۰
دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۲۵

خالق «مانا ومانی» پس از سی سال حسرت ، دیگر چیزی به یاد نمی آورد

خالق «مانا ومانی» پس از سی سال حسرت ، دیگر چیزی به یاد نمی آورد

ارکستر موسیقی پارس در حالی قرار است اپرای مانی ومانا از ساخته های حسین دهلوی را به صحنه برد که خالق آن، پس ازسی سال انتظار برای اعطای مجوز اجرا ، دیگر چیزی را به یاد نمی آورد .
به گزارش پایگاه خبری فریادگر درنشست خبری ارکستر موسیقی پارس که صبح دیروز با حضور ناصر نظر، علیرضا شفقی نژاد و جمعی از اهالی رسانه برگزارشد ناصرنظر درباره این اپرا توضیح داد: متاسفم که حسین دهلوی خالق این اپرا سی سال تمام ، در حسرت به اجرا درآمدن این اثر بزرگ ، صبح خود را شب کرده و چشم به اجازه مسئولینی دوخت که هرگز مجوزی برای اجرای این اپرا صادر نکردند. وی افزود: درحال حاضر آقای دهلوی از بیماری فراموشی رنج می برد و به سختی چیزی به یاد می آورد وبه همین دلیل نه تنها به روند تمرینات ما کمکی نمی توانستند بکنند بلکه حتی نمی توانند از به نتیجه رسیدن سال های سال حسرت و افسوس برای عدم اعطای مجوز این اپرا خوشحال شده و لذت ببرد. این هنرمند با بیان این که این کنسرت یک اثر جهانی است و متولیان موسیقی باید به آن توجه کنند و از آن برای اجرا در خارج از کشور حمایت کنند ، افزود: این اپرا در طول این سال ها در خارج از ایران چندین بار اجرا شده و استقبال گسترده ای نیز از آن شده بود اما متاسفانه تاکنون اجازه اجرای آن در ایران وتوسط یک هنرمند ایرانی صادرنشده بود . ناصر نظر در پاسخ به اين سوال كه آيا بخش هایی از اين اپرا حذف شده است ،گفت:به دلایلی زمان اين اپرا از دو ساعت و ۴۵ دقيقه به دو ساعت كاهش پيدا كرده است اما در عين حال چيزي از آن حذف نشده بلكه قسمت‌هايي از آن ويرايش شده است. وی افزود: روال كلاسيك كار همان گونه است كه حسين دهلوي آن را نوشته است و ما تنها با توجه به شرايط امروز بدون اينكه لطمه‌اي به كار بزنيم قسمتي از آن را ويرايش كرديم. وی نسبت به اجرای این کنسرت در جشنواره موسیقی فجر اظهارامیدواری کرد و در خصوص مشکلات اجرای اپرا در ایران، تصریح کرد: به دلیل آن که این اپرا توسط کودکان اجرا می‌شود؛ امیدواریم هیچ مشکلی متوجه آن نشود.
نظر ادامه داد: در اين اپرا بازيگراني به اجرا مي‌پردازند كه در عين حال خوانندگان خوبي هم هستند و بازي و حركت در اپرا نقش ويژه‌اي دارد. او با تاكيد بر اينكه بازي و حركت فضاي اپراي «مانا و ماني» را مي‌سازد، افزود: پيانو، اركستر بادي و اركستر پركاشن در اين اثر شنيده مي‌شوند و باعث مي‌شود كه كار به روحيه بچه‌ها نزديك‌تر باشد اين در حالي بود كه اگر از سازهاي زهي استفاده مي‌كرديم فضاي كار دراماتيك جلوه مي‌كرد.
این هنرمند گفت: فكر نمي‌كنم در هيچ كجاي دنيا يك موسيقيدان براي بچه‌ها اپرا نوشته باشد اما دهلوي اين كار را كرده است در حالي كه طيف‌هاي مختلف مخاطب را در بر مي‌گيرد. اميدوارم مديران مدرسه‌ها نيز از اين برنامه استقبال كنند تا دانش‌آموزان ببينند تا بچه‌هايي از جنس خودشان چگونه روي صحنه هنرآفريني مي‌كنند.
در بخش ديگري از اين نشست خبري، شفقي‌نژاد رهبر گروه کر درباره این اپرا اظهار كرد: خيلي‌ها تصميم داشتند اين كار را انجام دهند اما موفق نشدند. البته علي رهبري چند سال پيش اين اثر را با اركستر اسلواكي ثبت كرد و در خارج از كشور هم به روي صحنه برد.
وی افزود: اين اولين بار است كه اثر يك استادي كه قيد حيات است و سي سال دغدغه اين كار را داشت با حضور خودش روي صحنه مي‌رود و اگرچه که استاد اکنون بیمار است اما همین که پس از این همه سال، در زمان حیات ایشان به صحنه میرود نیزجای خوشحالی دارد.
رهبر گروه کر ادامه داد: ما ازفروردین امسال که تمرینات این کنسرت را آغاز کردیم به کنسرتی فراگیرو نه تنها کودکانه اندیشیدیم ؛ با گروهی ۲۵۰ نفره آغاز کردیم و در آن از بازی و حرکت نیز بهره بردیم.
وی افزود: با استفاده ازانيميشن‌ها تلاش می کنیم تا كودكان را علاقمند و با اجرا همراه کرده وکیفیت اجرای اپرا که موضوع سنگینی است با همراهی مسايل فني موردی است که امیدواریم مورد توجه بزرگسالان قرار گیرد.
اپراي «مانا و ماني» اثر حسين دهلوي به رهبري عليرضا شفقي‌نژاد از ۱۷ تا ۲۱ مهرماه هر شب ساعت ۱۷ به روي صحنه مي‌رود و مخاطبان براي تهيه بليت مي‌توانند به سايت آموزشگاه پارس مراجعه كنند.

کد مطلب: 9016
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *