۰
جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۰۸

سخنگوی دولت و اعتراضات معلمان

نرگس ملک‌زاده
سخنگوی دولت و اعتراضات معلمان
واژه سال لغت نامه آکسفورد برای اولین‌بار از طریق رای‌گیری عمومی از بین بیش از ۳۴ هزار انگلیسی زبان در سراسر جهان انتخاب شد.
«Goblin mode» واژه‌ای بود که در سال ۲۰۲۲ از میان سه واژه که توسط فرهنگ‌نویسان انتشارات دانشگاه آکسفورد معرفی شده بود در نظرسنجی توانست ۹۳ درصد را به خود اختصاص دهد. در توضیح این واژه چنین آمده است «نوعی رفتار بدون حس پشیمانی و خودخواهانه که معمولا به‌گونه‌ای برخلاف هنجارها یا انتظارات اجتماعی است». این چند خط را گوشه ذهن خود نگاه دارید تا دوباره به سراغش بیایم .
بیش از یک دهه از اعتراضات معلمان با محوریت معیشت همراه با منزلت می‌گذرد. در این سال‌ها معلمان از روش‌های متفاوتی برای شنیده شدن صدای خود استفاده کردند؛ از فعالیت هدفمند در فضای مجازی، تا گفت‌وگو و مذاکره با مسئولانی که مستقیم یا غیر مستقیم در تصمیم‌سازی‌های بهبود شرایط فرهنگیان نقش داشته‌اند و در زمانی که راه را بسته دیده بودند بستر اعتراضات خیابانی را برگزیدند و تجمعاتی را در چهارچوب قانون بدون هیچ گونه شعار و رفتار ساختارشکنانه در سراسر کشور برگزار کردند اما دولت‌های مختلف همینقدر قانون مداری معلمان را تاب نیاوردند و در این سال‌ها معلمان زیادی از احضار تا حبس را تجربه کرده‌اند.
سخنگوی دولت در مراسم روز دانشجو در دانشگاه علم و صنعت با توجه به شرایط خاص کشور در اعتراضات مردمی برای ساختن چهره‌ای مقبول و مردمی از دولت، دست به دامن معلمان شد و گفت که این دولت اثبات کرد که صدای اعتراض فرهنگیان را شنیده است و بعد از ۱۱ سال رتبه‌بندی اجرا شده است.
در ادامه نیز خط اعتراض و اغتشاش در تجمعات معلمان را جدا کرده و ادعا کرد که کسی با آنها برخورد نکرده است. بیان این جملات در جمع غیر معلم‌ها واکنشی جز تشویق را به همراه نداشت. اما ما معلمان خوب می‌دانیم که با این صحبت‌ها به هیچ روی چهره دولت‌ها برای ما معلمان سفید نخواهد شد.
آقای بهادری جهرمی اگر راست می‌گوید یک بار دیگر این صحبت‌ها را در جمع معلمان بیان کند و واکنش آنها را ببیند. صرفا جهت یادآوری و فقط پاسخ به دو ادعایتان می‌گویم که نه رتبه‌بندی اجرا شده است و نه هیچ یک از خواسته‌های دیگر معترضان شنیده و به آن ترتیب اثر داده شده است. شما سخنگوی دولتی هستید که وزیرش حاضر به گفت‌وگو با معترضان نشد.
شما حرف از شنیده شدن می‌زنید؟ صدای معلمان را شما زمانی شنیده‌اید که در خیابان به دنبال حق خود بوده‌اند اما با اطمینان خدمتتان می‌گویم که راهی جز این نداشتید و واهمه بزرگ‌تر، شما را مجبور به اجرای ناقص رتبه‌بندی در شرایط موجود کرد .
رفتار شما و دولتی که شما زبانش هستید در برابر مطالبات معلمان مصداق «Goblin mode» است. رفتاری بدون حس پشیمانی و برخلاف انتظار اجتماعی؛ آنقدر مدعی که با وجود قرار وثیقه چند ماه اخیر برای معلمان که رقمش از ۱۰ میلیارد گذشته همچنان در حال تصویرسازی غیر واقعی هستید و چشم در چشم دانشجویان و دوربین‌های پیش‌رو می‌گویید مگر کسی با آنها برخورد کرد؟! تعریف شما از برخورد کردن چیست؟
کد مطلب: 184086
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *