; ?>; ?> کار ویژه تیم اقتصادی دولت - مردم سالاری آنلاين
۰
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۳

کار ویژه تیم اقتصادی دولت

فریدون پهلوان
کار ویژه تیم اقتصادی دولت
دیدار اعضای هیات دولت با مقام معظم رهبری به مناسبت هفته دولت حاوی نکات مهمی بود که قصد دارم در این یادداشت به برخی از آنها اشاره کنم. امیدوارم این نکات برای خوانندگان مفید و سودمند باشد.
نکته نخستی که به اهمیت این دیدار می‌افزود گذشت دو سال از عمر این دولت می‌باشد. یعنی حالا دو سال از زمانی که سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور این ملک شده گذشته فلذا خیلی بهتر می‌توان در مورد عملکرد این دولت اظهار نظر کرد. از همین‌رو است که فرمایشات رهبر معظم انقلاب بسیار مهم است. در حقیقت برآورد و نظر ایشان در مورد کیفیت دولت‌ها معمولا از سال دوم مشخص و محرز می‌شود. چرا که در سال نخست طبیعتا هنوز برنامه‌ها به بار ننشسته و معمولا حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وارد وادی قضاوت نمی‌شوند. ولی حالا که دو سال از عمر این دولت گذشته رهبر معظم انقلاب نیز بسان سایر ناظران نظرات خود را در مورد این دولت بیان فرومودند که بسیار مورد توجه است.
نکته بعدی که باید بدان اشاره کنم تقدیر ویژه مقام معظم رهبری از این دولت است. در حقیقت در دولت‌های قبل حمایت از دولت‌ها در دستور کار بوده اما تقدیر به این شیوه‌ای که ما روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد آن بودیم رخ نداده بود. حتی در زمان دولت احمدی‌نژاد نیز که گفته می‌شد نزدیکی و قرابت‌های فکری وجود دارد ما شاهد چنین تمجیدی نبودیم. بنابراین باید اینگونه گفت مقام معظم رهبری عملکرد این دولت را تایید فرمودند.
نکته دیگری که می‌خواهم ذکر کنم تبصره‌ای مهم برای نکته بالاست. مقام معظم رهبری هرچند عملکرد دولت را تمجید و تایید کردند ولی تذکرات مهم و قابل ذکری هم در حوزه اقتصادی علی الخصوص معیشتی داشتند. این مهم بدین معنی است که هرچند در کلیت عملکرد این دولت تایید شده ولی نبایستی منکر شرایط ناگوار اقتصادی شد. دولت مدعی است که توانسته از تورم بکاهد ولی اولا این موضوع محسوس نیست و ثانیا اگر هم صحیح باشد کافی نیست.
نکته بعدی ضعف تیم اطلاع رسانی ریاست جمهوری است. البته که تقریبا تمام دولت‌ها چنین ضعفی دارند و آن هم برمی‌گردد به عدم باور به رسانه. در واقع روسای جمهور در کشورمان معمولا احساس می‌کنند نیازی به رسانه وجود ندارد و لازم نیست در این زمینه تلاشی کنند. بر همین اساس است که معمولا ضعیف‌ترین مدیران و منتسبان خود را در بخش‌های اطلاع رسانی و روابط عمومی جای می‌دهند. اکنون نیز عطف به فرمایشات مقام معظم رهبری مشخص شد که این دولت نیز در این زمینه مشکل دارد و نگارنده معتقد است که این مشکل در این دولت اتفاقا عمیق‌تر است چرا که در کنار ضعف اطلاع رسانی مقامات مرتبط در این حوزه در دولت با روش‌های عجیب و شکست خورده به‌دنبال به خط کردن رسانه‌ها هستند.
نکته پایانی هم توصیه‌ای به حامیان دولت سیزدهم است. اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه کنید درک این موضوع سخت نیست که این دولت حداقل در حوزه اقتصادی و معیشتی که مردم با آن سر و کار جدی دارند باید اقدامات ویژه‌ای ترتیب دهد. بنابراین حامیان این دولت به گونه‌ای اظهارنظر نکنند که این دولت نقصی ندارد و منتقدان نیز از سر عناد و بغض نقد می‌کنند. تایید‌ها و تمجیدها به جای خود مهم و قابل اعتنا، ولی دولتمردان علی‌الخصوص تیم اقتصادی باید فکری عاجل کند.
کد مطلب: 202166
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *