۰
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۸

قدردانی از حافظان امنیت

فریدون پهلوان
قدردانی از حافظان امنیت
کشوری که امنیت ندارد هیچ چیز ندارد. از همین‌رو است که حافظان امنیت هر کشوری جایگاه ویژه و خاصی در آن کشور دارند. در کشور ما نیز چنین است. صرفنظر از بازی‌های سیاسی رایج و بلواهای جناحی بی‌سود، حافظان امنیت کشور مورد احترام جامعه هستند.
کافی ‌است شما نیم‌نگاهی به کشورهای درگیر ناامنی بیندازید. هیچ چیز در جای خود قرار ندارد. تمام فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و البته اقتصادی تحت تاثیر همین ناامنی در رکود کامل قرار گرفته است.
اینکه گهگداری کشور ما مورد طمع تروریست‌ها قرار ‌می‌گیرد در عین تلخی و گزندی که به ما می‌رساند اما گواه مناسبی برای تایید گزاره بالا است. در حادثه حرم شاهچراغ آنچه که تروریست‌ها مدنظرشان بود و هست از بین بردن همان احساس امنیت است. این گروه‌ها که بیشترشان نیابتی عمل ‌می‌کنند تلاش دارند امنیت را از کشور بگیرند زیرا ‌می‌دانند در نبود امنیت یک جامعه چیزی برای عرضه  ندارد.
بر همین اساس اگر دقت کرده باشید در چنین حملاتی هدف خاصی تعریف نشده همین که در یک مکان عمومی که عمدتا مذهبی است تیراندازی شود و چندین نفر به شهادت برسند برای این گروه‌ها کافیست.
در حقیقت این شیوه دست گذاشتن بر موضوعی است که از نقاط قوت جمهوری اسلامی برشمرده ‌می‌شود. ضمن حفظ مواضع‌ام در مورد انتقادهایی که به وضع موجود است اما باید تاکید کنم که امنیت موجود مرهون تدابیری است که در سطح عالی اتخاذ شده است. البته نمی‌خواهم بگویم هیچ نقصی وجود ندارد؛ آری به هرحال در هر سیستمی باگ‌هایی وجود دارد ولی اصل موضوع نباید زیر سوال برود. ایران کشوری در قلب اروپا نیست بلکه کشوری است در قلب خاورمیانه که از هر طرف تهدیدی متوجه آن است. اگر کاهلی در زمینه امنیتی رخ دهد به نوعی کشور از سوی گروه‌های نیابتی بلیعده ‌می‌شود .
البته من قصد ندارم به تحلیل‌های رسانه‌های اصولگرا بپردازم و حادثه اخیر را به ماجرای سالگرد اعتراضات و برگزاری انتخابات ربط دهم زیرا آنچه که اهمیت دارد رعایت جانب انصاف و اصل وطن پرستی در نقد نیروهای حافظ امنیت است. اینکه گفته ‌می‌شود چرا دوباره در حرم شاهچراغ عملیات تروریستی رخ داده پس ضعفی وجود دارد اصل موضوع صحیح و قابل نقد است ولی این نقد باید به شیوه‌ای باشد که زحمات این عزیزان زیر سوال نرود. بنده یقین دارم مسئولان و سازمان‌های مرتبط به اندازه مکفی به ضعف‌ها و باگ‌ها پرداخته و ‌می‌پردازند. باید توجه داشت که ما در مورد یک مسئله جناحی و یا سیاسی سطحی صحبت نمی‌کنیم؛ ما در حال بحث در مورد ارکان اصلی نظام هستیم که نقد آن پیچیدگی‌های خود را دارد .
امید است دیگر شاهد چنین حملاتی در کشور نباشیم.
کد مطلب: 201113
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *