۰
چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۲۷

مردم در انتظار گزارش دولت

فریدون پهلوان
مردم در انتظار گزارش دولت
بعد از اینکه به گفته مسئولان تمام پول‌های ایران در کشورهای دیگر آزاد شده و قابل دسترس است اظهار نظرهای مختلف و متنوعی در مورد نحوه هزینه این پول‌ها منتشر شده است.‌ البته بنده باید داخل پرانتز این نکته را ذکر کنم که در مورد پول‌های بلوکه شده ایران در کشور ژاپن اظهارات ضد و نقیضی حتی از سوی رئیس جمهور مطرح شد که همین مسئله هم نیازمند یک شفاف‌سازی است.
اما در مورد اصل مسئله باید گفت بهتر است دولت محترم در این زمینه شفاف باشد.‌ یعنی این درست که مقامات دولتی به کرات ‌می‌گویند این پول‌ها در جهت منافع مردم هزینه ‌می‌شود اما عطف به برخی تجربه‌های تلخ گذشته نیازمند آن هستیم که در این زمینه شاهد اوج شفافیت باشیم.
حتی از منظر بنده بسیار نیکو است که شخصی در دولت تعیین شود و در این زمینه گزارش‌های مبسوطی ارائه دهد.‌ برای مثال سخنگوی سیاسی یا اقتصادی دولت باید به مردم گزارش دهند دقیقا این پول‌ها کجا خواهد رفت.‌ البته ممکن است این موضوع را به استهزا گرفته و بگویند در قیاس با بودجه‌های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس این میزان پولی که آزاد شده بسیار ناچیز است و نیازی به این اقدامات نیست. اما در این باره چند نکته گفتنی است:
یک: کشور ما و جامعه ما به شدت نیازمند اعتمادسازی است. گزارش‌های شفاف و روشن در مورد محل هزینه پول‌های آزاد شده کمک شایانی به بحث اعتماد ‌می‌کند.
دو: به دلیل تحریم‌های ظالمانه و فزاینده حفره‌های مالی شدیدی در سیستم مالی کشور ایجاد شده و تشخیص اینکه الویت‌ها کجاست مهم است.‌ از همین‌رو برای مردم هم مهم است که سردمداران الویت‌ها را کجا ‌می‌بینند.‌ مثلا برای بسیاری از مردم حوزه دارو حوزه مهم و نیازمند رسیدگی است.‌ بنابراین لازم است فکری عاجل در این باره شود.
سه: فضای رسانه‌ای کشور به شدت مستعد شایعه است.‌ یعنی عملکردها به گونه‌ای بوده پرت‌ترین و بی‌ارتباط‌ترین شایعه‌ها نیز ‌می‌تواند جایگزین اخبار موثق شود.‌ به همین دلیل باید در مورد پول‌هایی که هزینه ‌می‌شود گزارش شفاف داد تا قبل از اینکه شایعه‌ای منتشر شود مسئولان در موردش اطلاع‌رسانی نمایند.
در مجموع بهتر است مسئولان به لفاظی در این زمینه اکتفا نکنند؛ یعنی نگویند برای مردم هزینه ‌می‌شود.‌ این سخنان کلی دوای درد این روزهای جامعه ما نیست.
کد مطلب: 203573
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *