۰
شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۳

آغاز فروش ارز توسط مردم در بانك‌ها

از صبح امروز شنبه هشتم مهر ماه مردم مي‌توانند به شعب تمامي بانك‌ها مراجعه كرده و ارز خود را عرضه كنند و همه بانك‌ها نيز مي‌توانند ارز مردم را خريداري كنند.
مينو كياني‌ راد ـ معاون ارزي بانك مركزي ـ در گفت‌وگو با ایسنا، با بيان اين‌كه عرضه‌ي ارز به مركز مبادلات ارزي چيزي بود كه مدنظر ما بود، اظهار كرد: منتهي برنامه‌ريزي كرديم كه بانك‌ها دريافت ارز را انجام دهند، بنابراين روز پنج‌شنبه بخشنامه‌اي صادر كرديم كه بانك‌هاي عامل هم مي‌توانند تحت چارچوب مركز مبادلات ارزي نسبت به دريافت ارز يا خريد ارز از مردم اقدام كنند و قيمتي كه تعيين مي‌شود با توجه به نرخي است كه مركز مبادلات اعلام مي‌كند.

وي در پاسخ به اختلاف بين نرخ ارز در مركز مبادلات و در بازار آزاد گفت: بين اين دو نرخ فاصله‌اي وجود دارد ولي بايد گفت كه بخشي از بازار آزاد تصنعي است.

كياني‌راد تاكيد كرد: در حال حاضر عرضه‌ي ارز از سوي مردم مي‌تواند در تمام بانك‌ها صورت گيرد و همه بانك‌ها مي‌توانند ارز را خريداري كنند و مصارفشان هم در همين چارچوب اولويت‌هاي تعيين و مشخص‌شده است .

افزايش تعداد بانك‌هاي عامل
معاون ارزي بانك مركزي اظهار كرد: ما توانستيم سه بانك عامل ديگر را آموزش دهيم براي اين‌كه بتوانند مشتريان اين بانك‌ها به اين مركز مراجعه كنند، اما عمليات مربوط به نقل و انتقال ارز از طريق بانك‌هاي ملت و كشاورزي انجام مي‌شود.

وي اظهار كرد: سه بانك پاسارگاد، پارسيان و توسعه صادرات از امروز شروع به كار مي‌كنند با همان چارچوبي كه تعريف شده‌اند.

معاون ارزي بانك مركزي ادامه داد: برنامه‌ريزي انجام شده كه سه بانك ديگر نيز امروز براي آموزش بيايند و براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته ترتيبي داده‌ايم كه هر دو روز سه بانك را آموزش دهيم.

كياني‌راد با بيان اين‌كه تجهيزات و ميز براي سه بانك ياد‌شده در اين مركز فراهم شده و آنها از امروز شروع به كار مي‌كنند، عنوان كرد: ترتيبي داده‌ايم كه همه بانك‌ها بتوانند دراين طرح مشاركت داشته باشند، اما عامليت كار نقل‌وانتقال فقط توسط همان دو بانك ملت و كشاورزي انجام مي‌شود.

نگراني براي كمبود ارز نداريم
معاون ارزي بانك مركزي تاكيد كرد كه در مركز مبادله دارندگان و متقاضيان ارز نگراني براي كمبود ارز وجود ندارد، چرا كه معاملات در اين مركز الكترونيكي است.

كياني راد با تاكيد براين‌كه نگراني از كمبود ارز در اين مركز بي‌مورد است، گفت: ذخائر ارزي ارز امروز به‌طور بي‌سابقه‌اي بالا است و در اين باره نبايد نگران بود.

وي افزود: بايد اجازه داد تا مدتي از فعاليت مركز مبادله‌ي دارندگان و متقاضيان ارز بگذرد، اما من معتقدم تا ۱۵ روز بعد از آغاز فعاليت اين مركز نتايج آن در بازار مشخص مي‌شود.

معاون ارزي بانك مركزي درباره‌ي نحوه محاسبه نرخ ارز در اين مركز نيز گفت: پس از در نظر گرفتن سبدي از ارز‌هاي معامله شده در صرافي‌هاي مجاز و نه در دست دلالان كه معاملات صوري انجام مي‌دهند، نرخ اوليه به دست مي‌آيد و پس از كم‌كردن رقم كارمزد از آن، دو درصد نيز از آن كاسته مي‌شود و در نهايت نرخ مركز به دست مي‌آيد.
کد مطلب: 8660
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *