۰
شنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۳۰
«مردم سالاری آنلاین» گزارش می دهد:

رشد باورنکردنی قیمتها در ده سال

طی ده سال گذشته نوسانات باور نکردنی در بازار ایران رقم خورده است. قیمت اقلام ضروری و غیرضروری، ارزشمند و غیرارزشمند به صورت چشمگیری افزایش یافته و استثنایی در کار نبوده است.
رشد باورنکردنی قیمتها در ده سال
طی ده سال گذشته نوسانات باور نکردنی در بازار ایران رقم خورده است. قیمت اقلام ضروری و غیرضروری، ارزشمند و غیرارزشمند به صورت چشمگیری افزایش یافته و استثنایی در کار نبوده است.
به گزارش «مردم سالاری آنلاین» وقتی قیمت‌های سال 89 را مرور می‌کنیم، گویا چون اصحاب کهف، سیصد سال را در غاری به خواب رفته بودیم! روزی که به خواب رفتیم، بخشی از طبقه متوسط جامعه بودیم و با امید به آینده بخشی از درآمد خود را پس‌انداز می‌کردیم، اما حالا که بیدار شده‌ایم می‌گویند پس انداز شما به هیچ کار نمی‌آید و هر روز که گذشته بی‌ارزشتر شده است!
اگر در سال 89 با 35 هزار و 780 تومان می‌توانستیم یک گرم طلای 18 عیار خریداری کنیم،  امسال درست ده سال بعد، برای هرگرم طلای 18 عیار باید بیش از 640 هزار تومان بپردازیم.
یک سکه تمام بهار آزادی 417 هزار تومان بوده و حالا بیش از 6 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.
 یک دستگاه خودرو سمند lx سال 89، 15 میلیون و 150 هزار تومان در کارخانه به فروش می‌رسید اما حالا همان سمند، خودروی ملی خودمان 66 میلیون و 980 هزار تومان در کارخانه قیمت دارد و در بازار آزاد بیش از 120میلیون تومان معامله می‌شود.
امروز پس از گذشت ده سال، با پس اندازی که برای برای خرید یک خودرو کنار گذاشته بودید، می‌توانید یک گوشی موبایل یا یک سکه تمام بهار آزادی خریداری کنید، با پولی که برای خانه‌دار شدن کنار گذاشته بودید می‌توانید یک خودرو داشته باشید. خانه و خانه‌دار شدن که حالا رویایی بیش نیست و به نظر می‌رسد با پس‌انداز و درآمد که حتی امروز داریم باید خانه‌دار شدن را فراموش کرد و با همان رویا زندگی کنیم.
تغییرات قیمت‌ها به اندازه بیدار شدن از خوابی سیصد ساله است، اما هیچ یک از ما در ده سال گذشته نه در غار بوده‌ایم و نه خواب استراحت می‌کردیم، بلکه هر روز بیش از روز قبل برای تامین زندگی بهتر تلاش کرده‌ایم، بسیاری از ما حتی در دو شیفت کاری به امید ساخت آینده‌ای بهتر برای خود و خانواده از آرامش و تفریح و فراغت چشم پوشی کرده‌ایم. سفر و میهمانی‌های غیر ضروری را کنار گذاشته‌ایم، اما نه تنها چیزی به دست نیاورده‌ایم، بلکه ارزش دارای‌هایمان را نیز از دست داده‌ایم.
در آخر جالب است بدانید، تنها رقم ثابت مانده در تمام این ده سال 45 هزار و 500 تومان یارانه ماهانه‌ای است که به هر نفر تعلق می‌گیرد! به فرض اینکه شخصی در تمام این ده سال یارانه خود را پس‌انداز کرده باشد حالا 5 میلیون و 460 هزار تومان پس انداز دارد که برای خرید یک سکه بهار آزادی هم کفاف نمی دهد! اینجاست که باید گفت: «تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل...»
گزارش: مانیا شوبیری

کد مطلب: 129034
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *