; ?>; ?> فهرست کامل کمک‌های خارجی به سیل‌زدگان ایران - مردم سالاری آنلاين
۰
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۵
مردم‌سالاری آنلاین بررسی می‌کند

فهرست کامل کمک‌های خارجی به سیل‌زدگان ایران

وسعت و شدت سیل در شمال، شمال شرق، جنوب غرب و غرب ایران بی‌سابقه بوده است و داستان سیلاب‌های سهمگین در ایران همچنان ادامه دارد. کشورها و نهادهای خارجی تاکنون چه کمک‌هایی به سیل‌زدگان ایرانی کرده‌اند؟
کشورها خارجی و نهادهای بین‌المللی چه کمکی به مناطق سیل‌زده ایران کرده‌اند؟
کشورها خارجی و نهادهای بین‌المللی چه کمکی به مناطق سیل‌زده ایران کرده‌اند؟
وسعت و شدت سیل در شمال، شمال شرق، جنوب غرب و غرب ایران بی‌سابقه بوده است و داستان سیلاب‌های سهمگین در ایران همچنان ادامه دارد. کشورها و نهادهای خارجی تاکنون چه کمک‌هایی به سیل‌زدگان ایرانی کرده‌اند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سیل فروردین ۹۸ در ایران که هنوز نیز به پایان نرسیده است، یکی از خسارت‌بارترین بلایای طبیعی در جهان در چند سال اخیر بوده است. این سیل مناطق وسیعی را از استان گلستان، مازندران و خراسان شمالی گرفته تا لرستان، ایلام، کرمانشاه و خوزستان درنوردیده، ده‌ها نفر را به کام مرگ فرستاده، صدها مصدوم برجای گذاشته و حداقل چندین هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی به همراه داشته است.
در بحرانی با این وسعت و شدت، سوال مهمی که ممکن است ایجاد شود، این است که دولت‌ها و نهادهای خارجی تا چه میزان با مردم سیل‌زده ابراز همدردی کرده و چه کمک‌هایی به مناطق سیل‌زده کرده‌اند؟ در این گزارش کمک‌های خارجی که تا روز شنبه ۱۷ فروردین اعلام شده‌اند، فهرست شده است.
ترکیه نخستین کشوری بود که سیل‌زدگان ایرانی کمک کرد و پنج دستگاه کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه هلال احمر ترکیه در ۱۱ فروردین با عبور از گذرگاه‌ مرزی گوربولاغ عازم مناطق سیل‌زده در ایران شد. کمک‌های ترکیه در مرحله اول ۳۲۰ چادر، ۵۰۰ تخت خواب، ۱۰۰ بسته بهداشتی، ۱۶۲۵ پتو، ۳۶۰ وسائل آشپزخانه و ۶۰ اجاق گاز بود. مدیر تیم اعزامی هلال احمر ترکیه گفته است که با همکاری هلال احمر ایران به امدادرسانی خود ادامه می‌دهد.
کویت نیز عملاً کمک خود به سیل‌زدگان ایران را از روز ۱۶ فروردین آغاز کرد. سفارت کویت در ایران اعلام کرده که از روز ۱۶ فروردین ماه، پل امدادرسانی برای ارسال کمک‌های بشر دوستانه و امدادرسانی به سیل زدگان ایرانی که در مرحله اول شامل ۴۰ تن مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و امداد رسانی است، بین دو کشور برپا شده است. کویت اعلام کرده که کمک‌های بازسازی و توسعه‌ای و همچنین کلینیک‌های پزشکی سیار، ماشین‌های آمبولانس و دستگاه‌های ساکشن آب نیز به ایران ارسال خواهد کرد.
طبق خبرها، امیر کویت مبلغ سه ملیون دلار برای خرید نقدی به هلال احمر ایران از کانال هلال احمر کویت و وزارت امور خارجه و سفارت کویت در تهران تخصیص داده است.
اتحادیه اروپا نیز از کمک به سیل‌زدگان ایران خبر داده است. کریستوس استایلیانیدز کمیسیونر اروپا برای کمک‌های بشردوستانه و مدیریت بحران از تخصیص بودجه‌ای برای امدادرسانی به سیل‌زدگان در ایران خبر داد. وی در توئیتر نوشته است: «در پی سیلاب‌های شدید در ایران با هدف پشتیبانی اضطراری، مقدار اولیه ۱.۲ میلیون یورو را برای کمک به آسیب‌پذیرترین جوامع در ایران در نظر گرفته‌ایم. ما در این زمان سخت با همبستگی کامل در کنار مردم ایران ایستاده‌ایم.»
سوئیس نیز از اهدای دستگاه تصفیه آب به سیل‌زدگان ایرانی خبر داده است. وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرده دو دستگاه تصفیه آب، هرکدام با ظرفیت تهیه آب آشامیدنی برای پنج هزار نفر، به‌منظور امدادرسانی به آسیب‌دیدگانِ سیل اخیر در ایران اهداء می‌کند. این دستگاه‌ها هریک به وزن یک ‌تن، شنبه‌شب به تهران می‌رسد و به جمعیت هلال‌احمر ایران تحویل می‌شود.
آلمان نیز به سیل‌زدگان کمک کرده است. سفیر آلمان در تهران با انتشار پیامی در توئیتر در ۱۵ فروردین گفت که هواپیمای چارتر حامل کمک‌های بشردوستانه آلمان برای سیل‌زدگان ایران، وارد تهران شده است. بنا به درخواست هلال احمر ایران قایق‌های نجات بادی و تجهیزات مخصوص نجات در آب‌های روان، توسط صلیب سرخ آلمان به ایران ارسال شده است. صلیب سرخ آلمان اعلام کرده است که «هلال احمر ایران از ما خواسته تا مشخصا در ارتباط با وقوع سیل اخیر در ایران از کسانی که قربانی سیل شده‌اند حمایت کنیم. وزارت امور خارجه آلمان نیز از پرواز حامل کمک‌های انسانی ما پشتیبانی مالی کرده است».
فدراسیون صلیب سرخ و هلال احمر جهانی هم اعلام کرده است که نزدیک به پانصد هزار فرانک سوئیس برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی در نظرگرفته است. به گفته این نهاد بین‌المللی، «این بودجه بدون هرگونه پیش شرطی به سه هزار خانواری تحویل می‌شود که خانه و کاشانه خود را در سیل از دست داده‌اند». این تنها آغاز کار ما با هلال احمر ایران است و بی‌شک کمک های بیشتری نیز صورت خواهد گرفت».
جنبش نجباء عراق نیز با برپایی کمپینی تحت عنوان «زیر آتش بودیم و‌ ما را یاری کردید، حالا شما زیر آب هستید و نوبت یاری ما رسیده است»؛ دفاتر نمایندگی خود در استان‌های بغداد، بصره، نجف، کربلا، دیوانیه، دیاله، بابل، میسان، مثنی، ذی‌قار و صلاح‌الدین را به عنوان مراکز دریافت کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان ایرانی اعلام کرده است.
سفارت فرانسه در ایران هم روز جمعه ۱۶ فروردین با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: با توجه به گستردگی سیل در ایران، فرانسه عزم خود را برای کمک به سیل‌زدگان به کار بسته و در روزهای آتی تجهیزات امداد و نجات خود را به هلال احمر ایران تحویل خواهد داد. این تجهیزات امداد و نجات شامل ۱۱۴ پمپ تخلیه آب، ۳۰۰ بسته تجهیزات آشپزی و ۵ هزار تخته پتو خواهد بود.
وزارت حوادث غیر مترقبه روسیه و وزارت امور خارجه ارمنستان نیز امروز برای کمک به قربانیان سیل بزرگ در ایران اعلام آمادگی کردند. در بیانیه‌ای که در وب‌سایت وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده، آمده است: با توجه به درخواست طرف ایرانی، نیروهای وزارت حوادث غیر مترقبه روسیه و همتایان خود در کشور ارمنستان، آمادگی خود مبنی بر ارسال ۴ هزار بسته کمکی (شامل پتو، چادر و دیگر اقلام ضروری) به ایران را اعلام می‌کنند. این بسته‌های کمکی با هزینه روسیه به ایران، ارسال خواهد شد.
همچنین امروز توسط بخش رسانه‌ای سفارت ایران در مسکو اعلام شد که با دستور دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه چندین محموله کمک‌های بشردوستانه از پایگاه‌های وزارت حوادث غیر مترقبه روسیه در ارمنستان به سمت ایران حرکت کرده و در رشت به هلال احمر ایران تحویل داده می‌شود.
وزارت امور خارجه چین نیز برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی اعلام آمادگی کرده است؛ اما هنوز جزئیات کمک چینی‌ها به سیل‌زدگان اعلام نشده است.
 
محدودیت‌های تحریمی و کمک‌های اندک خارجی
میزان کمک‌های خارجی را که با شدت و وسعت سیل در ایران مقایسه کنیم، درمی‌یابیم که این کمک‌ها اندک و ناچیز بوده است. حسن روحانی، رئیس جمهور کشور اخیراً ممانعت از ورود کمک‌های خارجی را در شرایطی که ساکنان بسیاری از استان‌های ایران دچار سیلاب شده‌اند، «یک جنایت بی‌سابقه» خوانده است. روحانی گفته است: این‌که از ورود کمک‌های خارجی به ایران جلوگیری می‌کنند و هلال احمر ما در این شرایط سخت نمی‌تواند کمک‌های ارسالی از دیگر کشورها را دریافت کند، یک جنایت بی‌سابقه است.»
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز آمریکا را به «تروریسم اقتصادی» متهم کرده و سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در روز ۱۳ فروردین گفت که «نهادهای امدادرسان مثل صلیب سرخ و هلال احمر در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که نمی‌توانند کمک‌های خود را به هلال احمر جمهوری اسلامی ارسال کنند و به نظر می‌رسد آمریکا درصدد ممانعت از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم سیل‌زده است».
گرچه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرده که کمک‌های بشردوستانه به ایران مشمول تحریم‌ها نیست، اما شواهد نشان می‌دهد که واقعیت چیز دیگری است و دولت‌ نهادهای خارجی راه ساده‌ای برای کمک به سیل‌زدگان در پیش ندارند.
در مجموع، به نظر می‌رسد بعد از این اظهارات مقامات ایرانی، برخی کشورهای اروپایی، نظیر آلمان، رغبت بیشتری برای کمک به سیل‌زدگان ایرانی از خود نشان دادند. با این حال، میزان کمک‌های خارجی بالا نبوده و حتی برخی کشورها نظیر قطر که در مقاطع مختلف ایران از آن‌ها حمایت کرده است نیز سیاست سکوت در پیش گرفته‌اند و هنوز برنامه‌ای مبنی بر کمک به سیل‌زدگان ایرانی اعلام نکرده‌اند.

اینفوگرافی مربوطه را در لینک زیر ببینید:
لیست کمکهای خارجی به سیل‌زدگان
کد مطلب: 105513
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *