۰
چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۵۲
کواکبیان در نشست عمومی دور دوم بررسی مشکلات منطقه 18:

مجلس مرکز انحصاری قانونگذاری کشور است

امیدواریم شهردار جدید با تمام وجود در خدمت مردم به ویژه مناطق محروم تهران باشد
دور دوم نشست بررسی و رفع مشکلات مناطق ٢٢گانه تهران در مسجد امام حسن مجتبی (ع) منطقه 18 تهران با حضور مردم اين منطقه، اعضای شوراياری‌ها، افشين حبيب‌زاده عضو شورای اسلامی شهر تهران، پروانه مافی و عليرضا محجوب نمايندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، عيسی فرهادی فرماندار تهران، آرام معاون عمرانی شورای شهر و همچنين سيد محمد فياض شهردار منطقه 18 برگزار شد.
مجلس مرکز انحصاری قانونگذاری کشور است
دور دوم نشست بررسی و رفع مشکلات مناطق ٢٢گانه تهران در مسجد امام حسن مجتبی (ع) منطقه 18 تهران با حضور مردم اين منطقه، اعضای شوراياری‌ها، افشين حبيب‌زاده عضو شورای اسلامی شهر تهران، پروانه مافی و عليرضا محجوب نمايندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، عيسی فرهادی فرماندار تهران، آرام معاون عمرانی شورای شهر و همچنين سيد محمد فياض شهردار منطقه 18 برگزار شد.
در اين نشست که با پيگيری دکتر مصطفی کواکبيان و با حمايت فرمانداری تهران تشکيل می‌شود مردم و اعضای شوراياری‌ها از مشکلات باقیﻣﺎنده و حل نشده و مسائل جديد پيش آمده در منطقه 18 گفتند و مسئولين اجرايی گزارشی از اقدامات انجام شده ارائه کردند.
در ابتدا دبيران کارگروه‌های شوراياری منطقه 18 گزارشی از وضعيت فعلی منطقه ارائه کردند و به جهت رفع برخی مشکلات قديمی منطقه 18 از جمله مشکل اراضی تقی آباد از نمايندگان مردم و مسئولين پيگير جلسات مناطق ٢٢گانه تهران تقدير و تشکر نمودند.
بافت‌های فرسوده و عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهيلات جهت نوسازی و بهسازی اين بافت‌ها، مشکلات ناشی از اراضی باقيمانده از انتقال خط راه آهن به زير زمين، عدم وجود مترو در منطقه 18 با وجود تمايل مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی، کمبود سرانه‌های ورزشی و فرهنگی، تنگی برخی معابر و گذرهای اصلی شهری در منطقه، قيمت باﻻی آرامستان‌ها و مشکلات سندهای اوقافی و پرداخت‌های نامتعارف اوقاف از مردم از جمله مشکلات مطرح شده توسط دبيران کارگروه‌های شوراياری منطقه 18 بود.
در ادامه اين نشست عيسی فرهادی فرماندار تهران گفت: در جلساتی که سال گذشته در منطقه 18 با اهالی برگزار شد از هر محله يک نفر به عنوان نماينده و عضو شوراياری در فرمانداری حضور پيدا کردند و با حضور نمايندگان دستگاه‌های اجرايی مشکلات اين منطقه بررسی شد و نهايتا پس از تشکيل دبيرخانه بررسی مشکلات مناطق تهران 19 مصوبه تنها برای منطقه 18 در اين جلسه داشتيم.
وی افزود: تاکنون از اين 19 مصوبه 12 مورد انجام شده و ٧ مورد نيز در حال پيگيری است.کار جديدی که در اين ديدارهای مردمی انجام می‌شود اين است که يکشنبه‌های آخر هر ماه جلسه‌ای با حضور نمايندگان مردم 20 منطقه شهر تهران در فرمانداری اين شهر با حضور نمايندگان دستگاه‌های مختلف برگزار می‌شود و تمامی مشکلات و همچنين مصوبات قبلی مورد بررسی قرار می‌گيرد.
فرهادی ادامه داد: قطعا تا سال آينده برگزاری اين جلسات می‌تواند منشأ خير برای تمامی مناطق تهران باشد و در جهت حل مشکلات آنها گام‌های مؤثری برداشته شود.
فرماندار تهران در بخش ديگری از صحبت‌های خود ضمن تقدير از شهردار منطقه 18 گفت: آقای فياض با دلسوزی و پيگيری به عنوان دو خصيصه‌ای که در ايشان می‌توان يافت تمامی مشکلات شما شهروندان را پيگيری می‌کند از اين رو ﻣﯽ‌توان اين انتظار را داشت که به زودی و در پی 19 مصوبه‌ای که برای اين منطقه داشته ايم، مشکلات شهروندان حل و فصل شود.
فرهادی از غلامحسين آرام، معاون عمرانی خود، نيز که مسئوليت دبيرخانه جلسات حل مشکلات اهالی مناطق تهران را برعهده دارد، برای پيگيری‌ها و تشکيل جلسات مکرر برای حل مشکلات شهروندان قدردانی کرد.
سپس آرام، معاون فنی عمرانی فرمانداری تهران گفت: يکی از مسائلی که مطالبه مردم منطقه بود و باﻻخره به سرانجام رسيد تعطيلی معادن شن و ماسه در منطقه 18 است که با پييگيری‌های انجام شده طی اين جلسات صورت گرفت.
وی افزود: برخی مسائل مطرح شده در جلسات مناطق ٢٢گانه تهران نياز به پيگيری در سطح استانی و ملی دارد که با کمک نمايندگان مجلس شورای اسلامی در حال رسيدگی و برگزاری جلسات مربوط هستيم.
در ادامه اين نشست مردمی فياض شهردار منطقه 18 طی سخنانی گفت: از مصوباتی که درخصوص حل مشکلات مردم منطقه 18 در ديدارهای فرماندار، اعضای شورای شهر تهران و نمايندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی وجود داشت، حدود 19 مورد مصوبه داشتيم که بسياری از آنها به نتيجه رسيده و تعدادی نيز در حال پيگيری است تا به نتيجه نهايی برسد.
وی افزود: بزرگراه شهيد بروجردی پروژه‌ای بود که در خلال اين مصوبات از حالت توقف خارج شد و پس از برگزاری جلسه در فرمانداری تهران با پيگيری آقای حبيب زاده از اعضای شورای شهر تهران اعتبارات مورد نياز آن تامين و امروز اين پروژه در حال اجرا است.
وی ادامه داد: بزرگراه شهيد بروجردی پروژه‌ای بزرگ است که با اجرای آن در منطقه 18 امتداد جاده ساوه از بن‌بست خارج خواهد شد. فاز نخست اين پروژه اواسط سال آينده به پايان می‌رسد و در حال حاضر نيز اين پروژه از چند جبهه در حال انجام است.
شهردار منطقه 18 با اشاره به اجرای طرح نيلوفری که بر روی زمينه‌های آزاد شده ناشی از انتقال خط آهن تهران ـ تبريز به زير زمين در منطقه 18 است، گفت: خوشبختانه اين پروژه نيز آغاز شده و در حال انجام است.در مديريت‌ها برای تعيين تکليف اين زمين‌ها اختلاف نظرهايی وجود داشت که اميدواريم با همکاری ميان شهرداری و راه‌آهن اين پروژه به بهترين شکل ممکن اجرايی شود.
وی با اشاره به تحقق نيافتن ساخت مدرسه در محله نوروزآباد و همچنين ساخت درمانگاه در محله شادآباد تاکيد کرد: اين دو پروژه جزء رزومه منفی ما محسوب می‌‌شود اما اميدواريم با برگزاری جلسات مشترک ميان فرمانداری، شهرداری و دستگاه‌های ذیربط نهايتا بتوانيم اين دو مصوبه را نيز برای شهروندان منطقه 18 محقق کنيم.
فياض تاکيد کرد: در منطقه 18 همه کدپروژه‌های تعريف شده در حال حاضر در مرحله پيشرفت فيزيکی هستند به جز پروژه شادآباد که با عنوان کاوشکده از آن ياد می‌شود که متاسفانه اين پروژه متوقف شده است اما به شهروندان اين منطقه قول می‌دهيم ساير پروژه‌ها تا ارديبهشت ماه سال 1398 به اتمام برسند و از شورای اسلامی شهر تهران نيز درخواست می‌کنيم رديف‌های جديدی مطابق با نياز اين منطقه تعريف کنند.
وی ادامه داد: ما با تراکم فروشی مخالفيم و قطعا مخالفيم که شهر به صورت بی‌رويه گسترش پيدا کند اما با تصويب طرح تفصيلی جديد برای نوسازی زمين‌های کوچک در اين منطقه با مشکل مواجه می‌شويم لذا بايد به اين منطقه کمک شود تا شهروندان بتوانند طبقات تشويقی را به عنوان کمک دريافت کنند.در بحث کمک ساير ارگان‌ها به شهرداری تهران جای قدردانی وجود دارد.در حال حاضر سازمان فنی مهندسی شهرداری در منطقه 18، شش پروژه دارد که يکی از آنها احداث کندروهای اتوبان آزادگان است که احداث‌ اين کندروها موجب خروج محله يافت‌آباد از بن بست خواهد شد.
شهردار منطقه 18 با اشاره به صورتجلسه شهرداری اين منطقه با معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران درخصوص احداث مترو گفت: معاونت حمل ونقل شهرداری تهران پذيرفته است در صورتی که مطالعات جواب دهد و نياز باشد خط ٣ ﻣﺗرو تا ميدان الغدير ادامه پيدا کند.
فياض خطاب به فرماندار تهران و اعضای شورای شهر و مجلس شورای اسلامی با تاکيد بر اينکه درآمدهای فعلی شهرداری تهران نسبت به قبل کاهش پيدا کرده است، افزود: گاهی با برخی کارهای کوتاه مدت می‌توان تفسيرات بزرگی را رقم بزنيم؛ لذا بايد در مورد مترو اين منطقه اقدام جدی انجام شود.
در ادامه افشين حبيب زاده عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تمام دغدغه ما در شورای شهر رسيدگی به مسائل و مشکلات مردم تهران است.البته اين مشکلات در حدی گسترده است که حل يکباره همه آن‌ها امکان پذير نيست.
سپس پروانه مافی نماينده مردم تهران در مجلس گفت: هر چه نسبت به خدماتی که به ما داده می‌شود شاکر باشيم قول قرآن کريم است که اين نعمت‌ها زياد می‌شود و هرچه با عصبانيت فرياد بزنيم کفران نعمتها را کنيم برابر آنچه که خداوند متعال گفته است نعمت‌ها از ما گرفته می‌شود.
وی افزود: در منطقه 18 با وجود شهرداری کارآمد و پيگير، مشکلات اهالی منطقه احصا شده و بسياری از آنها حل و فصل شده است که می‌توان به ساماندهی منطقه تقی آباد اشاره کرد. اين منطقه با برنامه‌ريزی و تلاش دلسوزانه و همکاری فرمانداری و ساير دستگاه‌ها ساماندهی شد.
نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به شهردار منطقه 18 گفت: اهالی منطقه 18 نسبت به دو پروژه اين منطقه با عنوان ۶٧ متری شهيد بروجردی و پروژه بهار که ٩ سال است به اتمام نرسيده، اعتراض دارند.اين اعتراض به حق است و بايد اين موضوع به طور جد پيگيری شود.
وی در بخش ديگری از صحبت‌های خود به موضوع بازنگری طرح تفصيلی اشاره کرد و افزود: بازنگری طرح تفصيلی شهر تهران توسط شورای شهر و شهرداری در حال پيگيری است.لذا برای مشکلات اهالی منطقه 18 در اين برهه زمانی بايد نسبت به تدقيق طرح تفصيلی در اين منطقه توجه ويژه‌ای داشته باشيم.
وی ادامه داد: محله يافت‌آباد 10 سال است که فاقد بازار ميوه و تره‌بار است. نياز است که شهردار اين منطقه اين موضوع را پيگيری کند و مردم منطقه نيز از اين نعمت بهره‌مند شوند.
سپس عليرضا محجوب، نماينده مردم تهران در مجلس گفت: يکی از وظايف نمايندگان مجلس نظارت بر عملکرد مسئوﻻن است و قطعا يکی از فايده‌های اصلی اين جلسات آگاهی از درخواست‌های مردم و انعکاس آنها به مسئولين کشوری است.
وی افزود: در هر موردی که بدانيم کمبودی وجود داشته و مدير يا مسئولی کم کاری انجام می‌دهد با جديت رسيدگی کرده و با جديت به مسئول خاطی انجام صحيح وظايفش را تذکر می‌دهيم. در اين مسير مهم ترين نقش را مردم دارند که بايد مشکلات را به گوش ما برسانند.
در پايان دکتر مصطفی کواکبيان نماينده مردم تهران، ری، شميرانات، اسلامشهر و پرديس با اشاره به برخی حواشی و جوسازی‌های پيش آمده در جلسه گفت: نظر مردم همواره برای ما مهم است، البته فاصله زيادی با کشورهای دموکراتيک اروپايی داريم که برای مثال در مورد مسئله‌ای چون بريدن شاخ گاو‌ها همه پرسی برگزار می‌کنند و به نظر مردم تا اين حد اهميت می‌دهند.
وی افزود: در 40 سال گذشته تشکيل چنين جلساتی باحضور نمايندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای اسلامی شهر تهران و فرمانداری در ميان مردم بی سابقه است، بنابراين بايد با انصاف نسبت به عملکرد مسئولين قضاوت کرد.
نایب رئيس مجمع نمايندگان تهران گفت: مذاکرات مجلس را گوش کنيد؛ بيشترين فرياد را در نقد سياست‌های دولت و وضعيت فعلی ما سر مي‌دهيم که به اين دولت رای داديم و هم سو با آن شناخته می‌شويم. محکوم کردن نمايندگان به سکوت در برابر دولت و وضعيت گرانی و شرايط بد اقتصادی به دليل عدم اطلاع کامل از مذاکرات مجلس شورای اسلامی است.
دکتر کواکبيان تصريح کرد: يکی از مشکلات اين است که از نمايندگان توقع رسيدگی به مشکلات جزئی دارند. اين اشتباهی است که به دليل عملکرد اشتباه برخی نمايندگان شهرستان‌ها پيش آمده است. نمايندگان هيچ نقشی در امور اجرايی کشور ندارند و متاسفانه باب شده که مسئولين دولتی کم کاری می‌کنند و پشت نمايندگان مجلس سنگر می‌گيرند.
وی خاطرنشان کرد: از همين جا به دکتر پيروز حناچی، شهردار جديد تهران تبريک می‌گويم و خوشحاليم پس از مشکلاتی که ايجاد شد به وزیر کشور متذکر شديم حق ندارد حکم ايشان را نگه دارد و امیدواریم شهردار جدید با تمام وجود در خدمت مردم به ویژه مناطق محروم تهران باشد و بداند مدیریت جدید شهری آغاز شده است.
دبيرکل حزب مردم ساﻻری گفت: درموضوع املاک نجومی و پروژه‌های نيمه رها شده که خسارات فراوانی به دنبال داشت و در دوره آقای قاليباف صورت گرفت، کمتر مطالبه‌ای مطرح شده و پيگيری مناسبی صورت نگرفته است.
عضو شورای ساماندهی امور پايتخت خاطرنشان کرد: در سالگرد تصويب قانون اساسی می‌گويم که مجمع تشخيص مصلحت نظام حق قانونگذاری ندارد. يک مرجع انحصاری برای وضع قانون داريم که مجلس شورای اسلامی است.
اخيرا هيات نظارتی در مجمع تشکيل شده که تحت عنوان سياست‌های کلی مقام معظم رهبری در حال قانونگذاری است در حالی که حق قانونگذاری ندارند.
وی افزود: در مورد شوراياری‌ها پيگيری قانونمند شدن انتخابات و روند آن‌ها هستيم، البته فرمانداری تهران مجوز برگزاری انتخابات اين دوره شوراياری‌ها را صادر کرده است.
نماينده مردم تهران در مجلس يادآور شد: در مناطق محروم نبايد واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی به گونه‌ای باشد که مردم نتوانند از خدمات آن استفاده کنند.درخصوص اوقاف نيز اين موضوع وجود دارد که بايد رعايت حال مردم و به خصوص محرومين که حضرت امام (ره) سفارش آن‌ها را به ما کرده‌اند، انجام دهيم.
دکتر کواکبيان گفت: ترامپ نابخرد و عجيب در آمريکا روی کار آمده و باتحريم‌هايی که اعمال کرده وضعيت اقتصادی کشور را در شرايط نامطلوبی قرار داده است که موجب شده مشکلاتی غير قابل پيش بينی داشته باشيم. امروز در شرايط جنگ اقتصادی هستيم و مسئولين بايد بيشتر رعايت حال مردم را بکنند.
وی تصريح کرد: طرح جامع مديريت يکپارچه شهری آماده شده و در حال رسيدن به صحن علنی مجلس است که می‌تواند بسياری از مشکلات فعلی تهران را حل کند. سرکار خانم مافی در کميسيون شوراها پيگير اين طرح هستند و دکتر محجوب نيز با تلاش‌های شبانه‌روزی به دنبال رفع مشکلات مربوط به تهران در مجلس شورای اسلامی هستند.
 
کد مطلب: 98610
برچسب ها: مصطفی کواکبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *