۰
سه شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۱

هاشمی، نمونه بارز یک سیاستمدار

محمدتقی فاضل میبدی*
امروز که برای تشییع پیکر آیت‌الله‌هاشمی‌در خیابان‌ها بودم، همه چیز برایم جالب بود. اتفاقی که امروز مردم ایران رقم زدند، بزرگترین تشییع جنازه ای بود که بعد از وفات حضرت امام به چشم خود دیدم. همانجا فهمیدم مردم ایران افراد خدمتگزار خود را شناخته‌اند.
هاشمی، نمونه بارز یک سیاستمدار
امروز که برای تشییع پیکر آیت‌الله‌هاشمی‌در خیابان‌ها بودم، همه چیز برایم جالب بود. اتفاقی که امروز مردم ایران رقم زدند، بزرگترین تشییع جنازه ای بود که بعد از وفات حضرت امام به چشم خود دیدم. همانجا فهمیدم مردم ایران افراد خدمتگزار خود را شناخته‌اند. با وجود همه بی‌مهری‌ها و تهمت‌هایی که در این چند سال از طرف عده‌ای به سمت ایشان روا داشته شده، مردم ایران خوب فهمیدند این تهمت‌ها، بیجا است و آقای‌ هاشمی ‌لایق احترام است. جمعیتی که تمام خیابان انقلاب و خیابان‌های اطرافش را گرفته بود، برای اظهار محبت و ادای احترام به آقای‌هاشمی‌آمده بودند. دیروز این موضوع ثابت شد که اگر عده‌ای بخواهند برای فردی خدمتگزار نقشه کشیده و به او ظلم کنند، مردم ایران خود به داد آن مظلوم خواهند رسید.
خدماتی که آقای‌ هاشمی‌ قبل و بعداز انقلاب برای تشکیل نظام اسلامی‌ارائه کرد بی نظیر و یا شاید کم نظیر باشد. گرچه در تمام آن سال‌ها افرادی مثل آیت‌‌الله طالقانی، آیت‌الله منتظری، آیت‌الله بهشتی و امثالهم هم حضور داشتند، اما آقای‌هاشمی‌نمونه بارز یک سیاستمدار بود. خیلی‌ها برای انقلاب زحمت کشیده بودند ولی هوش سیاسی آقای‌هاشمی‌در میان تمام سیاستمداران ایرانی بی نظیر است. اگر خوب نگاه کنید متوجه می‌شوید کسی را نداریم که به این اندازه، از هوش سیاسی برخوردار باشد. برای همین است که مرحوم حضرت امام بعد از پیروزی انقلاب، به اولین کسی که اعتماد کرد، شخص آقای‌هاشمی‌بود. از تشکیل شورای انقلاب گرفته تا قرائت حکم نخست‌وزیری آقای بازرگان، همه به دست آقای‌هاشمی‌صورت گرفت. اما از همه مهمتر مسئولیت جنگ بود که امام به ایشان واگذار کرد. جنگ در هر کشوری از پدیده‌های حساسی است که مسئولیت رسیدگی به آن را نمی‌شود به هرکسی واگذار کرد. اما از آنجایی که حضرت امام به هوش و درایت سیاسی آقای‌هاشمی‌اعتماد کامل داشت، تمام مسئولیت جنگ را به عهده ایشان گذاشت.
اما متاسفانه مردی به این بزرگی، با این هوش و درایت، سالهای اخیر مورد تهاجم، تهمت و حمله عده ای حاسد قرار گرفت که به عقیده نگارنده، همه آنها ریشه در آغاز انقلاب دارد. آن زمان که گروهک فرقان تصمیم به ترور آقای‌هاشمی‌گرفت، می‌دانست که ایشان از عمودها و خیمه‌های اصلی انقلاب و نظام است و اگر ایشان نباشد به انقلاب آسیب می‌رسد. برای همین است که وقتی امام فرمودند تا نهضت زنده است،‌هاشمی‌هم زنده است، در واقع از اهمیت بالای ایشان برای انقلاب پرده برداشتند. توصیفی که حضرت امام(ره) در قبال هیچ کس‌ دیگر نگفته بودند. همه اینها نشان می‌داد که حضرت امام بسیاربه آقای‌هاشمی‌متکی بودند.
ایشان در میان مردم محبوب شد چون چه قبل و چه بعد از انقلاب سوابق روشنی داشتند و برای این انقلاب سالها زندان رفته و زحمت کشیده بود. کسی که قبل از سال 40 با امام همراه شد، تا زمان فوت او، از ایشان جدا نشد. معتقدم بیشترین فردی که در عرصه سیاست و نظام انقلاب اسلامی‌ حضور داشته و تا الان زنده مانده بود، آقای‌هاشمی‌بود. هیچ شخصی را با این سابقه طولانی نداریم که در انقلاب حضور داشته و با امام بوده و عرصه سیاست را ترک نکرده باشد. اما آنچه او را بیش از گذشته محبوب کرد، صبر آیت‌الله‌هاشمی‌در قبال تمام بی مهری‌هایی بود که در سالهای اخیر در حق ایشان روا داشته شد. اما ایشان روحیه ای با استقامت داشت و هیچ وقت خودش را نباخت. هرچه در عرصه سیاسی و بازی سیاسی بر سرش ضربه وارد شد، ایشان خم به ابرو نیاورد و محکم ایستاد، عرصه را خالی نکرد و تا آخرین لحظه به عنوان یک سیاسی با ذکاوت، به خدمتگزاری به انقلاب مشغول بود. جمع این خصایص در کمتر کسی وجود دارد. اینکه هم ایشان و هم همه کسانی که این انقلاب را پرورش دادند قابل نقد هستند شکی نیست. به هرحال هیچ کدام از آنها معصوم نبودند، خود آقای‌هاشمی‌هم معتقد بود اشتباهاتی داشته است.
از این رو بر این باورم آنهایی که در حق ایشان جفا کردند باید در برابر ملت ایران عذرخواهی کنند و در راس همه آنها صداوسیما باید این کار را انجام دهد. چون در برابر آیت‌الله‌هاشمی‌بسیار جفا کرد. در کشور ما مرده پرستی باب شده است؛ تا زمانی که‌هاشمی‌زنده بود نه خبری، نه عکسی و نه هیچ حرفی از او در رسانه ملی پخش نمی‌شد. حتی گاهی به تهمت‌هایی که علیه ایشان منتشر می‌شد، دامن می‌زد. اما حالا و به دنبال پیام رهبری، تلویزیون مدام از او تجلیل می‌کند آن هم زمانی که ایشان دیگر از دنیا رفته است. همین فشارهای روحی بود که ایشان را از پا در آورد. به مطبوعات کاری ندارم ولی صداوسیمای ملی که در حق مرد دوم انقلاب بی‌وفایی کرد باید از مردم عذرخواهی کند. آخرین تهمتی که نسبت به ایشان در تلویزیون پخش شد همان مناظره‌ای بود که آقای کواکبیان با مدیرمسئول کیهان داشت. مدیرمسئول کیهان تهمت ناروایی به ایشان زد که بسیار زشت و زننده بود و گفت باعث و بانی تحریمها، او و رئیس دولت اصلاحات ‌هستند. به نظرم رسانه ملی باید تحلیلی در این باره ارائه می‌کرد تا مشخص شود چنین نبوده است. در هر صورت ایشان دیگر در میان ما نیستند ولی امیدواریم جفاهایی که در حق مردان انقلابی می‌شود، از این به بعد رخ ندهد. نمی‌شود چونان منافقان؛ جفا کنیم و تهمت بزنیم و بعد از مرگ فرد، از او تجلیل کنیم! خلاء آقای‌هاشمی‌برای همیشه حس خواهد شد و جبران پذیر هم نخواهد بود. ولی باورم بر این است؛ مردمی‌که در خیابانها بودند و در چند انتخابات گذشته خود را به خوبی نشان دادند، این نظام و انقلاب را به راهی می‌برند که خوش فرجام باشد و معتقدم بدخواهان نظام و آقای ‌هاشمی‌ در میان این ملت، دیگر جایی نخواهند داشت.
*عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم
کد مطلب: 65447
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *