اقدامی که در خاک سوریه اتفاق می‌افتد باید اصل حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را محترم بشمارد.
ایران در حمایت از فلسطین و تمامیت ارضی کشورهای عربی پیشتاز است
همچنین روز گذشته مصطفی کواکبیان عضو گروه بین المجالس جمهوری اسلامی ایران در یکصد و سی و پنجمین نشست اتحادیه بین المجالس جهان، در واکنش به اظهارات و ادعای اعضای هیأت پارلمان عربی، گفت: امروز، نماینده پارلمان عربی ادعای بی پایه ای را درباره دخالت ایران در امور داخلی دیگر کشور مطرح کرد، بر خلاف این ادعا، جمهوری اسلامی در حمایت از مردم فلسطین، دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی کشورهای عربی و کمک به آنها در مبارزه با گروه های تروریستی از قبیل داعش پیشتاز بوده است.
وی ادامه داد: متأسفانه هم اکنون شاهد دخالت آشکار سیاسی و نظامی برخی کشورهای منطقه در امور داخلی عراق، سوریه و یمن هستیم، دخالت این کشورها باعث تشدید اوضاع در این کشورها و تحمیل هزینه های جدی برای ملت های منطقه شده، کشورهایی که این ادعاها را علیه ایران مطرح می کنند به دفعات متعدد در اقدامات خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران شرکت داشته اند. نمونه بارز آن حمایت آنها از دیکتاتور عراق صدام حسین در جنگ علیه ایران بود، جنگی که منجر به کشته و زخمی شدن صدها هزار ایرانی شد، حمایت آنها از صدام منجر به گستاخی بیشتر صدام از حمله در حمله و اشغال کویت شد.
کواکبیان افزود: به اعتقاد ما طرح این ادعاهای بی اساس باعث انحراف افکار عمومی از خطرات جدی از جمله تهدیدات رژیم صهیونیستی در منطقه و دخالت آشکار و گسترده قدرت های غربی می شود، سیاست اصولی جمهوری اسلامی همواره مبتنی بر اصل عدم مداخله در امور داخلی دیگران و همزیستی مسالمت آمیز و برادرانه با کشورهای منطقه بوده است.
عضو گروه بین المجالس جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: ما همیشه تلاش کرده ایم که روابط خوب و دوستانه همسایگی را با همسایگانمان از جمله در خلیج فارس توسعه ببخشیم و تنش را از منطقه مان حذف کنیم. ما بار دیگر بر علاقه و دعوتمان برای گفتگو با رویکرد رفع سوءتفاهمات و احیای روابط دوستانه ای که مردمانمان در طول تاریخ از آن بهره بردهاند، تاکید می نماییم.
کد مطلب: 62493
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *