۰
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۳

افزایش جرایم سایبری

رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) اعلام کرد: جرایم سایبری در کشور از سال 1390 تاکنون 900 درصد افزایش یافته است.
رئیس پلیس تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا) اعلام کرد: جرایم سایبری در کشور از سال 1390 تاکنون 900 درصد افزایش یافته است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار سید کمال هادیان فر روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: افزایش این میزان جرم در فضای مجازی به این معناست که به ازای هر یک هزار و 400 نفر یک جرم در فضای سایبری در حال رخ دادن است.
وی در حوزه پیام رسان های خارجی نیز اظهار کرد: طبق اطلاعات ارزیابی شده 49،5 درصد جرایم فضای مجازی در تلگرام اتفاق می افتد.
رئیس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه بیش از 937 هزار وب سایت با دامنه (آی . آر) در کشور فعالیت می کنند، افزود: امروز 40 میلیون کاربر در تلگرام و 20 میلیون کاربر در اینستاگرام فعالیت می کنند که باید بگویم که این دو پیام رسان خارجی هیچ نوع سروری در داخل کشور ندارند.
سردار هادیان فر توضیح داد: روزانه بین 6 تا 7 میلیون حمله ساییری در کشور انجام می‌شود که اکثریت آنها دفع می‌شود به طوری که در سال گذشته، 296 حمله سایبری جدی در کشور داشتیم که مبدأ و منشاء 50 درصد از این حملات سایبری از سوی آمریکا، چین و 30 درصد از سوی برخی از کشورهای اروپایی مثل هلند و آلمان بوده است.
وی با اشاره به اینکه در اجرای این حملات سایبری سازمان یافته از سوی دشمنان؛ بانک ها و موسسات پولی و مالی در اولویت و هدف اصلی قرار دارند، گفت: همچنین زیرساخت های مخابراتی، حوزه های انرژی مثل برق و گاز، صنایع پخش فرآورده های نفتی نیز جزء اهداف حملات سایبری اخیر بوده اند و اساسا این حملات به دنبال اختلال در نظام پولی و بانکی و زیرساخت های کشور صورت می گیرد و در حوزه پولی و بانکی بیشتر بانک هایی مورد هدف واقع شدند که دارای بیشترین مشتری و گردش مالی بودند و بیشترین حملات از نوع ( دیداس - یعنی ایجاد اختلال) بوده است اما با وجود تلاش های بسیار زیاد از سوی مجرمان فضای مجازی و سایبری باید بگویم تاکنون هیچ آسیب جدی به زیر ساخت های کشور نداشتیم و با هم افزایی دستگاه های مسئول اقدامات مقابله ای و پیشگیرانه مطلوبی صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: از 7.3 میلیارد جمعیت دنیا ، 4.2 میلیارد نفر در زمان حاضر به اینترنت و فضای مجازی دسترسی دارند که در کشور ما در سال 92 این عدد 3 میلیون و 400 هزار نفر بود و امروز بر اساس آمار وزارت ارتباطات به 56 میلیون نفر افزایش یافته است.
رییس پلیس تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا ناجا) به رشد 10 برابری استفاده از اینترنت در کشور، اشاره کرد و یادآور شد: هم اکنون 56 میلیون سیم کارت در اختیار مردم در سراسر کشور قرار دارد که از این میزان نزدیک به 80 درصد از 'اینترنت همراه' استفاده می کنند، همچنین بیش از 412 میلیون کارت بانکی در کشور در اختیار مردم وجود دارد؛ یعنی به طور متوسط هر ایرانی 5 تا 6 کارت بانکی دارد.
سردار هادیان فر همچنین به رشد 3 هزار و 200 درصدی (استارت آ پ ها ) در کشور اشاره کرد و با طرح این سوال که چقدر متناسب با این شرایط لایه های امنیتی پیش بینی شده، افزود: در هزار و 38 شهر و 28 هزار روستا اینترنت نسل سوم و چهارم داریم.
وی در ادامه با بیان اینکه در حوزه کسب و کارهای اینترنتی، 51 هزار نفر متقاضی فعال سازی فروشگاه اینترنتی و کسب نماد (اعتماد) هستند که از میان این متقاضیان 31 هزار نفر موفق به دریافت این نماد شده اند، گفت: لازم می دانم به مردم عزیز بگویم برای خریدهای اینترنتی صرفا از فروشگاه های دارای نماد اعتماد خریداری کنند.
رییس پلیس فتای ناجا با اشاره به وضعیت جرایم سایبری رخ داده در کشور نیز گفت: از بدو تأسیس پلیس فتا تاکنون(طی 6 سال گذشته) به 120 هزار فقره پرونده رسیدگی شده و بیش از 86 درصد پرونده ها در حوزه جرایم سایبری کشف و بیش از 70 هزار مجرم سایبری دستگیر که 77 درصد آقایان و 33 درصد خانم ها بوده اند.
وی همچنین به رشد نزدیک به 10 برابری جرایم در حوزه فضای مجازی اشاره کرد و افزود: برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی، مزاحمت های اینترنتی، کلاهبرداری های رایانه ای، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و انتشار فیلم های خصوصی افراد در شبکه های اجتماعی در صدر جرایم سایبری هستند که برداشت های غیر مجاز از حساب بانکی افراد در سال 96 نسبت به سال 95، 61.5 درصد، مزاحمت های اینترنتی، 60 درصد ( اساسا این مزاحمت ها برای دختر خانم ها و خانم ها)، کلاهبرداری رایانه ای بیش از 55 درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب بیش از 31 درصد، انتشار فیلم های خصوصی و خانوادگی بیش از 22 درصد افزایش داشته که بیشترین جرایم سایبری مربوط به تهران بزرگ، خراسان رضوی، فارس و اصفهان و کمترین جرایم نیز در استان های یزد، لرستان، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد و جزیره کیش اتفاق افتاده است.
سردار هادیان فر در ادامه تصریح کرد: براساس مأموریت تکلیفی که قانون به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرده است، تأمین امنیت فضای مجازی به پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا واگذار شده و این پلیس امروز در 140 مرکز استان، شهرستان و شهرهای بالای 200 هزار نفر مستقر است و به مأموریت های محوله خود می پردازد به طوری که در اواخر سال 96 توفیق یافتیم در تمامی مراکز استان آزمایشگاه های (ادله دیجیتال) را راه اندازی کنیم که 22 فقره از این آزمایشگاه ها کاملا بومی و با تکیه بر توان، دانش و بهره مندی از ظرفیت متخصصان فنی داخلی طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تشخیص، پیشگیری و مقابله با جرایم سایبری از اولویت های این پلیس است، افزود: دستاوردهای پلیس فتا که حاصل 6 سال فعالیت این پلیس است باعث ایجاد احساس امنیت در بین کاربران شده است ضمن اینکه فضا برای ارتکاب جرم مرتکبان سخت تر شده است به طوری که از سال 92 تاکنون به طور متوسط، 86 درصد پرونده ها منتج به کشف شده و زمان رسیدگی به پرونده ها از 33 روز به 15 روز کاهش یافته است.
رییس پلیس تولید و تبادل اطلاعات ناجا (فتا ناجا) در پایان گفت: امروز 54 هزار نفر در قالب (همیاران سایبری) در حوزه پیشگیری با پلیس فتا همکاری دارند و توانسته ایم با برگزاری کارگاههای آموزشی گام های مطلوبی در راستای اقدامات پیشگیرانه برداریم که طرح کودک و اینترنت (کوا) یکی از طرح هایی است که با مشارکت وزارت ارتباطات، آموزش و پرورش و پلیس از اواخر سال 95 آغاز و در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و مطابق این طرح تاکنون بیش از 210 هزار دانش آموز در استان ها و شهرستان های مختلف و در قالب کارگاه آموزشی تحت آموزش قرار گرفتند. همچنین بیش از 600 هزار نفر از اصناف و سازمان های مختلف که از پلیس فتا درخواست کارگاه آموزشی داشتند تحت آموزش قرار گرفتند.
کد مطلب: 85743
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *