۱
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۶

کاندیداتوری رئیسی و سردرگمی جمنا

همایون طیاری آشتیانی
اعلام حضور رسمی حجت الاسلام رئیسی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری از جهات مختلف قابل بررسی است و البته تاکید وی بر حضور مستقل از جناح های سیاسی در انتخابات آینده در حقیقت تیرخلاصی بر تکاپوی چند ماهه و پر سرو صدا و تبلیغاتی اصولگرایان در پوشش جبهه نیروهای مردمی انقلاب یا جمنا است.
کاندیداتوری رئیسی و سردرگمی جمنا
اعلام حضور رسمی حجت الاسلام رئیسی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری از جهات مختلف قابل بررسی است و البته تاکید وی بر حضور مستقل از جناح های سیاسی در انتخابات آینده در حقیقت تیرخلاصی بر تکاپوی چند ماهه و پر سرو صدا و تبلیغاتی اصولگرایان در پوشش جبهه نیروهای مردمی انقلاب یا جمنا است. با نگاهی دقیق به اسامی نهایی اعلام شده توسط جمنا کاملا قابل پیش بینی بود که اصولگرایان از داشتن چهره ای موجه و البته کارآمد که توان رقابت با روحانی را داشته باشد محروم هستند و تمام تلاش خود را بر مبنای حرکت آهسته و البته نمایشی برای رسیدن به کاندیدای واحد و مورد نظرشان که همان تولیت آستان قدس رضوی بود، طراحی کرده بودند. هر چند که خیلی زود این تجمعات و رای گیری ها و نتیجه آن برای همگان قابل پیش بینی و دست اصولگرایان خیلی زودتر از آنچه تصور می کردند برای همه رو شده بود.
بی شک حضور مستقل رئیسی می تواند موجب سردرگمی بیشتر در جبهه مردمی نیروهای انقلاب شود چرا که جمنا نه تنها اصلی ترین کاندیدای خود را از دست داده است بلکه در صورت معرفی نامزد دیگری غیر از رئیسی ، اجماع پرهزینه و پرطمطراقی که مدعی آن بودند نیز توسط خودشان به کما خواهد رفت. البته حمایت بی چون و چرای آن ها از رئیسی هم با وجود تاکید بر مستقل بودن از جناح های سیاسی برای جمنا بسیار گران تمام خواهد شد و در حقیقت یک بازگشت به گذشته و نوعی شکست تلقی می شود چرا که رئیسی به صراحت حضور خود را بدون توجه به آنچه در جمنا می گذرد اعلام کرده است.
سال هاست که جناح اصولگرایی در آرزوی اجماع بر یک کاندیدای واحد در انتخابات به سر می برد و سهم خواهی و قدرت طلبی برخی احزاب و چهره های این طیف سیاسی در سال های گذشته موجبات طولانی شدن این رویا را موجب شده است.
با توجه به عقب نشینی قالیباف از کاندیداتوری و انصرافی که بیشتر به دلیل انتقادات روزافزون از مدیریت وی در سمت شهرداری تهران به وقوع پیوست، چهره های باقی مانده روی دست جمنا حتی برای خود اصولگرایان هم قابل قبول نیستند و سردرگمی این روزهای جبهه مردمی نیروهای انقلاب و به طور کلی اصولگرایان حکایت شکست زودهنگام آنها در انتخابات را نوید می دهد.
کد مطلب: 68183
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *