۰
يکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۴۵
خانه رئيس جمهوري آمريکا 13 ساعت تفتيش و 6 سند جديد کشف شد

مخمصه بزرگ بايدن

رئيس کارکنان کاخ سفيد استعفا مي‌کند
«جو بايدن» رئيس جمهوري آمريکا به دردسر «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري پيشين آمريکا دچار شده است. رسوايي کشف اسناد طبقه بندي شده در دفتر بايدن اين روزها در کانون توجه رسانه‌هاي آمريکايي قرار گرفته است.
مخمصه بزرگ بايدن
گروه بين الملل - علي ودايع: «جو بايدن» رئيس جمهوري آمريکا به دردسر «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري پيشين آمريکا دچار شده است. رسوايي کشف اسناد طبقه بندي شده در دفتر بايدن اين روزها در کانون توجه رسانه‌هاي آمريکايي قرار گرفته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،حدود 3 ماه پيش هم يورش نيروهاي پليس فدرال به ويلاي مارِلاگو در کانون توجه قرار گرفته بود. ترامپ پس از پايان دوران رياست‌جمهوري خود حاضر نشده بود اسناد محرمانه‌اي را که در اختيار داشت با وجود درخواست وزارت دادگستري به آرشيو ملي ايالات متحده تحويل دهد.
بايدن که در آستانه ورود به سومين سالگرد ورود به کاخ سفيد به عنوان رئيس جمهوري ايالات متحده قرار دارد ؛ با بي سابقه ترين عدم مقبوليت در حزب دموکرات و در بين آمريکايي‌ها مواجه شده است.
کشف 6 سند جديد
به گزارش يورونيوز ، يکي از وکلاي مدافع رئيس جمهوري آمريکا ديروز اعلام کرد که در جريان اجازه بازرسي از منزل آقاي بايدن در ايالت دلاور، وزارت دادگستري اين کشور مجددا توانسته پس از 13 ساعت تفتيش 6سند ممهور به مهر اطلاعات «طبقه بندي شده» را پيدا کند. برخي از اين اوراق مربوط به دوران نمايندگي آقاي بايدن در مجلس سنا و برخي ديگر نيز مربوط به دوران تصدي او در مقام معاونت رئيس‌جمهوري در دولت «باراک اوباما» بوده است.
بازرسي از منزل بايدن در حالي صورت گرفت که يک هفته پيش نيز شش سند طبقه بندي شده مربوط به دوران معاونت رئيس جمهوري بايدن در کتابخانه خانگي او يافت شد. بر اساس گزارش روزنامه نيويورک تايمز، بحث‌هاي اوليه درباره کشف اين اسناد در دفتر کار سابق بايدن در دوم نوامبر و 6 روز قبل از انتخابات ميان دوره‌اي کنگره آمريکا، فقط به شخص رئيس جمهور، باب بائر وکيل شخصي او و همسرش، آنيتا دان مشاور ارشد رئيس جمهور، استوارت دِلِري مشاور کاخ سفيد و ريچارد سائوبر مشاور ويژه کاخ سفيد محدود مي‌شد.
بر اساس اين گزارش، اين گروه تصميم گرفت به جاي شفافيت در اطلاع رساني به طور مخفيانه، آن را به آرشيو ملي مسئول حفظ اسناد رياست جمهوري و معاون او اطلاع دهد.
بايدن روز جمعه بايدن کشف اسناد محرمانه از دفتر کار سابقش، يک گاراژ و کتابخانه‌اي در منزل شخصي وي در ويلمينگتون در ايالت «دلاور» را کم‌اهميت جلوه داده بود و در بخشي از سخنانش، جنجال‌ پيرامون کشف اين اسناد را «گرد و خاک» خوانده بود و گفته بود که «چيزي نيست.»
در مورد محتويات اسناد کشف شده؛ هنوز اطلاع رساني صورت نگرفته است اما گفته مي‌شود که شامل «يادداشت‌هاي اطلاعاتي و مطالب توجيهي» در ارتباط با کشورهاي اوکراين، ايران و بريتانيا و نيز مدارک خانوادگي و شخصي بايدن بوده است.
حمله فيلها به بايدن
در رسوايي اسناد بايدن ، جمهوري خواهان حالا فرصت مناسبي براي حمله به دموکرات‌ها پيدا کرده اند. «تد کروز» سناتور جمهوري خواه گفت: «اين دولت فاسد و متقلب است. آن‌ها از دوم نوامبر از اين موضوع خبر داشتند.»
وي در مصاحبه با فاکس نيوز گفت: اداره اسناد آرشيوي نيز از اين موضوع مطلع بود. وزارت دادگستري نيز از آن اطلاع داشت. ما فهميده ايم که وزارت دادگستريِ دولت بايدن وقتي مسئله‌اي برضد دونالد ترامپ باشد، آن مسئله را مانند يک آبکش، نشت مي‌دهد. ما عکس‌هاي يورش اف بي آي به مارِلاگو (اقامتگاه ترامپ) را مي‌بينيم. ما وقتي از نظر سياسي به نفع آن‌هاست، همه نوع نشت را مي‌بينيم، اما در اين خصوص، شش روز پيش از انتخابات در‌هاي وزارت دادگستري به طور معجزه آسايي مثل تله، کاملاً بسته شد.
تد کروز افزود: آن‌ها نمي‌خواستند خبر کشف اسناد در خانه بايدن را نشت دهند، زيرا مي‌خواستند دمکرات‌ها برنده شوند. فکر مي‌کنم يکي از بدترين ميراث‌هاي جود بايدن، فساد عميق وزارت دادگستري و اف بي آي است. چرا اف بي آي به خانه بايدن در دلاوِر يورش نبرد؟ چرا به مرکز پِن يورش نبرد؟ چرا آن‌ها صرفاً به وکيل‌ها اطمينان نکردند تا به آن‌ها بگويند شما خودتان بگرديد وببينيد چه چيز آنجا هست؟ زيرا اين به وضوح استاندارد دوگانه است. فارغ از حمله سناتور کروز ، طيف هوادار ترامپ با فشار به وزارت دادگستري تلاش مي‌کند که دولت فدرال را ناچار به کوتاه آمدن در پرونده ترامپ کند. البته برخي از جمهوري خواهان هم به دنبال ايجاد شرايطي هستند که دادگستري آمريکا ناچار به مجازات همزمان ترامپ و بايدن شود. به موازات اين شرايط پيچيده ، «جو مانچين» سناتور دموکرات به شبکه فاکس نيوز گفت: «گزارش‌هاي مربوط به عدم نگهداري مناسب اسناد محرمانه از سوي بايدن بسيار غيرمسئولانه و نگران‌کننده است که بايد به طور کامل بررسي شود.»
کنارهگيري شاه کليد کاخ سفيد
مصيبت مضاعف براي بايدن اين است که «رون کلاين» رئيس کارمندان کاخ سفيد قصد دارد ظرف‌ هفته‌هاي آينده استعفا کند؛ به اين ترتيب مهم ترين استعفاي دولت بايدن از زمان ورود به کاخ سفيد در دو سال گذشته را رقم خواهد بود.طبق نوشته روزنامه نيويورک تايمز، کلاين يکي از همقطاران خود را از زمان انتخابات ميان دوره آمريکا به صورت محرمانه مطلع کرده بود که قصد استعفا دارد.
کلاين از همان ابتداي روي کار آمدن بايدن در پست خود در سال 2021 رئيس کارمندان کاخ سفيد شده و در مقايسه با هر رئيس‌جمهوري دموکرات ديگري طي بيش از 50 سال گذشته طولاني‌ترين زمان را در اين پست بوده است. او طي اين دو سال شاهد فراز و نشيب دولت بايدن از خروج از افغانستان در سال گذشته ميلادي گرفته تا تورم شديد و تضعيف جايگاه بايدن در بين مردم آمريکا بوده است. کاخ سفيد به تماس‌هاي و ايميل‌هاي مربوط به اين موضوع پاسخي نداده است.
سقوط در نظرسنجيها
برخي از دموکرات‌هاي منتقد بايدن مي‌گويند که آنها تنها با خوش شانسي و نفرت راي دهندگان جمهوري خواه از ترامپ بوده که توانستند در انتخابات سنا برنده شوند. در سايه تمام شايعات عليه رئيس جمهوري آمريکا ، نظرسنجي رويترز-ايپسوس نشان مي‌دهد که تنها 40 درصد آمريکايي‌ها عملکرد بايدن را تاييد مي‌کردند. اين ميزان اگرچه اندکي از نظرسنجي ماه گذشته بيشتر بود، اما به اندازه‌اي پايين است که سبب شده دموکرات‌ها نگران انتخابات سال 2024 شوند.
يکي از استراتژيست‌هاي حزب دموکرات در اين خصوص گفت: «در شرايطي که بايد منتظر اعلام حضور مجدد بايدن براي انتخابات باشيم، محبوبيت وي بايد دستکم 5 يا 6 درصد بيش از آن چيزي باشد که الان مي‌بينيم.» مي‌توان گفت همين نگراني ريشه حمله ضمني برخي دموکرات‌ها به بايدن در رسوايي اسناد باشد.
دستياران بايدن به طور کلي نگراني‌هاي سياسي در مورد اين جنجال را ناديده گرفته و در عين حال خاطرنشان کرده اند که دفتر مشاور کاخ سفيد بلافاصله پس از کشف اين اسناد موضوع را به آرشيو ملي اطلاع داده است. نزديکان رئيس جمهوري آمريکا بر بي اهميت بودن کشف اسناد پافشاري کرده و مي‌گويند که مردم بيشتر بر مسائل اقتصادي متمرکز هستند تا جنگ بر سر مسائلي همچون اسناد، به‌ويژه در شرايطي که در اقامتگاه ترامپ اسناد محرمانه متعددي کشف شده است. اما واقعيت هميشه آن چيزي نيست که رئيس جمهوري آمريکا بخواهد.  نظرسنجي دانشگاه کوئينيپياک نشان داد که 60 درصد از افراد شرکت کننده معتقد هستند بايدن در حفظ اسناد طبقه بندي شده نامناسب عمل کرده است. 37 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجي نيز اعلام کردند که بايدن بايد با اتهامات جنايي روبرو شود. لازم به ذکر است در اين نظرسنجي هم راي دهندگان دموکرات و جمهوري خواه شرکت داشتند. شايد در نهايت بتوان گفت که سيستم حاکميتي ايالات متحده فرصتي بي نظير به دست آورده تا يک رئيس جمهوري با زوال عقل و يک رئيس جمهوري ياغي را همزمان از صحنه انتخابات 2024 حذف کند تا واشنگتن براي مدتي نفس راحت بکشد.
کد مطلب: 187513
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *