۰
دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۴

عدم برگه معاینه فنی یک‌سوم از کامیونها

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور با بیان اینکه ناوگان کامیونی و اتوبوسی برون‌شهری باید هر 6 ماه و 3 ماه بسته به سال ساخت برگه معاینه فنی بگیرند، گفت: بدون معاینه فنی، کارت هوشمند ناوگان غیرفعال خواهد شد.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور با بیان اینکه ناوگان کامیونی و اتوبوسی برون‌شهری باید هر 6 ماه و 3 ماه بسته به سال ساخت برگه معاینه فنی بگیرند، گفت: بدون معاینه فنی، کارت هوشمند ناوگان غیرفعال خواهد شد.
به گزارش فارس، عباس مجیدی‌نژاد امروز در حاشیه دومین نمایشگاه حمل‌ونقل در تهران در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: معاینه فنی برای ایمنی تردد محیط زیست و رفتار حمل‌ونقلی کشور مؤثر است. 
وی ادامه داد: معاینه فنی متأسفانه فقط زمانی که آلودگی هوا به شدت افزایش می‌یابد، مطرح می‌شود که آن هم به دلیل نبود فرهنگ‌سازی از سوی سازمان‌های دولتی است. 
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودروی کشور با بیان اینکه معاینه فنی به دو بخش خودروهای سبک و سنگین تقسیم می‌شود، گفت: در بخش برون‌شهری طی همکاری با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کلاس‌های آموزشی با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای، دانشگاه تربیت مدرس و انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو برگزار شد و در حال حاضر حدود 200 نفر مدیر فنی و 200 نفر کاربر خط این دوره‌ها را گذرانده‌اند و برای اولین بار استانداردهای آموزشی برای این مورد تدوین شده است. 
مجیدی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر 140 مرکز معاینه فنی خودرو سنگین در کشور فعال است، گفت: مجوز این مراکز از سوی سازمان راهداری صادر شده است. 
وی فاصله زمان مراجعه خودروها را برای معاینه فنی از سال ساخت برای خودروهای ساخت 4 سال و برای خودروهای سنگین یک سال اعلام کرد و گفت: اگر کامیون تا 10 سال عمر داشته باشد، باید هر 6 ماه و اگر بیش از 10 سال عمر داشته باشد، باید هر سه ماه یکبار بابت اخذ برگه معاینه فنی مراجعه شود. 
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور تأکید کرد: اگر ناوگان عمومی جاده‌ای برگه معاینه سنگین دریافت نکنند، کارت هوشمند آنها غیرفعال می‌شود. 
مجیدی‌نژاد گفت: در حال حاضر 140 مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در کشور فعال است؛ سال قبل تعداد یک میلیون و 300 هزار برگه معاینه فنی در بخش کامیونی صادر شد. 
وی افزود: هم اکنون تعداد خودروهای موجود در کشور حدود 22 میلیون دستگاه خودرو سبک و سنگین است که شامل 2 میلیون دستگاه خودرو سنگین و 20 میلیون دستگاه خودرو سبک است که از این 2 میلیون دستگاه خودرو سنگین یک سوم آنها برگه معاینه فنی نمی‌گیرند که اغلب کامیون‌های درون‌شهری هستند، چون کارت هوشمند ندارند و سیستم نظارت بر آنها و جود ندارد.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور ادامه داد: تفاهم‌نامه ما با سازمان راهداری همچنان برقرار است.
مجیدی‌نژاد افزود: طبق دستورالعمل ماده 4 سال 95 مراکز معاینه فنی سبک و سنگین باید از یکدیگر جدا باشند.
وی ادامه داد: از سال 94 مراکز معاینه فنی آنلاین شده‌اند، اما مشکلی در بخش ناوگان سبک با خودروهای دوگانه‌سوز داریم، زیرا نبود زیرساخت‌ و ساختارهای غلط گذشته امروز برای مراکز معاینه فنی مشکل ایجاد کرده است.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودروی کشور ادامه داد: در واقع خودروها به سه سبک دوگانه‌سوز می‌شوند، یا دوگانه‌سوز شرکتی هستند و یا توسط کارگاه‌های مجاز دوگانه‌سوز شده‌اند و یا کلاً غیرمجاز دوگانه شده‌اند که البته کارگاه‌های مجاز دوگانه‌سوز کردن خودرو اکنون غیرفعال هستند.
مجیدی‌نژاد ادامه داد: 2.4 میلیون خودرو سبک در کشور داریم که توسط خودروسازها دوگانه‌سوز شده‌اند و در کارت آنها نیز قید شده است. همچنین یک میلیون خودرو توسط کارگاه‌های مجاز دوگانه‌سوز شده‌اند و طبق شواهد حدود 1.7 میلیون خودرو توسط کارگاه‌های غیرمجاز دوگانه‌سوز شده‌اند که در این حوزه مشکل داریم.
وی اظهار داشت: پیشنهاد شده است که از این پس به خودروهایی که معاینه فنی ندارند، سوخت ارائه نشود، اما این موضوع نهایی نشده است و لازم است در این حوزه سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف با یکدیگر همکاری کنند.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودرو کشور افزود: مشکل دیگری که در بحث خودروهای دوگانه‌سوز و معاینه فنی آنها داریم کمبود آزمایشگاه‌های هیدروتست است که مجوز آنها باید از سوی وزارت صنعت صادر شود و سازمان استاندارد نظارت کند، اما استاندارد اعلام کرده است که هیچ یک از این کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های هیدروتست تحت نظارت آنها نیستند. 
مجیدی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کارگاه مجاز دوگانه‌سوز کردن خودرو نداریم، گفت: هم اکنون 60 واحد فعال هیدروتست در حوزه دوگانه‌سوز کردن خودرو و مخازن آنها داریم و 200 واحد نیز در شرف راه‌اندازی است.
وی ادامه داد: 470 مرکز معاینه خودرو سبک داریم که 200 مرکز آن مجهز به تست چشمی هستند و می‌توانند در تشخیص استانداردهای خودروهای گازسوز، تست چشمی انجام دهند. 
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودروی کشور همچنین درباره نرخ تعرفه صدور معاینه فنی برای خودروهای سبک و سنگین گفت: این رقم برای خودروهای سنگین 350 هزار ریال و برای خودروهای سبک 220 هزار ریال است.
مجیدی‌نژاد افزود: نرخ ما توسط هیأت وزیران تصویب می‌شود که نرخ کنونی 2 سال پیش تصویب شد و ثابت مانده است، در حالی که ما مالیات زیادی می‌دهیم و مالیات نیز افزایش یافته است. 
وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده از دیگر مشکلات ما است، گفت: نرخ‌های مراکز معاینه فنی مصوب دولتی است، اما بخش‌های شرکتی و حقوقی ارزش افزوده را پرداخت می‌کنند، در حالی که بخش‌های حقیقی این رقم را نمی‌پردازند و این موجب ایجاد تعرفه‌های دو نرخی شده است.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز معاینه فنی خودروی کشور با اشاره به اینکه دولت و بانک‌ها هیچ حمایتی در راه‌اندازی مراکز معاینه فنی خودروها ندارند، گفت: راه‌اندازی یک خط سبک مراکز معاینه فنی با جک حدود 200 میلیون تومان هزینه دارد و این غیر از مکان و دوربین‌های پلاک‌خوان است. 
کد مطلب: 79105
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *