۰
چهارشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۴

نگراني درباره آينده پزشکي در ايران

احمد مازني
نگراني درباره آينده پزشکي در ايران
 گر طبيبانه بيائي به سر بالينم
           به دو عالم ندهم لذت بيماري را
روز اول شهريور همزمان با زادروز شيخ الرئيس ابو علي سينا روز پزشک است ضمن ارج نهادن به مقام و منزلت علمي و خدمات  آن بزرگ‌مرد به علم و انديشه به ويژه علم پزشکي اين روز را به پزشکان پرتلاش و خدوم ايراني تبريک عرض مي‌کنم.
در شرايطي که از هر سو انرژي منفي پمپاژ مي‌شود و خدمت ديده نمي‌شود و چه بسا با روش‌هاي لمپنيسم و پوپو‌ليسم خدمت خيانت جلوه داده مي‌شود سخن گفتن از خدمات واقعي و مبارزه با کژي‌ها وظيفه صاحبان انديشه است.
يکي از خدمات ارزشمند دوران انقلاب اسلامي توسعه کمي و کيفي دانش پزشکي در ايران است، فراموش نکنيم که در سال‌هاي منتهي به پيروزي انقلاب مراکز درماني معدود ما را پزشکان هندي، پاکستاني و افغان اداره مي‌کردند و اکنون کشور ما در رشته‌هاي مختلف پزشکي محل رجوع بيماران فراواني از کشورهاي مختلف است.
اما اين روزها اخبار نگران‌کننده‌اي از فرار مغزها از جمله پزشکان و دانشجويان رشته پزشکي به گوش مي‌رسد. چندي قبل براي پيگيري عمل جراحي يکي از عزيزانم به يک بيمارستان مجهز در تهران رفته بودم، رئيس بيمارستان که در صداقت، ايمان و دلسوزيش ترديدي ندارم گفت: اين جراحي اکنون در ايران به خوبي انجام مي‌شود اما ده سال ديگر چنين عملي در ايران انجام نخواهد شد! براي من خيلي تکان دهنده و وحشتناک است شنيدن چنين خبرهايي، اما نمي‌دانم مقامات مسئول که بايد پاسخگوي مردم باشند، چه احساسي درباره چنين خبرهايي دارند؟ چرا دردشان نمي‌آيد؟ البته اين مشکل در تمامي رشته‌ها به صورت جدي مطرح است. شايد مسئولين ذيربط تصور مي‌کنند اين خبرها تصويرسازي است و واقعيت ندارد؟
اما واقعيت‌ها با سر زير برف کردن پنهان نمي‌ماند. پس واقعيت فرار مغزها از جمله در حوزه پزشکي را بپذيريد و موانع خدمت جوانان و متخصصان را در داخل کشور فراهم کنيد. عموم مردم از جمله پزشکان عزيز ايران را دوست دارند و حاضرند براي سربلندي اسلام و ايران همانند دوران دفاع مقدس و دوره شيوع کرونا خدمت بکنند. پس موانع را از راهشان برداريد و عوامل خدمت‌شان را مهيا سازيد.
ضمن تبريک مجدد به همه پزشکان و مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، مسئولان و خدمت گزاران بيمارستان‌ها و مراکز درماني و آرزوي توفيق مضاعف براي آن عزيزان از مسئولان محترم انتظار مي‌رود گزارش جامعي از خدمات و موفقيت‌هاي اين رشته را به اطلاع مردم برسانند و البته براي رفع کاستي‌ها و موانعي که موجب دلخوري اين عزيزان و احساس عدم امنيت شغلي و منزلت اجتماعي آنان مي‌شود نيز تلاش مضاعف کنند.
* نماينده مردم تهران
 در مجلس دهم شوراي اسلامي
کد مطلب: 201533
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *