۱
جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۰
معدن زغال‌سنگ زمستان یورت شش ماه تعطیل شد

21 کشته و 10 محبوس، حاصل فاجعه‌ی روز سیزده

فقط خدا می‌داند چند نفر آن‌ زیر مانده‌اند. کارگران بدون‌بیمه و بی‌حقوق که خوش‌حقوق‌ترین‌شان ماهی کمتر از ۹۰۰ هزارتومان دستمزد می‌گرفت و روزمزدهایشان روزی ۳ هزار تومان، حالا زیر خروارها سنگ‌ زغالی‌رنگ خاموش شده‌اند. آن‌قدر خاموش و بی‌صدا و ساکت که حتی تعدادشان را هم کسی نمی‌ٔداند.
21 کشته و 10 محبوس، حاصل فاجعه‌ی روز سیزده

فقط خدا می‌داند چند نفر آن‌ زیر مانده‌اند. کارگران بدون‌بیمه و بی‌حقوق که خوش‌حقوق‌ترین‌شان ماهی کمتر از ۹۰۰ هزارتومان دستمزد می‌گرفت و روزمزدهایشان روزی ۳ هزار تومان، حالا زیر خروارها سنگ‌ زغالی‌رنگ خاموش شده‌اند. آن‌قدر خاموش و بی‌صدا و ساکت که حتی تعدادشان را هم کسی نمی‌ٔداند.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، این چند ده نفر کارگر محبوس‌شده‌ی احتمالی، جزو همان گروه چندین نفره‌ای هستند که ماه‌هاست حقوق نگرفته‌اند و بیمه‌ای هم برایشان در کار نبوده است. نام‌شان در هیچ‌جا ثبت نشده و به همین دلیل، کسی آمار دقیقی از آنها ندارد. وقتی شخص رییس «یورت» هم ناپیدا باشد، آمارها ناقص می‌شود و گاهی همدیگر را نقض می‌کنند.
شاید باورش سخت باشد اما معدن زغال‌سنگ یورت همین چند سال پیش، معدن نمونه‌ی ایمنی شده بود. خبرش را از زبان محمود صادقی، نماینده‌ی مجلس می‌توان مستند و دقیق در شبکه‌های اجتماعی خواند و ذکر آن در این بخش کوچک فقط دردآور خواهد بود. معدن یورت با همه‌ی جلال و درآمد بالایش، حتی به سیستم سنجش گاز و سامانه‌ی هشداردهنده نیز مجهز نبود. کارگرانش که باید ماسک اکسیژن همراه می‌داشتند هم بارها گلایه کرده بودند که هوا کم می‌آورند و صندوقچه‌های نجات پشت‌شان هوای آنها را ندارد. اما گوش شنوایی برایشان پیدا نشده بود تا فاجعه رخ داد.
در خبرها آمده که، بعد از فرو ریختن دیواره‌های زغالی «یورت» در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه‌ی روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت رخ داد، بیشتر از ۲۰ نفر از کارگرانی که بیرون آمده بودند، دوباره به درون معدن برگشتند تا دوستانشان، رفقایشان و همکارانشان را نجات بدهند اما در نهایت مرگ به رویشان آغوش گشود.
پیکر ۲۱ نفر از داخل معدن ‌بیرون آورده شده اما تا بعد از ظهر جمعه اعلام شد که 10 نفر در معدن باقی مانده اند. 81 نفر هم مصدوم شده بودند که فقط 10 نفر آنها بستری هستند و بقیه یا به صورت سرپایی درمان شده اند، یا مرخص شده اند.
صادقعلی مقدم مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان بعداز ظهر جمعه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در مورد آخرین وضعیت روند امدادرسانی در معدن «یورت» آزادشهر گفت: در روز چهارشنبه که عملیات را آغاز کردیم توانستیم به عمق 1250 متری تونل برسیم و موفق شدیم 21 نفر از جانباختگان را خارج کنیم اما در ادامه با ریزش تونل مواجه شدیم که این مسئله کار ما را با مشکل مواجه کرد. وی افزود: امروز علی‌رغم تلاش‌های زیادی که انجام شد به دلیل همان ریزش شدید سقف بالایی تونل، مجبور شدیم که عملیات بازسازی و ایمن‌سازی را انجام بدهیم. این کار تقریبا انجام شده و امیدواریم که به قسمت دوم تونل که عزیزانی در آن گرفتار هستند دسترسی پیدا کنیم. رئیس مدیریت بحران استان گلستان عنوان کرد: از روزی که کار را آغاز کردیم متخصصان با تجهیزات کامل در کمترین زمان حضور پیدا کردند. امروز هم نیاز به تجهزات جدیدی داشتیم که بلافاصله ارسال شد.
تیم کارشناسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز برای بررسی حادثه انفجار در معدن زمستان یورت آزادشهر به منطقه رفته بود. این تیم متشکل از 17 مهندس از جمله مشاور وزیر در امور بین الملل، مهندس اصابتی مدیرکل بازرسی وزارت، مهندس مظفری رییس مرکز تحقیقات و حفاظت فنی و بهداشت کار وزارت و مهندس تاج الدینی مدیرکل امورحمایتی و توانمندسازی وزارت است که در منطقه حضور یافتند. هدف از این سفر پیگیری امور مستمری معدنچیان، سرکشی و پیگیری سایر امورات کارگران معدن و همینطور بحث ایمنی معادن است.
فاجعه‌ی یورت حادثه‌ی کمیابی نیست اما احتمالا مرگ‌بارترین آنها لقب بگیرد. حادثه ای که کاگرانی را به کام مرگ کشاند‌ که به گفته‌ی علیرضا ابراهیمی، یکی از نمایندگان گلستان در مجلس، برخی از آنها شش تا ۱۲ ماه حقوق عقب‌مانده داشته و حتی بیمه‌ی مطلوبی نداشته‌اند.
به گفته‌ی «نعمت‌زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت، معدن یورت دست‌کم شش ماه تعطیل خواهد بود، شش ماهی که اگر حتی صرف فکر کردن به جلوگیری از چنین حوادثی بشود هم یک گام به جلو برداشته‌ایم.

کد مطلب: 69428
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *