۰
سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۳
تناقض گویی وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات

اینترنت همراه گران می شود

اینترنت نیاز اساسی امروز هر جامعه ای است و گستردگی و ارزانی آن هم با توجه به سرعت توسعه و افزایش نیاز موضوعاتی که برای مصرف کنندکان اهمیت فراوانی دارد بسیار مهم است.
اینترنت همراه گران می شود
اینترنت نیاز اساسی امروز هر جامعه ای است و گستردگی و ارزانی آن هم با توجه به سرعت توسعه و افزایش نیاز موضوعاتی که برای مصرف کنندکان اهمیت فراوانی دارد بسیار مهم است. با این حال در ایران هم سرعت اینترنت نسبت به کشورهای دیگر پایین تر و هم گرانتر و هم محدودتر است ولی باز هم مسئولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قصد دارند به بهانه واهی قیمت اینترنت همراه را افزایش دهند.
اینترنت نیازی اساسی و غیرقابل انکار در معادلات امروز زندگی اجتماعی و اقتصادی همه مردم است؛ به عبارت دیگر اینترنت نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف مختلف از جمله اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی دارد. آخرین گزارش رگولاتوری از وضعیت اینترنت کشور نشان از نفوذ ۹۴ درصدی اینترنت دارد و بر این اساس بالغ بر ۸۳درصد مردم کاربر اینترنت موبایل هستند و نفوذ اینترنت ثابت خانگی هم به ۱۱ درصد رسیده است. البته این آمار مربوط به آبان سال 99 است، اما با توجه به نقش اینترنت در زندگی امروز قطعا آمار کاربران بیشتر شده است.
یکی از دغدغه های کاربران اینترنت، قیمت و سرعت آن است که براساس مقررات، سرعت مجازی که ارائه کنندگان سرویس اینترنت می توانند ارائه دهند نهایتا 16 مگابایت برثانیه است که در بخش خانگی و تلفن همراه سرعت های اسمی تا این حد وجود دارد اما در عمل سرعت بعضا به بیش از 2 تا 4 مگابایت بر ثانیه نمی رسد! از آن طرف قیمت بالای خدمات اینترنت چه در بخش خانگی و چه همراه باعث نارضایتی کاربران شده ولی این نارضایتی برای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اهمیت ندارد!
قیمت یکی از مولفه های اصلی در استفاده از اینترنت در کشور است؛ درحالیکه کاربران معتقدند همین حالا هم با توجه به سرعت و کیفیت اینترنت قیمت آن در هر دو بخش خانگی و همراه زیاد است ولی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی معتقد است که قیمت اینترنت همراه ارزان تر از اینترنت خانگی بوده و این امر سبب شده تا کاربران بیشتر به سمت استفاده از اینترنت همراه بروند و این موضوع به زیان شرکت های ارائه اینترنت خانگی منجر شده است و به همین دلیل هم باید اینترنت همراه گران تر شود تا کاربران به استفاده از اینترنت خانگی مجاب شوند! استدلالی که معلوم نیست براساس منافع کدام شرکت یا جریان بیان شده هیچ توجیهی برای کاربران ندارد و همین موضوع تعجب آنها را بویژه در شبکه های اجتماعی برانگیخته است و باعث شده مقایسه قیمت ها و حجم اینترنت بخش خانگی و همراه به ترندی در این شبکه ها بدل شود!
این در حالی است که چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که طبق قانون مجلس تعرفه اینترنت ثابت، امسال افزایشی نخواهد داشت ولی رئیس سازمان تنظیم مقررات از افزایش قیمت اینترنت برای ارائه اینترنت با کیفیت‌، از سال آینده خبر داد! صادق عباسی شاهکوه گفته است که «قیمت اینترنت موبایل پایین است، به همین دلیل گرایش به استفاده از اینترنت ثابت کم شده و بخش ثابت از این بخش ضربه خورده است، در این بخش هم باید اصلاحاتی انجام دهیم که این قیمت‌ها با هم تناسب داشته باشند.»

حقوق مصرف کننده ارزشی در کشور ندارد؟
در میان تناقضات تصمیم گیری مدیران و مسئولان تنها نکته ای که دیده نمی شود حقوق مصرف کننده است! پهنای باند پایین، سرعت کم، قطع و وصلی، گرانی، محدودیت و فیلترینگ و ... باعث شده تا کیفیت استفاده از اینترنت در کشور کاهش محسوسی داشته باشد و نارضایتی کاربران را ایجاد کرده و این در حالی است که کاربران ایرانی هزینه های زیادی برای داشتن اینترنت هزینه می کنند ولی این نارضایتی در بین دغدغه های مسئولان دیده نمی شود. 
در حال حاضر هم سرویس های اینترنت همراه و خانگی قیمت بالایی دارند ضمن اینکه قیمت ها در هر دو بخش به طور نامحسوس در حال افزایش است. این اتفاق با کاهش حجم و ثبات نرخ اتفاق افتاده که در ظاهر قیمت تغییری نکرده ولی حجم فروشی کاهش یافته است و این خود به نوعی گران کردن خدمات اینترنت محسوب می شود. 
جالب تر اینکه سازمان تنظیم مقررات به جای اینکه قیمت بخش خانگی اینترنت را کاهش دهد تا مصرف کننده ترغیب به مصرف شود تصمیم گرفته تعرفه اینترنت همراه را افزایش دهد درحالکیه همین حالا هم تعرفه های بسته های اینترنت همراه بسیار بالا است و چون کابران بیشتر ساعات خود را در خارج از منزل هستند این طبیعی است بیشتر هم از اینترنت همراه استفاده کنند تا بخش خانگی و این نوع استدلال مدیر سازمان تنظیم مقررات غیرمنطقی است!

در حال حاضر هر گیگ اینترنت ایرانسل بین 3300 تا 3500 تومان، همراه اول 3300 تا 6400 تومان و رایتل 800 تا 10 هزار تومان قیمت دارد و این قیمت ها با تغییر حجم و روز تغییر می کند. یعنی یک گیگ روزانه ارزان تر از یک گیگ هفت روزه است؛ نکته عجیب هم همین است که یک گیگ اینترنت روزانه و هفت روزه چرا باید قیمت های متفاوتی داشته باشند درحالیکه حجم ارائه شده یکسان است!؟ این روش فروش در حقیقت اجبار کاربران به خرید اینترنت روزانه و افزایش هزینه است که اصلا مورد توجه وزارت ارتباطات یا سازمان تنظیم مقررات قرار نگرفته است.
مانی هدایت
کد مطلب: 159250
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *